|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Facebook, "perfekte" fasader og mobbing i arbeidslivetJeg er så enig med dere! Man må tåle ferske boller, spreke toppturer og vakre blomster fra andre selv om man selv ligger på sofaen. Hvem vet hva som egentlig er tilstanden i folks hjem. Det minner meg om den tegneserien hvor moren skriver noe vakkert om barna på Facebook, men ungene krangler irl bakom. Jeg finner den ikke nå på google ...
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Facebook, "perfekte" fasader og mobbing i arbeidslivetMen altså, man kan mene hva man vil om det er ok, ikke ok, koselig, teit osv med andre sine statusoppdateringer. Man kan mene hva man vil om det er bra eller dårlig, om det har eller ikke har positive eller negative konsekvenser for andre og hvordan de ser på seg selv. Men er det mobbing hvis jeg da føler meg utenfor? |
|
|
|
|
|
#23 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Facebook, "perfekte" fasader og mobbing i arbeidslivetOppdateringer av typen "gleder meg til å sette den nye 40-fots seilbåten på vannet, blir kos etter en travel uke med masterlevering og bygging av ny utestue" blir jeg både flirfull og veldig imponert av, altså. Jeg irriterer meg særdeles lite over noe på FB, men det hender at jeg tenker at enkelte ting er too good to be true. Selv om de er det.
|
|
|
#24 |
|
Shake it out!
|
Sv: Facebook, "perfekte" fasader og mobbing i arbeidslivetOg så har du dem som bare har den kapasiteten. Jeg kjenner noen, og det er ikke skryt. De bare fikser unger og karriere og 40-års-krise-løpingen sånn at man bare må bli
|
|
|
#25 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Facebook, "perfekte" fasader og mobbing i arbeidslivetJeg tenker at folk får skrive hva de vil, og jeg føler meg ikke akkurat mobbet av alle hjertestatusene, og se hvor fantastisk vi har det statuser. Min kjepphest er imidlertid å fokusere på at det er lov å tenke litt før man legger ut statuser, av og til kan det bli for mye rett og slett, men da er det mer syt og klag og veldig detaljerte statuser.
|
|
|
|
#26 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Facebook, "perfekte" fasader og mobbing i arbeidslivetNår jeg tenker meg om-jeg har faktisk følt meg utestengt på FB en gang. Da fem av syv av en gammel vennegjeng tagget hverandre og "så koselig å møtes igjen!" og jeg og den syvende ikke hadde hørt et kvekk om at vi skulle møtes, må jeg si at jeg ble litt |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Facebook, "perfekte" fasader og mobbing i arbeidslivetNåja, artikkelen var tross alt litt mer nyansert enn som så. Jeg tolket det dithen at informasjon fra Facebook kan brukes til å ekskludere folk i lunsjen og sånn. F.eks. om mange av kollegene trener til Birken, så blir de som ikke trener mobbet for det. Ikke at dette er noe nytt sammenlignet med tradisjonell mobbing, men informasjonen fra Facebook blir så tydelig og lett tilgjengelig, kanskje.
|
|
|
#28 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Facebook, "perfekte" fasader og mobbing i arbeidslivetMatt er vel en grei beskrivelse av hva jeg føler nå ja...
|
|
|
#29 |
|
Shake it out!
|
Sv: Facebook, "perfekte" fasader og mobbing i arbeidslivetKanina - jeg forstår ikke? Mobbes de som ikke deltar i Birken? Føler de seg mobbet fordi det er så tydelig at de ikke deltar, eller er det de som deltar som peker nese til de som ikke deltar? :forvirret:
|
|
|
#30 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Facebook, "perfekte" fasader og mobbing i arbeidslivetI arbeidslivet så er det vel ikke akkurat inkluderende heller da, om man alltid bare snakker om ting som bare en ikke er interessert i. Jeg synes ikke akkurat det er mobbing, men uhøflig er det jo.
|
|
|
#31 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Facebook, "perfekte" fasader og mobbing i arbeidslivetOm man føler seg mindreverdig og mobbet av andres facebook-statuser er det på tide og logge av. Jeg synes man lager et problem ut av ingenting.
|
|
|
#32 |
|
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Facebook, "perfekte" fasader og mobbing i arbeidslivetJeg er med-matt med de fleste av dere som har skrevet her, og lei av det voldsomme fokuset på hvordan folk bygger opp fasader ved hjelp av sosiale medier. Jeg tror at de aller fleste ikke er så opptatt av det, men at det man deler med andre stort sett er det samme som før. De som tidligere snakket detaljert om hverdagen skriver sikkert detaljer om hverdagen på Facebook, og de som liker å snakke om egne interesser fokuserer sikkert også på det på FB, om det er Birken eller fjellturer. Vil jeg tro. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Be happy!
Sv: Facebook, "perfekte" fasader og mobbing i arbeidslivet
Ha! Da kom jeg faktisk på når venninna mi skulle ha en stille og rolig kveld hjemme, og ikke kunne finne på noe med meg siden hun bare skulle slappe av. Litt senere på kvelden ble hun tagget i et festbilde hos en annen felles venninne. Kyss meg. Nå ble jeg sur igjen. Jo, da følte jeg meg både ekskludert og mobbet.
|
|
|
#34 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
I min verden blir vi glade når folk vi bryr oss om har det bra, trives og lykkes med det de setter seg fore.
|
|
|
|
#35 |
|
Be happy!
Jeg tenker at dette liksågodt kan være to forskjellige ting. Jeg kan godt fnise over andre happyhappy-statuser når jeg synes det bikker helt over, mens jeg kan bli oppriktig glad når noen lykkes med det de setter seg i fore. Jeg tenker at man ser forskjell på slike statuser. :erfaren fber:
|
|
|
#36 |
|
Problemet her er vel venninna di, og ikke Facebook? Sånt skjer jo, og om man får vite det av felles kjente eller på FB spiller mindre rolle, i mine øyne. Vanskeligere for folk å ikke bli tatt i løgn da, riktig nok, med all denne tagginga. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Be happy!
Helt klart venninna mi, men sånn er det jo i alle sakene, er det ikke? Det er jo de som skriver statusene som er det egentlige problemet, ikke facebook i seg selv. Uten brukere er jo ikke facebook mer en hva som helst annen side på internett.
|
|
|
#38 |
|
Off the map.
|
Det oppsummerer mine tanker om det også.
|
|
|
#39 |
|
Joda, men jeg synes ikke FB skiller seg ut som spesielt godt egnet for å mobbe folk, slik jeg forstår professoren i linken. Man skriver kanskje om hva man gjør i helga på FB, men man har jo alltid snakket om det på jobb på mandag uansett. Jeg ser ikke på det som en ny arena for noe, slik jeg får inntrykk av at endel av kritikerne gjør. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Ringskrømt
|
Jeg er her også, men jeg tenker at når kakebaking med verdens beste unger, og <3 <3 <3 hjemmekos og barnehagefri og kosing <3 <3 er det det utelukkende går i, tenker jeg ofte for meg selv, er det bare jeg som har lyst å kaste mine ut i snøen? Skryt - ja, uthenging - nei, men når det er så mye skryt og lykkestatuser at det oppdateres om ikke flere ganger daglig, men hver dag, tenker jeg er jeg unormal som ikke orker eller "er der" alltid. Jeg er ikke misunnelig, for jeg kunne selvfølgelig ikke tenke meg andre unger enn mine egne. |
|
|
|
![]() |
|
|