Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteter
Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.
Men er det sånn at alle foreldre egner seg til å være klassekontakter? Jeg vet om folk jeg hadde foretrukket at ikke hadde et slikt verv. 
Først: Vi må skille mellom FAU og klassekontakt. Noen av klassekontaktene sitter i FAU, men dette er gjerne de som virkelig er engasjerte (jeg ofte ser ting for mye fra skolen sin siden til at jeg kan være med i FAU ) og jeg skjønner godt at ikke alle har overskudd eller interesse for å være med her. Her snakker man jo om noen møter hvert halvår, vil jeg tro. I tillegg bør man tørre å ta ordet, både opp mot skoleledelse og andre foreldre. En klassekontakt, slik jeg er vant til det, organiserer en aktivitet for klassen en gang i halvåret. Det burde være overkommelig for de fleste å f.eks sende ut mail om karneval, snakke med skolen om å få låne rom, be hver familie ta med et fat med mat til koldtbord og egen drikke. Dette koster jo ikke mer en en halvtime på å forfatte og sende ut mail og å stille litt på forhånd for å organisere bord og stoler. Alle er såklart med på å rydde.
Dette bør flere enn en knapp halvpart av foreldrene være i stand til, selv om jeg skjønner at det- statistisk sett- er en eller to foreldre i hver klasse som har såpass store helseplager at de ikke kan klare å påta seg slike ting. Problemet er jo at det er langt flere en disse 1-2 som sitter og ser tomt ut i lufta for 5. år på rad når klassekontakten skal velges.
|