Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Åndenes Makt i kveld

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-10, 22:10   #21
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Åndenes Makt i kveld

Jeg har også opplevd for mye til ikke å tro på dette. Bl.a. har jeg blitt dyttet av ingen og har mange som så det og følte en kald vinn i det dette for forbi dem før det traff meg.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 22:53   #22
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fikk det ikke med meg, men skal se neste søndag!!

Gammel 20-09-10, 22:56   #23
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Her ligger det, men det er jo ikke gratis, da..

http://webtv.tvnorge.no/main.aspx?content=1033159667713

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 23:03   #24
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Skal også se neste søndag! Glemte helt av det i går. Tror jeg må sette PVR-dekoderen på serieopptak

Gammel 16-10-11, 23:27   #25
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Noen som så? Det var fra hotellet jeg har jobbet på.

Åh! Der har en bekjent av meg jobbet nattevakter.
Kan ikke huske han har fortalt noe.
Kjenner du han kanskje? T.L.?

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 22:35   #26
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Reprise! Har ikke sett episoden før, men var ofte innom nattevakten i helgene etter jeg hadde vært på byen...

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 23:16   #27
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Jeg har også opplevd så mye at det blir en bok ut av alt sammen som jeg skal gi ut

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 23:32   #28
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Jeg har også jobbet på hotell Karl Johan. Det er noen år siden Hørte ingen ting om at det spøkte der da, og merket heller ingen ting. Venninna mi jobbet i resepsjonen der i mange år, og hun hadde heller aldri hørt om at det spøkte der.

Gammel 23-09-13, 16:41   #29
kmhob
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2013
kmhob har et hav av muligheter foran seg
Standard

Har både hatt nærkontakt med programserien Åndenes makt og sett en del av programmene på tv. Det er en del interessante menneskelige faktorer som alltid har slått meg med fenomenet ånder etc. Min mormor var en av disse som fullt og helt trodde på ånder, og jeg er sikker på at hun trodde på dette selv. Men det er likevel en snodig menneskelig egenskap å forklare noe man ikke forstår, som at det skyldes ånder. Enkelte er skeptiske og ser på andre muligehter, mens andre faller lett for forklaringen om at et hus blir hjemsøkt. Det er imidlertid verdt å tenke gjennom en del sammenfallene ting ved programserien Åndenes makt. 1. Ofte en kommersiell bedrift som tar kontakt og får besøk av serieskaperne. Jobbet selv for en slik bedrift der gjengen fra ÅM kom på besøk. I forkant var det en intern diskusjon om dette var noe man skulle blir med på. Det var ikke slik at programskaperne ble kontaktet av oss, men motsatt. Grunnen til at det ble diskutert var at man lurte på om dette kunne bidra til å markedsføre oss som bedrift. "There you have it"!!
Ofte beskriver aktørene som besøkes om ting som langt fra kan oppfattes som spesielt eksplisitt aktivitet i huset som hjemsøkes. Mange beskriver en følelse, opplevelse ol. som i neste omgang kobles til at man blir hjemsøkt. Det er beskrivelser av hus som knirker, dører som lukker seg av seg selv, diverse diverse. Enkelte ser også ting som de ikke helt kan forklare. Uansett hva jeg har hørt folk si, vil jeg likevel påstå at det ikke er noe som kan ha en naturlig forklaring. Det ligger nedfelt i vår kultur å forklare det uforklarilige med ånder og overnaturlige fenomener. Det er noe som kan spores tilbake til den tid da vi ikke satt på den samme graden av vitenskapliggjøring av verden omkring oss.

Enkelte hevder som motsvar til dette at når hele familier opplever noe, da må det være slik. Uten at jeg nødvendigvis trenger å peke på en bestemt familie som har vært med i ÅM, kan man si at ånder er en måte å takle ting i hverdagen som er for vanskelige å håndtere. Under visse forhold kan det være lettere å ty til ånder etc. enn våre mer jordiske problemer. Her finnes det mange eksempler fra lignende tilfeller rundt omkring i verden. En familie hevdet å bo i et hjemsøkt hus, der alle i familien ble rammet. Nærmere undersøkelser viste at det familien hadde sine mørke hemmeligheter. Det handler om at vi som mennesker projiserer vanskelige følelser over på noe, som igjen gir oss en mulighet til å gi uttrykk for vanskelige forhold i vårt eget liv.

Det blir litt som den gangen i fortiden da man stemplet helbredere og kunnskapsrike mennesker som hekser og trollmenn. Enkelte samfunnsstrukturer går aldri av moten. En stor innvending mot ÅM er at de ikke legger særlige kritiske refeksjoner inn i sin presentasjon av det som vises. Ja, de foretar noen besøk hos et statsarkiv, museum eller kommunearkiv, men den mer dypereliggende refleksjonen slipper ikke til. Det var dette som var det interessante med Andreas Wahl sitt program Folkeopplysningen. Mange mennesker ble sintere av hans rasjonelle vinkling av slike fenomener, enn ÅMs føringer om at det finnes Ånder. Er det ingen som synes dette er litt rart?

kmhob er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 19:44   #30
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:39.