Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-13, 21:09   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

På vår skole i Oslo får man ikke søke seg fri en eneste dag.

Samtidig fikk jeg i dag vite at en på snuppas kull skal på tre ukers ferie til "Østen". De hadde fått avslag på permisjonssøknaden, men skulle allikevel dra. Jeg aner ikke om det får noen konsekvenser for dem. Så spiller reglene egentlig noen rolle?

Gammel 23-09-13, 21:16   #2
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Samtidig fikk jeg i dag vite at en på snuppas kull skal på tre ukers ferie til "Østen". De hadde fått avslag på permisjonssøknaden, men skulle allikevel dra. Jeg aner ikke om det får noen konsekvenser for dem. Så spiller reglene egentlig noen rolle?

Man blir skrevet ut etter 14 dager. Dersom trinnet er fullt må barnet begynne på en annen skole. På skolen vår har vi flere trinn som er fulle.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 21:23   #3
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har jobba på ein skule kor elevane har blitt skrivne ut etter for stort ureglementert fråver. Plassen har blitt gitt til andre og eleven som kom tilbake frå tre månadars utanlandsopphold, måtte ta buss til ein skule lenger borte. Eg synest ikkje det er urimeleg.

Det du Katta seier om skule og resten av samfunnet er tankevekkande. Det kan godt hende du er inne på noko, med tanke på dette med behov for barnepass versus skule.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 21:21   #4
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Hos oss kan kontaktlærer innvilge en dag fri uten at rektor er involvert.

Gammel 23-09-13, 22:34   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, reglene spiller ingen rolle i grunnskolen, virker det som. Alle norske skoleelever har i utgangspunktet krav på plass i videregående skole det året de fyller 16, uansett hvordan vitnemålet deres fra ungdomsskolen ser ut, så i praksis er det umulig å "stryke" i grunnskolen. Jeg vil tro man i praksis kan ha ubegrense med fravær også, uten at det får konsekvenser annet enn at man kanskje ikke kommer inn på den videregående skolen man helst vil til.

I videregående skole har det ikke vært mulighet til å søke seg fri pga ferie så lenge jeg har jobbet som lærer (siden 98). Er man borte av slike grunner får man fravær og kan i verste fall risikere å ikke få vurdering i fag. Likevel forsvinner elever hos oss på feriereiser både titt og ofte, helt uavhengig av at det kan ligge både heldagsprøver og andre store vurderingssituasjoner på dagene de er borte, for de har vært vant til å få fri i grunnskolen.

Gammel 24-09-13, 08:42   #6
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

I videregående skole har det ikke vært mulighet til å søke seg fri pga ferie så lenge jeg har jobbet som lærer (siden 98). Er man borte av slike grunner får man fravær og kan i verste fall risikere å ikke få vurdering i fag. Likevel forsvinner elever hos oss på feriereiser både titt og ofte, helt uavhengig av at det kan ligge både heldagsprøver og andre store vurderingssituasjoner på dagene de er borte, for de har vært vant til å få fri i grunnskolen.

Men om man har søkt seg fri en uke på ungdomsskolen, og fått det innvilget, så kommer vel likevel fraværet på vitnemålet, gjør det ikke?

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 12:46   #7
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Men om man har søkt seg fri en uke på ungdomsskolen, og fått det innvilget, så kommer vel likevel fraværet på vitnemålet, gjør det ikke?

Det vet jeg ikke, mine går fortsatt på barneskolen. Problemet er uansett vel så mye at elevene forventer at vi skal "godkjenne" fraværet i den forstand at de vil ha lovnad om at det ikke får konsekvenser for vurdering i faget og at de får ta prøver de er borte fra senere. Det får de ikke hos oss. Innvilget fri i grunnskolen tolker jeg som en slik lovnad, noe annet ville jo vært helt håpløst hvis skolen først gir fri.

Gammel 24-09-13, 12:52   #8
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det vet jeg ikke, mine går fortsatt på barneskolen. Problemet er uansett vel så mye at elevene forventer at vi skal "godkjenne" fraværet i den forstand at de vil ha lovnad om at det ikke får konsekvenser for vurdering i faget og at de får ta prøver de er borte fra senere. Det får de ikke hos oss. Innvilget fri i grunnskolen tolker jeg som en slik lovnad, noe annet ville jo vært helt håpløst hvis skolen først gir fri.

Når man søker fri er det helt tydeliggjort fra skolen at man ikke kan forvente tilrettelegging eller at skolen tar ansvar. Man skriver (i alle fall hos oss) under på at vi tar det fulle og hele ansvar for faglig oppfølging den tiden barnet er borte. Det tolker jeg som i at jeg ikke kan forvente at barnet mitt får vurdering dersom jeg tar ham ut i en tentamensuke.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 13:00   #9
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det hender at det er sånn, men ikke alltid. Veldig avhengig av hvilke kurs og hva de ansatte skal på.

Det kan også legges til høst og vinterferien. Det har jeg aldri sett blitt gjort.

Det kunne heilt sikkert vore betre organisert. Sjølv har eg inntrykk av at feriar har blitt forlenga, med planleggingsdagar der eg har jobba, i alle fall.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Når man søker fri er det helt tydeliggjort fra skolen at man ikke kan forvente tilrettelegging eller at skolen tar ansvar. Man skriver (i alle fall hos oss) under på at vi tar det fulle og hele ansvar for faglig oppfølging den tiden barnet er borte. Det tolker jeg som i at jeg ikke kan forvente at barnet mitt får vurdering dersom jeg tar ham ut i en tentamensuke.

Jammen ifølgje opplæringslova har læraren plikt til å sørge for vurderingsgrunnlag til eleven. Elevens rett på vurdering er høgare enn eleven si plikt til å møte til vurdering. Viss barnet ditt er borte på tentamen i april, skal han først ha skriftleg innkalling til ny vurdering. Dersom han takker nei, fordi det er så mange andre prøvar å ta igjen denne veka, skal han og føresette ha skriftleg varselbrev om at han står i fare for å miste karakteren i faget. Deretter skal han ha skriftleg tilbod om ny vurdering. Når tentamenane som oftast er lagt til vekene etter påske, for at det skal vere tid til å vurdere alle dei tekstane som kjem inn, før slutten av skuleåret, seier det seg sjølv at det ikkje er mykje tid til alle desse breva med akseptable tidsfristar før eksamensperioden begynner. - Hadde det endå vore slik at elevane stod sydenbrune og klar for å ta igjen den tentamenen dei hadde gått glipp av, då dei kom heim frå ferie, slik gjerne kronisk sjuke og folk som har vore i gravferd gjer, hadde det ikkje vore eit stort problem. Men det er jo ingen som kan forvente at ein elev skal gjere noko dagen etter at han kjem tilbake frå ferie!

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 13:05   #10
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

- Hadde det endå vore slik at elevane stod sydenbrune og klar for å ta igjen den tentamenen dei hadde gått glipp av, då dei kom heim frå ferie, slik gjerne kronisk sjuke og folk som har vore i gravferd gjer, hadde det ikkje vore eit stort problem. Men det er jo ingen som kan forvente at ein elev skal gjere noko dagen etter at han kjem tilbake frå ferie!

Hvorfor kan man ikke forvente det?
Fri i skoleåret er ikke ferie, men en uke hvor foreldre har ansvar for ungenes opplæring og det skriver man under på. Da må det da sannelig kunne forventes at elevene møter sydenbrune opp på tentamen dagen etter at de kommer hjem.

Jeg synes skolen godt kan forvente at ikke elever tas ut av skolen under viktige tentamener, men at man skal få avslag på alt med unntak av død ellers i året synes jeg er i overkant rigid og tenker at det lett kan undergrave det man ønsker å oppnå.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.