Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Flytte tilbake til 1986? Hva ville du savnet? Og hva savner du fra dengang?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-13, 11:15   #41
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte tilbake til 1986? Hva ville du savnet? Og hva savner du fra dengang?

Helautomatisk vaskemaskin hadde jeg da i 1986. Oppvaskmaskin også, hvis noen lurte. Det fikk vi på syttitallet en gang.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 11:16   #42
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

14 år og litt forvirret. Pusurboken kan fortelle om ett rikt kjæresteliv.
Konfirmasjon, ungdomsutveksling til Portugal, sykehusinnleggelse og mine foreldre sørget for å holde skilsmissestatistikken oppe. Noen er gode minner å se tilbake til, men å være der, nei takk. Jeg stortrives som 40 åring.

Gammel 15-09-13, 11:19   #43
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Fjorten år, og fortsatt forelsket i han som snart skulle bli min første kjæreste - og definitivt min første store kjærlighet. Jeg glemmer han aldri, og en liten - men viktig - plass i hjertet mitt har han fortsatt. En av de personene jeg aldri lenger møter, men som jeg fortsatt er glad i. Selv om det var jeg som slo opp med han, fine, fine gutten.

Det er det viktigste fra 1986 for meg.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 11:22   #44
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

The legend oz Zelda anno 1986:

The ledgend of Zelda anno 2013:

Jeg liker at verden har gått framover, men jeg savner at folk hadde et mer nøkternt forbruk, både når det gjelder innkjøp av ting og mat.

Gammel 15-09-13, 11:33   #45
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville savne internett og mobiltelefon.

I 1986 var jeg 9 år. Jeg savner udubbede svenske tv-serier/filmer i prime time barne-tv-tid. Ungene forstår jo ikke svensk i dag.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 12:19   #46
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Helautomatisk vaskemaskin hadde jeg da i 1986. Oppvaskmaskin også, hvis noen lurte. Det fikk vi på syttitallet en gang.

Vi hadde ikke. Og 1400 omdreininger og ullvugge er jeg rimelig sikker på at de ikke hadde. Vi hadde ikke bad før 1983 og ikke innedo før lenge etter jeg flyttet hjemmefra.

Gammel 15-09-13, 12:20   #47
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Foreldrene mine fikk oppvaskmaskin da de manuelle (barna) flyttet hjemmefra, tidlig nittitall.

Jeg husker godt tørketrommelen, sent 80-tall, tror jeg.

Gammel 15-09-13, 12:25   #48
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde en Zanussi vaskemaskin i 86 og hadde den til 2001 faktisk, så den kan ikke ha vært så gæli. Vasket ulltøy også med den.

Gammel 15-09-13, 12:33   #49
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde halvautomatisk, mamma sverget til AEG-maskina. Så tøyet måtte lempes fra vasketrommelen og over i sentrifuga, og et gummilokk måtte presses nedi på toppen. Det var sentrifuga si det.

Gammel 15-09-13, 12:52   #50
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Vi hadde ikke. Og 1400 omdreininger og ullvugge er jeg rimelig sikker på at de ikke hadde. Vi hadde ikke bad før 1983 og ikke innedo før lenge etter jeg flyttet hjemmefra.

Vi fikk innedo i 1975 og bad året etter, vaskemaskin hadde vi også, tv mm ;-)

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 12:56   #51
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg savner absolutt ingenting fea 1986 og synes det er fantastisk å leve nå. Jeg hadde savnet egentlig alt fra 2013.

1986 var skummelt (den kalde krigen hadde spisset seg), det var sultkatatstrofer og det var mindre likestilling. Jeg kan ikke komme på en ting som var bedre da enn nå.

Gammel 15-09-13, 13:16   #52
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Det var det året jeg ble født så kan ikke si jeg husker så mye fra de 1 1/2 mnd jeg levde det året.

Jeg hadde nok savnet mye. Vi hadde både vaskemaskin, oppvaskmaskin, tørketrommel og data fra jeg var liten nok til å huske. Så å leve uten er vanskelig å forestille seg.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 13:33   #53
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Standard

Jeg er tett oppimot femti og selv om jeg er oppvokst i gokk uten kollektivtransport utover skolebussen så har jeg alltid hatt innedo (to faktisk), bad, dusj, telefon, vaskemaskin og også oppvaskmaskin fra jeg var ganske liten.

1986 er ikke sååå lenge siden, altså.

Gammel 15-09-13, 13:40   #54
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1986 var et møkkaår. Tror ikke jeg savner noe fra den tiden.

Litt på sidelinjen: Jeg er litt delt når jeg tenker på ungdomstiden min uten mobil og Internett. Jeg skulle ønske mobil hadde fantes, for jeg var sjenert og hadde telefonskrekk og syntes det var vanskelig å ringe folk hjemme. Så mobil ville gjort ting enklere. Når det gjelder Internett, er jeg dog glad det ikke fantes. Jeg var temmelig grenseløs, så fåglarna vet hva jeg ville blitt dratt inn i og/eller delt om meg selv.

1 1986 hadde familien min endelig nådd igjen alle andre når det gjaldt standard. Vi hadde ny enebolig, to biler, vaskemaskin og tv. Men ikke oppvaskmaskin eller videospiller. Da jeg var lita, bodde mamma og jeg på to rom, uten bad, toalett, tv, vaskemaskin og også i en lang periode uten kjøleskap. Helt kreisi når jeg tenker på det i dag.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 13:44   #55
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde det helt greit i 1986. Det var det året jeg ble 16. Vi hadde både helautomatisk vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin, så led ingen nød på den måten. Mobiltelefon hadde vært praktisk, ikke alltid like lett å få gitt beskjed om man ble forsinket til avtaler osv.

Jeg savner ikke noe spesielt fra den tiden, og er glad verden har gått fremover. Tenk hvor begrenset matutvalg vi hadde!! Og enda var det mye bedre enn det var på syttitallet...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 13:44   #56
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg er født og oppvokst i en liten by i Nord-Norge og vi har også alltid hatt innedo (tre bad og fire toaletter hadde vi faktisk), oppvaskmaskin, vaskemaskin, TV, videospiller, telefon o.l. Datamaskin har vi hatt så lenge jeg kan huske og vi fikk internett tidlig på 90-tallet.

Gammel 15-09-13, 14:07   #57
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Foreldrene mine fikk oppvaskmaskin da de manuelle (barna) flyttet hjemmefra, tidlig nittitall.

Mine fikk kabel-tv da vi flyttet hjemmefra - slutten av 90-tallet.
Må være dette fraværet av muligheter som gjør parabolen min så kjær i dag.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 15:34   #58
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg var åtte år, så livet var jo ganske ok. Vi hadde kabel, det fikk vi i 84. Og vaskemaskin, oppvaskmaskin, betamax videospiller ( ), datamaskin og koffert-mobil. Samt do og varmekabler.

Jeg hadde savnet internet. Og sushi.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 16:54   #59
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg var 16 år og hadde det helt flott. Vi var en stor gjeng som hang sammen og hadde det så gøy. Vi samles ofte i kjellerstuen hos oss så vi hang ikke rundt på bensinstasjoner eller gatekjøkken. Noe av grunnen var at vi bodde 3km fra veien og en mil fra butikkmuligher.
Hjemme hadde vi oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel.

Nå har jeg akkurat tittet inni gamlehuset for jeg kom tilfeldigvis over at det ligger ute til salgs på Finn nå. Gøy å se igjen..

Gammel 16-09-13, 08:24   #60
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fylte 14 i 1986. Var bygdenerd, utstyrt med Commodore 64, diverse oppslagsverk og et flittig brukt lånekort ved det lokale biblioteket. Savner strengt tatt ikke en ting av den tidens teknologi og ville lidd fryktelig under mangel av moderne alternativer. Bare det å organisere noe som involverte mer enn to personer kunne fint ta en uke før man hadde klart å få tak i alle på telefonen, for eksempel. Det var kjekt å være 14 år med utstrakt fritid, men på den andre siden var det ikke særlig kjekt å leve med en overhengende trussel om atomkrig -- folk som har vokst opp litt seinere kan vanskelig forstå akkurat hvordan det var, tror jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:37.