|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#202 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Igjen: fireåring er i seng 19.30, jeg leser to bøker, vi hører lydbok (lavt) sammen, noe hun har gjort før soving i to år nå. Jeg sitter der mot at hun ikke tuller. Etter mye om og men sovner hun kl 21.15. Hun sov fra 21.30 (ca) i går til 06.50 i morges. Legges for sent?
|
|
|
#203 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Jeg tror også jeg er et nytt medisinsk tilfelle. |
|
|
|
|
|
#204 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Hvis du er b-menneske er du nok temmelig klar over det. |
|
|
|
|
|
#205 |
|
Har diplom
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Men egentlig skulle jeg ønske man kunne lære opp nabobarn til å sove lenge også. :lei av besøk halv ni på en søndag: |
|
|
|
|
|
#207 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?For å svare på spørsmålet: |
|
|
|
|
|
#208 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Apan, min mann er litt sånn. Han er trøtt om morgenen, men han står bare opp. Hvis ingen vekker ham, sover han rundt. Han sovner på minutter. Han plages aldri av å være sulten, ha lavt blodsukker eller være trett, ingenting fysisk. Han hadde vært en utmerket marinesoldat, tenker jeg.
|
|
|
#209 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Det gikk plutselig opp for meg at Polyanna og Adrienne er søstre. Alt man skal lære som "ny" på forumet
|
|
|
#210 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?
Selv etter 41 år kan jeg ikke fatte og begripe hva som er deilig ved å stå opp kl 06 på morgenen. Det er rett og slett smertefullt. Hver morgen tenker jeg "i kveld skal jeg legge meg tidelig så jeg er uthvilt i morgen!" Skjer det? Når kvelden kommer er jeg lys våken og full av energi. Heldigvis har ungene arvet mine b-gener, Mini hadde noen krumspring som liten og som den late/dorske personen jeg er om morgenen fikk han sove hos meg, slik at jeg fikk sove litt til. Frøkna har vært B-menneske siden hun ble født. Vi sov gjerne til 10 og 11 det året jeg gikk hjemme. Kveldene blir sene, men jeg får like vel noen timer alene. Mini sovner rundt 21-21.30, sover til 07.30, Frøkna sovner rundt 22.30.
|
|
|
#211 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#212 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sånn er LøveMannen også. Må være veldig praktisk tenker jeg. Jeg er ganske ulik og dermed irriterer vi oss begge over den andre |
|
|
|
|
|
#213 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
|
|
|
#214 |
|
Absolute Beginner
|
Den skjønner ikke jeg heller. Det hender at vi legger ut på tur sånn i 14-15-tiden i helgene, og folk synes tydeligvis det er veldig rart. Skal dere gå tur nå? |
|
|
|
|
|
#215 |
|
Borte
|
Jeg syns det er mye bedre å være våken om dagen og å sove om natten.
|
|
|
#216 |
|
Har diplom
Ja, sant? Vi skjønner heller ikke det der, men jeg trodde egentlig vi var de eneste. |
|
|
|
|
|
#217 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Mannen min har brukt mange å på å forsone seg med at en 3-timers tur i marka kan være både like fin og like mye Bra For Oss (TM) om man går ut klokken 13 som klokken 9. Han ELSKER følelsen av å være hjemme fra tur til lunsj.
|
|
|
#218 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Mens her er det omvendt. Jeg føler meg bedre når jeg får være våken sent og sove lenge på morgenen. Dagslys får man jo en del av selv som B-menneske. Det er også vanskelig å snakke om hva som gir helsemessig gevinst all den tid B-mennesker ofte har søvnunderskudd fordi de tvinges til å stå opp tidlig (men ikke er i stand til å sovne tidlig kvelden før). Dette er jo i seg selv svært helseskadelig og øker risikoen for en rekke sykdommer. Da hjelper det ikke at man har fått noen ekstra timer med dagslys.
|
|
|
#219 |
|
Borte
|
Ja, det leste jeg nettopp også et eller annet sted. At dagens samfunn og arbeidsliv gjør B-menneskenes søvnmønster helsefarlig fordi man tvinges til å stå opp tidlig samtidig som man ikke greier å sovne tidligere på kvelden. Nattskiftarbeid er jo også påvist å gi økt risiko for blant annet hjertesykdom.
|
|
|
#220 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Jeg er ikke veldig a eller b, men mer mot b enn a. Jeg våkner av meg selv etter 7-8 timer, så legger jeg meg kl 24 så våkner jeg ikke seinere enn 8. Jeg er mye kvikkere om kvelden enn morgenen.
|
![]() |
|
|