Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Høyre og Frp går i regjering

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-13, 23:20   #121
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyre og Frp går i regjering

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Ja. Reservasjonsretten handler ikke bare om utførelse, men de kan også reservere seg mot å henvise pasienter som ønsker abort. Det var en repotasje fra en bygd et eller annet sted her i landet der kommunens eneste lege ikke ønsket å henvise til abort (han ville ikke skrive ut p-piller heller, sjarmisen) og det er jo klart at det er problematisk for kommunens innbyggere når dette er legen de har tilgjengelig. At man på større sykehus har ansatte som ikke ønsker å utføre aborter ser jeg i grunn ikke som et stort problem (selv om jeg synes det er rimelig ukollegialt, det er da ikke slik at andre gynekologer liker å utføre aborter), men da synes jeg jo at man kan avtale slikt selv. I verste fall kan man jo der nede i bibelbelte ha hele gynekologiske avdelinger som reserverer seg mot å utføre aborter (ikke særlig realistisk, men læll), og for min del er fremstår det som en undergraving av loven om selvbestemt abort.

Jeg synes ikke at leger som reserverer seg mot å gjøre aborter burde få jobb som gynekolog, de burde finne seg en annen spesialitet.

Gammel 30-09-13, 23:20   #122
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, ærlig talt, det er det ikke. Det må tåles at man setter krav om at folk har rett til å bli henvist altså. Det å være lege er helt essensielt en jobb hvor man ikke kan blande sine egne følelser i for stor grad. At leger kan reservere seg mot å utføre abort er en ting. Men ikke å reservere seg mot å henvise.

Skal leger ha lov til å reservere seg mot å ordinere blodprodukter om de er Jehovas vitner?
Skal leger ha lov til å reservere seg mot å skrive resept på p-piller om de er katolikker?
Skal leger ha lov til å reservere seg mot å skrive helseattest for førerkort til kvinnelige pasienter om de er shiamuslimer?

Selvfølgelig ikke, de bør sparkes ut av byen rullet i tjære og fjær om de tillater seg å være så uprofesjonelle.

Enig med Dr. Esme. X2

Gammel 30-09-13, 23:21   #123
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Hell to the yeah, Esme!

Gammel 30-09-13, 23:21   #124
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Huh? En annen forpliktende avtale? Hvor finner dere den?

Jeg hentet dokumentet fra nrk sine sider, det er bare det ene punktet da, så du har lest det i sin helhet her inne.

Gammel 30-09-13, 23:22   #125
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også enig med Esme. Og jeg trodde reservasjonsplikten handlet om retten til å ikke utføre en abort -som jeg- på tross at det ukollegiale i det synes må være greit,- ikke om retten til å henvise noen for en abort.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-13, 23:23   #126
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ikke når det er så mange av dem.

Jeg fjernet den. Følte meg litt slem.
Men vi er sikkert enige om at skolen trenger et løft. Så får vi se hva regjeringen Solberg fikser.

Uenige om diagnoser er vi bare.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-13, 23:26   #127
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jo. Hehe. De gjør det. Det gjøres det.

Burde kanskje funnet fram et sarkasmeflagg til min kommentar. Jaja, dere blir nok lærerløftet dere også, så går det nok bra.

Når du har blitt lærerløftet, kommer du til å være i stand til å utrette de helt utrolige ting i klasserommet.

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

En lærerløftet lærer har fått magiske evner og kan undervise digre klasser i all verdens fag.

Gammel 30-09-13, 23:27   #128
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Jeg fjernet den. Følte meg litt slem.
.

Kanskje du har en diagnose?
: også i det slemme hjørnet:

Neida, no hard feelings, selv om jeg synes du blandet tråder ganske kraftig.
Poenget mitt var for øvrig at det ikke hjelper så mye med sommerskole der lærere får et faglig løft når rammene rundt er like dårlige. Om jeg personlig mener at Ole har ADHD eller "bare" er ukonsentrert, spiller jo ingen rolle. Greia er at det burde være en assistent inne i klasserommet som kunne roet gemyttene når det trengtes slik at læreren kan konsentrere seg om å undervise.

Gammel 30-09-13, 23:28   #129
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Også enig med Esme. Og jeg trodde reservasjonsplikten handlet om retten til å ikke utføre en abort -som jeg- på tross at det ukollegiale i det synes må være greit,- ikke om retten til å henvise noen for en abort.

Men som Esme skriver: Det finnes mange andre spesialiteter for leger som ønsker å reservere seg mot å utføre abort. Hvorfor gå hen å bli gynekolog om du skal reservere deg mot å utføre en av arbeidsoppgavene en gynekolog nødvendigvis må gjøre? De gynekologene jeg kjenner (hele to stykk ) synes at det med abort er et vanskelig tema og til tider belastende, hvorfor skal de belastes ekstra fordi kolleger reserverer seg mot denne delen av gynekologien? Nei, det synes jeg bare ikke at de kan gjøre, da får de bli øyelege eller noe.

Gammel 30-09-13, 23:30   #130
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

VR: Jeg leste litt fort, og var ikke klar over at bare gynekologer utførte aborter. (Mulig det er allmennkunnskap og at jeg trenger et lærerløft likevel... ) Men- OK, da er jeg enige med dere i det også.

Gammel 30-09-13, 23:31   #131
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Kanskje du har en diagnose?
: også i det slemme hjørnet:

Neida, no hard feelings, selv om jeg synes du blandet tråder ganske kraftig.
Poenget mitt var for øvrig at det ikke hjelper så mye med sommerskole der lærere får et faglig løft når rammene rundt er like dårlige. Om jeg personlig mener at Ole har ADHD eller "bare" er ukonsentrert, spiller jo ingen rolle. Greia er at det burde være en assistent inne i klasserommet som kunne roet gemyttene når det trengtes slik at læreren kan konsentrere seg om å undervise.

Ja, sikkert noen diagnoser, men det var den slemme delen av meg der altså.

Og jeg er (faktisk) helt enig med deg. Jeg tror ikke det er på "sommerskole" man skal legge inn løftet. Men på det vanlige skolehverdagen. Øke pedagogtettheten, økte ressurser for å kunne tilrettelegge undervisningen for alle.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-13, 23:32   #132
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mange spesialiteter man kan velge som ikke direkte berører forholdet mellom liv og død. Å ikke engang ville henvise er utenfor enhver fornuft. Man kan ha forståelse for at ikke gynekologer direkte vil utføre inngrepet, men man opererer ikke med kall innen medisin, man kan velge en annen spesialitet.

Gammel 30-09-13, 23:32   #133
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

VR: Jeg leste litt fort, og var ikke klar over at bare gynekologer utførte aborter. (Mulig det er allmennkunnskap og at jeg trenger et lærerløft likevel... ) Men- OK, da er jeg enige med dere i det også.

Jeg kan løfte litt på deg jeg da vettu- så blir du så klok atte. Ett løft = 5 studiepoeng i lærering.

Gammel 30-09-13, 23:34   #134
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det irriterer meg GRENSELØST at de sa nei til borring i Lofoten! Helt uventet og det eneste "Positive" jeg så for meg skulle komme ut av regjeringsskiftet. Møkk, altså!

Meiner du oppriktig at vi treng å bruke meir fossilt brennstoff? På bekostning av ei av dei største næringene med fornybare ressurser som ikkje går tom, som vi har?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

55 % kristendom faktisk. Jeg gleder meg til å se hvordan dette skal måles. Skal det stå en KrF-representant i hvert klasserom og ta tiden? Jeg synes det er helt utrolig at detaljstyring av et fag i skolen er tatt inn i samarbeidsavtalen. Jeg blir rett og slett litt fnisete av det.

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Kanskje KrF-representantene som skal ta tiden i KRLE-undervisningen kan passe på å løfte litt på lærerne mens de er innom skolen?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvor stor er prosentandelen k i KRLE nå?

Når det gjeld RLE-faget har det allereie vore gjennom menneskerettsdomstolen i Haag, eg trur ikkje dei kan gå over 25% utan å gjeninnføre fritak. Og då sitt vi igjen med eit svært lite samlande fag, i eit samfunnsperspektiv, så det er rein idioti og eg skjønner ikkje kor verken Hareide eller resten av gjengen vil hen.

Denne bekymrer meg aller mest:

Sitat:

"En utlending kan pågripes og fengsles når utlendingen utgjør en trussel mot grunnleggende nasjonale interesser og dette er
fastslått i et vedtak i utlendingssøken eller i en instruks fra depørtementet, og det
treffes tiltak mot utlendingen med sikte på utsendelse"

Vil dei ikkje få Amnesty på nakken rimeleg kjapt? Dei kan ikkje bare bestemme at dei kan begynne å fengsle folk utan dom, kan dei det?

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-13, 23:36   #135
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes igrunnen KRF har fått gjennomslag for skremmende mye så langt og jeg er vel stort sett uening i alt som er blitt nevnt her

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-13, 23:52   #136
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det synes jeg bare ikke at de kan gjøre, da får de bli øyelege eller noe.

Men øyet er jo ikke så interessant område som....

(sorry, men jeg ser liksom for meg religiøse mørkemenn når det er snakk om reservasjonsretten)
(og da flyr fantasien min litt for fritt, kan man si)

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-13, 23:56   #137
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det sto vel "fastlegenes reservasjonsrett", og jeg ser ikke, som Esme, hva fastlegene skulle gå lov til å reservere seg mot. At enkelte syns det er kiipt å utføre senaborter har jeg ikke noe problem med. Og hvis det er slik at vi har et samfunn der alle vil ha abort men ingen orker å utføre det, vel, da må nesten vi som samfunn gå litt i oss selv.

Fastlege-reservasjonsretten bør uansett spikres opp på døren til nevnte lege og forkynnes i brevs form ved tildeling av fastlege. Monopolfastleger bør kanskje ikke få lov til å ha reservasjonsrett.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-13, 23:58   #138
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Det sto vel "fastlegenes reservasjonsrett", og jeg ser ikke, som Esme, hva fastlegene skulle gå lov til å reservere seg mot. At enkelte syns det er kiipt å utføre senaborter har jeg ikke noe problem med. Og hvis det er slik at vi har et samfunn der alle vil ha abort men ingen orker å utføre det, vel, da må nesten vi som samfunn gå litt i oss selv.

Fastlege-reservasjonsretten bør uansett spikres opp på døren til nevnte lege og forkynnes i brevs form ved tildeling av fastlege. Monopolfastleger bør kanskje ikke få lov til å ha reservasjonsrett.

Sånne fastleger bør miste driftstilskuddet sitt, synes jeg. Så kan de drive på med tullet sitt fullprivat.

Gammel 30-09-13, 23:59   #139
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høh, jeg tenker at det er fullstendig hinsides all fornuft å velge gynekologi som spesialisering, og så nekte å utføre i aborter. I et land med fri abort.

Reservasjonsrett for leger er egentlig noe av det teiteste jeg kan tenke meg.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 00:02   #140
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånne fastleger bør miste driftstilskuddet sitt, synes jeg. Så kan de drive på med tullet sitt fullprivat.

Helt enig. Det er ikke et kall å være fastlege, det er en jobb, godt betalt av staten. Og da får man gjøre alle de oppgavene som en fastlege er betalt for å gjøre. Hvis de vil ha mulighet til å velge pasienter får de komme seg over i privat praksis. Man kan ikke få både i pose og sekk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:15.