Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Lofoten

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-13, 17:19   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lofoten

Vi har fått lyst til å dra til Lofoten til sommeren. Tenkte kanskje å ta toget, med mulighet for stopp underveis, og leie bil den siste biten.

Ingen av oss har vært der før, så jeg vil gjerne ha råd om hvor det er best å bo, hva som er fint å gjøre der, og i det hele tatt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 19:00   #2
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lofoten

Dere må absolutt dra til Lofoten!

Hvor lang tid planlegger dere å ha der? Mannen og jeg tok fly til Bodø og returnerte fra Evenes seks dager senere. Vi tok hurtigbåten fra Bodø til Svolvær, hadde en overnatting i Svolvær, en på Reine, tre i Henningsvær og en i Harstad (sistnevnte fordi vi skulle besøke kjente der). Jeg kunne gjerne tatt reprise på turen, for alt var fantastisk! Reine var kanskje den peneste plassen, men på en annen side var det greit å ha Henningsvær som base fordi det er hakket mer sentralt plassert. Jeg ville kanskje hatt en overnatting på Å også. Det er korte avstander i Lofoten, og veldig greit å ta seg fram med bil.

Jeg bidrar gjerne med mer reklame etter hvert! Ingen bør gå glipp av Lofoten!

Gammel 07-10-13, 19:03   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, jeg skulle til å gå inn og si at det er mye lengre avstander i Lofoten enn man skulle tro.

Gammel 07-10-13, 19:18   #4
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Vi var noen dager i Lofoten i sommer. Bodde hos venner, så innkvartering kan jeg ikke hjelpe med. Vi tok ferge fra Bodø til Moskenes, og bodde i Kabelvåg. Vi reiste med unger og besøkte dukkemuseet på Sakrisøy og Vikingmuseet på Borg. Vi besøkte også det gamle fiskeværet Nussfjord. Planlagt tur til.Henningsvær utgikk dessverre. Det var en kjempefint miniferie. 2003-modellen var klar til å flytte. Tilbake tok vi ferge Lødingen-Bognes. Da skulle vi hatt litt bedre tid nedigjennom Hamarøy.

Gammel 07-10-13, 19:36   #5
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Haha, jeg skulle til å gå inn og si at det er mye lengre avstander i Lofoten enn man skulle tro.

Jeg hater egentlig å kjøre bil, men synes det gikk utrolig greit i Lofoten. Det er mulig fordi det er så fantastisk mye fin natur å se langs veien, altså.

Gammel 07-10-13, 19:38   #6
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er kjempefint i lofoten. Vi var der i sommer og bodde på Sandsletta camping, en liten campingplass nord for Svolvær. Der kunne man låne båter og redningsvester og vi fikk litt fisk med barnefiskestanga. På campingplassen var det også en bitteliten minizoo med gjess som spankulerte rundt og søte kaniner. Campingplassen hadde også en liten kiosk med ferske bakervarer om morgenen og egen restaurant. Litt stive priser såklart, men kjempegod mat og barnevennlig med sitteplasser ute, høystoler osv. Vi ble veldig skuffet da vi ankom campingplassen utenfor Trondheim etterpå, som både var dyrere og mye dårligere.

Vi kjørte mye omkring og avstandene er store, syns jeg. Det hyggeligste stedet var nok Henningsvær. Koselig og stemningsfullt lite fiskevær. Vi spiste noen fantastiske boller med vaniljekrem på Lysstøperiet og kjøpte kaffe på brenneriet der (bønner). Ellers besøkte vi både Rørvikstranda og Hauklandstranda som er kåret til en av verdens vakreste. Det er generelt veldig fint i Vestvågøy. Vi kjørte ikke lenger ut denne gangen, men skal garantert tilbake dit å besøke Reine og Å. Vi besøkte vikinggården på Borg og selve gården var veldig fin, men turen ned til sjøen var en skuffelse. Det var langt å gå, lite som skjedde der nede og båten seilte ikke om det ikke møtte opp mer en 30 stk (rodyktige) og det var det ikke da vi var der. Også må dere spise på Skolekafeen. Det var veldig koselig, kjempegod mat og god atmosfære og billig!

Sandsletta camping

Ut på fisketur i båter som var helt gratis å bruke. Vi var ute på sjøen hver eneste dag. Eldstefrøkna elsket det og det var veldig trygt ettersom det var en fjord. Du kom liksom ikke rett ut i havgapet.

På toppen av Kjeldbergtind rett mellom Svolvær og Kabelvåg. I kabelvåg er det forresten også veldig hyggelig.

Fint i Henningsvær og en helt unik atmosfære. Små fargerike hus, små butikker med alt mulig rart, flere gallerier og koselige cafeer.

Fra rørvikstranda. Utrolig fine strender i Lofoten, altså.

Gammel 07-10-13, 19:58   #7
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er korte avstander i Lofoten, å kjøre til eller fra er mye lengre.

Henger her og følger med. Har ikke vært i Lofoten på bortimot femten år, så har begynt å tenke på en tilbaketur.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 20:01   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Meissa:det fjellbildet!!!

Gammel 07-10-13, 20:03   #9
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg henger også for tips. Var der mange ganger i barndommen, siden tanten min bor der. Men nå har jeg ikke vært der på 18 år, så vurderer å kjøre dit neste sommer.

Har stort sett vært på Vestvågøy. Husker godt turer til Å, Nusfjord, Hauklandstranda og Henningsvær. Mange flotte toppturer i området også.

Sist redigert av venla : 07-10-13 kl 20:09.
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 20:08   #10
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det er korte avstander i Lofoten, å kjøre til eller fra er mye lengre.

Henger her og følger med. Har ikke vært i Lofoten på bortimot femten år, så har begynt å tenke på en tilbaketur.

Ja, jeg skriver lange avstander utifra vår situasjon med tre unger som er ganske små. Vi klarte ikke å besøke så mange steder som vi ønsket og endte opp med en destinasjon om dagen. Borg lå vel omtrent 9 mil fra campingplassen om jeg ikke husker helt feil, og Hauklandstranda litt lenger enn det igjen så det ble noen timer i bilen hver dag. Vi brukte vel omtrent 15 minutter inn til Svolvær, så det var kortere.

Man kan såklart velge å bo lenger inn i Lofoten enn oss og dermed være litt mer i smørøyet, men det var utrolig fint på Sandsletta.

Gammel 07-10-13, 20:11   #11
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Meissa:det fjellbildet!!!

Ja, jeg var ikke med hele veien opp. Jeg og de to minste stoppet på halvveien og spiste kvikklunsj (har litt selvinnsikt), mens mannen og eldstefrøkna klatret videre. Jeg fikk høre diverse om helvetesgap og sånn når de kom ned igjen.

Gammel 07-10-13, 20:40   #12
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg opplevde Lofoten som en skikkelig turistfelle da jeg var der. Køkjøring med horder av tyske bobiler helt ut til Å, ingen ledige overnattingsplasser (vi hadde heldigvis med telt) og dyrt og spise. Lofotakvariet og Vikingmuseet var veldig bra, men jeg er temmelig underhvelmet av Lofoten, og hadde valgt en tur rundt f eks Senja eller Andøya hvilken dag som helst framfor ny Lofotenopplevelse i turistsesongen.

Gammel 07-10-13, 20:42   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, det er så FINT!

Vi kommer bare til å ha med en tolvåring som er svært tålmodig i bil, så det er ikke noe problem å kjøre litt. Men det gjelder jo å vite hvor en skal og hva en vil se og gjøre. Tusen takk for alle tips, skal studere nærmere. Ingenting er planlagt ennå, heller ikke hvor lenge vi skal være borte. Men siden jeg har lovet en flyfri ferie til sommeren, ser det greit ut å ta toget. Er det Bodø eller Narvik som er lurt å ta toget til da?

Gammel 07-10-13, 20:43   #14
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Lofoten er fint, men det er også Vesterålen, og veldig mange av de som har besøkt min øy sier at de foretrekker her framfor Lofoten.

Gammel 07-10-13, 20:44   #15
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Å, det er så FINT!

Vi kommer bare til å ha med en tolvåring som er svært tålmodig i bil, så det er ikke noe problem å kjøre litt. Men det gjelder jo å vite hvor en skal og hva en vil se og gjøre. Tusen takk for alle tips, skal studere nærmere. Ingenting er planlagt ennå, heller ikke hvor lenge vi skal være borte. Men siden jeg har lovet en flyfri ferie til sommeren, ser det greit ut å ta toget. Er det Bodø eller Narvik som er lurt å ta toget til da?

Spørs jo om du skal ta tog gjennom Sverige eller Norge. Jeg tror jeg ville valgt til Fauske eller Bodø.

Gammel 07-10-13, 20:48   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Tog gjennom Norge.

Gammel 07-10-13, 20:49   #17
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Tog gjennom Norge.

Da må det bli Bodø/Fauske. Skal du til Narvik må du reise gjennom Sverige.

Gammel 07-10-13, 21:05   #18
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Ja, selvfølgelig. Bodø er vel endestasjonen på Nordlandsbanen.

Gammel 07-10-13, 21:05   #19
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Lofoten er vakkert
Svigerinnen min bor i Reine. Dere må(burde) besøke Å, smeden, bestige reinebringen, hemningsvær og nyte naturen. Vi kjørte fra Kløfta til Bodø med en overnatting i Mosjøen, så tok vi ferja over til Svolvær. Kjempe fin sommer i Lofoten.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 21:06   #20
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Denne boka brukte vi mye. Med den var det veldig greit å finne fram og finne spennende steder og masse fine tips.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:35.