Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

En velskrevet bok, og med god stemning?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-13, 01:55   #21
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Re: En velskrevet bok, og med god stemning?

Du må lese Berkley hippie-heksene, ja. Debora Geary. Sukkersøtt og bare koselig. Dessverre så koselig at jeg innimellom feller noen rørte tårer, men bare fint og hyggelig. Gaia og Adrienne har også denne som guilty pleasures.

Gammel 04-10-13, 05:27   #22
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: En velskrevet bok, og med god stemning?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Hvis du liker det litt goofy og sukkersøtt, så er A Discovery of Witches min guilty pleasure.

Goofy og sukkersøtt høres helt perfekt ut.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Steven Erickson er ikke akkurat koselitteratur nei, jeg falt av i bok 5, ca en bok etter forfatteren selv hadde mistet oversikt tror jeg.

Men om du liker det, så liker du sikkert
Bellwether eller To say nothing of the dog av Connie Willis

Witches-serien av Debora Geary (litt hippie-sukkersøtt, men de blir bedre etterhvert. Koselig er de i allefall, med spektakulært happy endings)

Harry Dresden-serien av Jim Butcher om du vil ha spennende men happyendings fantasy (det er 14 bøker eller noe sånt, og de blir bedre hele tiden, så det er en god klump med kosebinge-lesing om det fenger)

Holder han virkelig tråden helt til bok 5, altså? Jeg mente han mistet den halvveis i bok 1 allerede, men han er inne på den igjen nå, men jeg er så lei av eksploderende øyeepler og korsfestede barn på annenhver side, for ikke å glemme alle disse livstrøtte mennene. (Skulle tro det var norsk samtidslitteratur.)

Jeg lesker Bellwether og har lastet ned To say nothing of the dog nå.

Witches-serien er også notert, sukkersøtt og koselig er så fin atte.

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Juliet, naked av Nick Hornby er boka du trenger.

Hmm. Ingen trist kjærlighetshistorie, altså? Jeg har ikke tenkt hulkegråte meg over Atlanteren.

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Eller laste ned gratis Three men in a Boat, av Jerome K. Jerome, som To say nothing er basert på.

Jasper Fforde sine bøker om Thursday Next?

Hmm. Jeg får ikke helt taket på Fforde altså.

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg likte denne: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2595384
Saman er ein mindre aleine av Anna Gavalda.

Hm. Er ikke det mye hjerte-smerte? Eller hjarte-smerte. Jeg har lest "Eg elska ho", og det var i alle fall ikke mye happy ending. Nynorsk tekst borger sjelden for happily ever after, .

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Minner om High Fidelity, likte den godt.

Ellers leste jeg The Teleportation Accident av Ned Beauman etter å ha lest hva Toffskij syntes, og den var svært fornøyelig! Litt dødsfall her og der, men ikke av det triste slaget.

Eller Selma Lønning Aarø, særlig En rekke avbrutte forsøk. Agnes i sengen av Heidi Linde var lett og feel-good.

Norsk utgår egentlig. Jeg Kindler. Men The Teleportion Accident høres lovende ut.

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Du må lese Berkley hippie-heksene, ja. Debora Geary. Sukkersøtt og bare koselig. Dessverre så koselig at jeg innimellom feller noen rørte tårer, men bare fint og hyggelig. Gaia og Adrienne har også denne som guilty pleasures.

Bare fint og hyggelig liker vi. Jeg skal sjekke.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-13, 08:15   #23
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hundreåringen er bra, men Ove synes jeg prøver for hardt å være nettopp Hundreåringen. Selv anbefaler jeg Adrian Mole. Hele serien.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-10-13, 08:24   #24
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Nå er det en del år siden jeg leste Saman er ein mindre aleine, men uten å si for mye, og med forbehold så var det sletts ikke bare hjerte-smerte og heller ikke håpløs ending. Noen andre kan kanskje utfylle!?

Gammel 04-10-13, 08:27   #25
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Saman er ein mindre aleine hulkegråt jeg av.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-13, 08:29   #26
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Hva med Murakami? Kafka på stranden er fryktelig rar, men feel-good. Og god, i det store og hele.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-13, 10:06   #27
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Denne (har ikke kommet til slutten enda dog... )

In the Land of the Long White Cloud

This is the story of two young women from England and Wales in the 1850s traveling by ship to colonial New Zealand at the beginning of its colonization. It's about friendship, it has a little romance, and some adventure. You will be reading about two heroines I found that I enjoyed both women. Helen is going as a mail order bride and Gwyneira a sheep Baron's young and wild daughter who was pretty much won in a Blackjack game. I enjoyed the narrative style of the author and could not put the book down. You get all of the family history for both women and it includes several decades with all the happy and terrible things that happen in their lives. The two main characters have a lot of interesting supporting characters, some are wonderful and some are not The description of New Zealand is vividly told. The end of the story flows very well and everything ended without feeling forced. The whole book was interesting if you like Sagas you will enjoy this one. Herfra; http://www.goodreads.com/review/show/403927730

Kan kjøpes på Amazon i alle varianter; http://www.amazon.com/Land-Long-Whit.../dp/161218426X

Og av og til, når jeg vil ha noe morsomt, underholdende og enkelt, er Sophie Kinsella's bøker glimrende.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-13, 22:55   #28
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Re: En velskrevet bok, og med god stemning?

Hva ble det til? Fant du noe som fenget?

Gammel 04-10-13, 23:02   #29
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Hva med Murakami? Kafka på stranden er fryktelig rar, men feel-good. Og god, i det store og hele.

Må leses i norsk oversettelse. Den skal visst få fram den snåle dialekten til trailersjåføren mye bedre enn den engelske oversettelsen.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-10-13, 23:06   #30
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg har begynt på Candy's guilty pleasure. (Eller var det Esmes? ) I alle fall noe lettbeint om hekser og biblioteker og oxford og sånt. Veldig passende.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 12:08   #31
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var den jeg skrev, men ikke den jeg mente. Men den er morsom, altså. Og jeg sitter nå med toeren, takket være denne tråden.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 12:11   #32
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Exstra virgin. Den koste jeg meg veldig med.

Gammel 05-10-13, 12:15   #33
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: En velskrevet bok, og med god stemning?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Det er ikke en gang en guilty pleasure, det er en proud pleasure. Jeg bruker Debora Geary som skikkelig "pick me ups" og anbefaler gjerne videre hvis noen trenger noe lett og hyggelig å lese.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 12:17   #34
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns også Discovery of Witches og etterfølgeren var gøyal.

Gammel 05-10-13, 12:20   #35
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: En velskrevet bok, og med god stemning?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det er ikke en gang en guilty pleasure, det er en proud pleasure. Jeg bruker Debora Geary som skikkelig "pick me ups" og anbefaler gjerne videre hvis noen trenger noe lett og hyggelig å lese.

Jepp, det var du som tipset meg om den. Nå lastet jeg nettopp den første boka i den nye Witch Centralserien, perfekt å kindle en sløv høsthelg.

Gammel 05-10-13, 12:30   #36
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guilty og guilty. Jeg synes ikke akkurat det er stor litteratur. Det er temmelig lik oppskrift fra bok til bok, og det slemmeste noen noengang gjør er å tenke noen litt stygge tanker i stedet for å støtte.

Men jeg koser meg med dem, og har seff lest den siste allerede.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 13:35   #37
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Nick Hornbys "Fritt fall". Riktignok om fire personer som har tenkt å kaste seg ut fra et tak - men forskjellen her er at de ikke gjør det. Morsom, varm, livsbejaende og absolutt herlig.

Gammel 05-10-13, 14:25   #38
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Why fix the recipie if it ain't broke. Jeg har til og med lagd Nutella cookies, med Nugatti i steden for Nuttella. DET kaller jeg den perfekte innehøstdagen: Berkley hippiheksebok, Nugattikjeks og te.

Koselig og lettlest er jo sjelden stor litteratur.

Gammel 05-10-13, 14:43   #39
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Frodig sommer av Barbara Kingsolver, det er en rolig bok som jeg har lest en million ganger!!

Gammel 05-10-13, 21:29   #40
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

Da er Discovery of Witches lastet ned. Og Tony Juniper sin What has nature ever done for us? Etter artikkel i DN i dag. Kindle er et sjennialt konsept.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:35.