|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Peppy!
|
Hvordan rengjør man en stekeovn?Jeg skal flytte, og må vaske ut av stekeovnen. Jeg prøvde meg med litt ovnsvask (sprayflaske fra Jif), og det tok jo mye av fettbelegget. Men hva med disse svarte, svidde flekkene? Hvordan får man bort det? Jeg tør ikke bruke stålskrubb, det ser ut til at ovnen er dekket av teflon. Eller noe sånt. Så hvis jeg skrubber skraper jeg vel sikkert av belegget. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan rengjør man en stekeovn?Kjøp MrMuscle ovnsrens, spray, virk og tørk av
|
|
|
#3 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Hvordan rengjør man en stekeovn?Mr.Muscle ovnsrens. Sånn som sprayes på og skal stå litt. Lukter løsemiddel lang vei, men funker bra.
|
|
|
#5 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan rengjør man en stekeovn?Skalpell.
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Hvordan rengjør man en stekeovn?Du må gjøre det flere ganger om det er så ille.
|
|
|
|
#7 |
|
Teacher.
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan rengjør man en stekeovn?Jeg sprayer på ovnsrens, setter ovnen på ca 200 grader og setter inn en ildfast form med vann. La det stå en god stund slik at du ser at det damper godt av vannet. Avkjøl litt og tørk av. Har aldri hatt så ren stekeovn før jeg begynte med dette.
|
|
|
|
#9 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Hvordan rengjør man en stekeovn?
Men atte, er ikke det litt sånn fyfy når man har med slike rengjøringsmidler å gjøre?!
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Sv: Hvordan rengjør man en stekeovn?Jeg bruker Jif for storhusholdning, det er noe helt annet enn skvipet fra super'n.
|
|
|
#12 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Hvordan rengjør man en stekeovn?Man kjører pyrolyse, og får ekstra ren ovn fordi den innerste glassplata har fått en smell tidligere, og derfor eksploderer slik at den må skiftes. En bieffekt er at kjøkkengulvet også blir rent fordi man vil være sikker på at alle de små glassbitene er borte.
|
|
|
#13 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan rengjør man en stekeovn?Ovnsrens fungerer greit, bare man venter lenge nok.
|
|
|
#14 |
|
Teacher.
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Vanndamp tar ikke fyr. Sett ovnen på lavere grader-150 eller noe i den duren om du er redd det blir for varmt. Ha godt med vann i den ildfaste formen og følg med ovnen jevnlig. Vi har hverken hatt brann eller forgiftninger når jeg har rengjort stekeovnen på denne måten
|
|
|
|
#15 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Nei, det var ikke vanndampen jeg var engstelig for, men ovnsrensen. Men godt å vite at det var vært helt uproblematisk hos dere
|
|
|
|
#16 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan rengjør man en stekeovn?Eller så vasker du så godt du kan, og ferdig med det! |
|
|
|
|
|
#17 |
|
er her
|
Sv: Hvordan rengjør man en stekeovn?Vi har en ovnrensflaske som skal brukes i varm ovn, husker ikke helt fremgangsmåten, for det skjer ikke så ofte... Men min blir heller aldri helt fritt de svartsvidde flekkene i bunn, gjør så godt du kan (mange ganger), mer kan de ikke forvente.
|
|
|
|
#18 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
Sv: Hvordan rengjør man en stekeovn?Bare ikke bruk den typen kaldovnsrens som absolutt ikke skal ha varme om man fristes til det under rengjørningen. Mr Muscle for eksempel kan antenne, og er mest effektiv i kald ovn. Med noen typer rens er det anbefalt at man varmer opp ovnen litt, les på flasken. Selv om det står på flasken at virketiden er 1 time, kan man med fordel la det stå over natten før man vasker av. Veldig skitten ovn må ha gjentatt behandling og som nenvt behandlig over natten. Om det er noe fastbrent igjen skrubber man først med nylonskrubb og gryteskrubb som ikke riper før man går over til hardere saker. Den tar det meste når Mr Muscle eller andre typer ovnsrens har stått over natten. Emaljen vil mattes ned av stålull og ripes av knivblad så vær ekstra forsiktig når man tyr til den slags. Sist redigert av arrow : 09-10-13 kl 14:45. |
|
|
|
![]() |
|
|