Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fiberfin: Er det så bra som det virker som?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-13, 13:07   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Fiberfin: Er det så bra som det virker som?

Kanskje teit heading, men det er egentlig slik jeg tenker om saken

Sitat:

1 spiseskje FiberFin gir like mye fiber som 1 dl grovt mel. Bare bytt ut 10-20% av melet med FiberFin. Smak og utseende blir som før! Bytter du for eksempel ut 7% av melet i en pizzaoppskrift, vil fiberinnholdet bli like høyt som i grovbrød.

FiberFin inneholder et spesielt gunstig fiber (resistent stivelse), med godt dokumenterte helsefordeler. FiberFin lages av spesialdyrket australsk mais (ikke genmanipulert), med en veldig høy andel resistent stivelse.

Glutenfritt
Inneholder hele 60% fiber
Bidrar til et jevnere blodsukker- og energinivå
Godt for fordøyelsen

Sakset fra Funksjonell Mat

Jeg bruker dette i det meste jeg baker, ihvertfall av type hverdagsbakst som f.eks. rundstykker, pizzadeig hvor basisen er hvitt mel. Men er det så fantastisk som det høres ut som? Er det liksom like bra som grøvbrød? Jeg må jo innrømme at jeg synes fine rundstykker er bedre enn grove, men er det da liksom like bra å spise i det daglige som grove rundstykker? Kan jeg spise det med like god samvittighet, eller er det noe jeg ikke har tenkt på eller blir jeg lurt?

Gammel 17-09-13, 13:15   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fiberfin: Er det så bra som det virker som?

Det kommer vel helt an på hvordan de definerer grovbrød. Det fine melet forsvinner jo ikke ved å tilsette FiberFin og de kan jo aldri nå 100 % på en grovhetskala. Jeg blir med en gang litt skeptisk, må jeg innrømme.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 13:26   #3
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det kommer vel helt an på hvordan de definerer grovbrød. Det fine melet forsvinner jo ikke ved å tilsette FiberFin og de kan jo aldri nå 100 % på en grovhetskala. Jeg blir med en gang litt skeptisk, må jeg innrømme.

Jepp, jeg tenker egentlig - dette må være for godt til å være sant Men til nå har jeg latt tvilen komme den tilgode, og kjørt på. Spørsmålet er jo da hva man kan sammenlikne det med av f.eks. brødvarer.

Gammel 17-09-13, 14:11   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at fibermengden vil øke med samme mengde som man tilsetter. Også er det jo forskjell på fiber og fullkorn, også.

Det som regnes som grovbrød av produsentene med den grovhetskalaen er at for å få full pott må man ha over 75% fullkorn, sammalt mel eller kli. Jeg vet ikke hvordan man setter det opp mot fiberinnhold.

http://www.brodogkorn.no/kosthold/matmerking/brod/

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:23.