Sv: Priser og forbruk
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Jeg er helt enig med deg men jeg har dessverre ikke noe tro på at "folk flest" er villige til å redusere sitt forbruk. Så er det vel slik at 1 stk menneske i den vestlige verden har forbruk som tilsvarer xxxx antall mennesker i lavinntekstsland? Og hvor mange indiere og kinesere vil få samme forbruksmønster som "oss" ila de neste tiårene?
Needless to say, jeg er ikke optimistisk. Mye vil ha mer. Det er en marginal gruppe mennesker som vil gi slipp på reelle goder og ingen politiske partier med makt er i nærheten av å tørre ta grep som ville gjort en forskjell.
Det er derfor jeg henger meg på tanken om at prising av varer og tjenester i forhold til miljøbelastning ville være veien å gå. Tvang med andre ord. Eksempelvis, hvis klær blir så dyre at man bare har råd til å kjøpe det man har et reellt behov for for å holde seg varm nok er vi på vei.
Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.
Jeg synes det er en interessant idé. Men lurer litt på hvordan ser skulle gjennomføres at det er billig å reparere. At ting blir dyre å kjøpe forstår jeg hvordan man gjør, det er jo bare å øke avgifter, men hvordan får man folk til å reparere ting billig? Makspris kan man jo selvfølgelig innføre, men man gidder jo ikke ha jobben om sen ikke ga inntekt. På den andre siden ville kanskje volumet veiet opp for redusert stykkpris?
Jeg tenker at noe av det første man kam gjøre er å forbi produsentene av teknisk utstyr å programere inn at utstyret dør etter x bruk. Ellers må man jo jobbe med holdninger.
Reparasjoner måtte vel subsidieres med pengene fra avgifter på ting, i allefall i en overgangsfase. Vil jeg tro.
Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.
Forøvrig er jeg jo svært lite tilhenger av tvang,
jeg vet at du ikke var ferdig med setningen og innlegget, altså. Men jeg må påpeke, som rine gjorde, at erfaring viser at holdningsarbeid ikke er tilstrekkelig. Forbruket øker, så vidt jeg vet, i stedet for å reduseres. Da er vel tvang eneste utvei.
Opprinnelig lagt inn av annemede, her.
Dersom det er slik at karbondioksid utslippet vårt fører til høyere temperatur, og at vi ødelegger klimaet, synes jeg at det burde vært delt ut en "kvote" pr person, og når den var oppbrukt så måtte man betale ekstra.
Da måtte hver og en ha tenkt gjennom sine prioriteringer.
Hmm, interessant idé.
|