Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Lofoten

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-13, 22:18   #21
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lofoten

Mye fint er nevnt allerede. Føyer til midnattsola på Eggum, og fiskeburger på Sakrisøy. På Sakrisøy pleier vi også å kjøpe måse-egg og tørrfisk, nam!

Pegasus er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-10-13, 22:23   #22
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Hvis dere skulle være i Lofoten i august vil jeg reklamere for Hamarøy og Hamsundagene. Det går hurtigbåt mellom Svolvær og Skutvik.

Gammel 07-10-13, 22:35   #23
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Ja, selvfølgelig. Bodø er vel endestasjonen på Nordlandsbanen.

Jepp, dessverre.

Gammel 08-10-13, 14:45   #24
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om dere liker å gå tur, vil jeg anbefale På tur i Lofoten. Jeg er jo fra Lofoten (Kabelvåg), og har gått mye i området rundt. Men i sommer tok vi noen av turene fra boka, og de var flotte!

Det er en drøy kjøretur, så med mindre dere har veldig god tid ville jeg flydd og leid bil i Lofoten.

Gammel 08-10-13, 15:08   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En venninne av meg var der for noen år siden, og gikk fjelltur opp Reinebringen (med turleder, det er visst ganske bratt). Det hadde vært fantastisk. http://reinerorbuer.no/no/?page_id=11

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-13, 15:29   #26
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi var i Lofoten sommeren 2012, katastrofe værmessig, men fantastiske opplevelser likevel. Vi kjørte opp og ned igjen, man bør trives med langkjøring i såfall!

Anbefaler på det varmeste et besøk på Røst og evt. Værøy. Ferge fra Moskenes eller Bodø. Vi var noen dager på Røst hos venner, veldig spesielt og flott opphold. Ta en sjøfuglsafari med båt og gå i land på Skomvær fyr. Spis verdens beste fiskesuppe på vertshuset Querini, og hør den spennende historien om mannen som gav navn til huset. Spennende og spesielt samfunn, så langt vest i havet man kommer, 10 mil fra nærmeste fastland, hvis jeg ikke husker feil.

Et annet fint sted var Steigen og Engeløya, på innsiden av Vestfjorden. Mye historie, det store kanonbatteriet fra 2. verdenskrig, middelalderkirke, fotturmuligheter, nydelig natur her også, men helt annerledes enn ytters mot storhavet.

Kunne skrevet en bok om turens opplevelser!

Vi må tilbake!

Gammel 08-10-13, 15:31   #27
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gled dere - Lofoten er fantastisk!
Jeg har tatt Hurtigruta fra Bodø til Stamsund en gang og til Svolvær en annen gang. Er ikke den mest effektive reisemåten, men er man heldig med været er det uslåelig å se Lofotveggen vokse ut i havet mens man nærmer seg.

Eggum er mitt favorittsted, rullestein, hvit strand, fjell i bakgrunnen og en liten lansby som klamrer seg fast ved foten av fjellet. Perfekt sted å nyte midnattssola. For ikke å snakke om surfestedet Unstad. Og Bunesstranda. Hvis man har lyst til å padle er det supervakkert å padle fra Reine og inn Kjerkfjorden. Skjermet vann i tilfelle det blåser opp, dette er overkommelig også for nybegynnere.

Å bli med en fiskebåt ut på jakt etter storfisken er spennende, selv koste jeg meg kanskje mest på grunn av den fargerike kapteinen, der fikk man autentisk bainnskap på kjøpet - herlig!

Jeg har hatt sommerferier med strandliv, og ferier der jeg ikke tok av stillongsen på ei uke...

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-13, 16:03   #28
LilleRosin

LilleRosin sin avatar

LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I sommer gikk vi fra Eggum til Unstad; nydelig tur!

Og så må jeg skryte av Marion og Unstad camping altså - skikkelig god stemning, og veldig vakkert. Om dere har et snev av interesse, hadde jeg anbefalt et surfekurs med all inclusive. Ellers går det an å leie hytte der uten å surfe også.

Gammel 08-10-13, 16:12   #29
LilleRosin

LilleRosin sin avatar

Standard

Må jo vise noen bilder.

Her er et fra Eggum. Skulpturen er en del av Skulpturlandskap Nordland; et skikkelig kult prosjekt der kunstverk er plassert rundt omkring i kommunene.

Her et typisk ett fra turen. Man går hele veien langs havet og har en fantastisk utsikt mot storhavet. Store deler av turen er relativt bratt, men stien er god. Punktum hadde ingen problemer.

Her skimter vi Eggumstranda.

Gammel 08-10-13, 18:41   #30
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nydelig! Noe av poenget er at vi ikke skal fly. Mannen min har flyskrekk, og etter mange turer med fly de siste årene har vi blitt enige om at til sommeren skal han slippe å grue seg til å fly. Tog til Bodø og leiebil derfra må da være helt overkommelig? Det fins jo folk som kjører fra Sørlandet til Nordkapp.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-13, 18:42   #31
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Surfekurs er jeg redd vi voksne ikke har et snev av interesse for, det må isåfall være ungen.

Gammel 08-10-13, 19:38   #32
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tog til Bodø, ferge eller hurtigbåt eller hurtigruta over til Lofoten og så leiebil der? Hurtigruta tilbake?
Sjekk thn.no for ferge- og hurtigbåtruter.

Jeg får lyst på lofottur når jeg ser denne tråden.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-13, 22:47   #33
LilleRosin

LilleRosin sin avatar

Standard

Neida, det går vel greit med tog. Man må bytte et par ganger, og på noe stusslig tidspunkt, men det går jo.

Gammel 08-10-13, 22:59   #34
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det fins jo folk som kjører fra Sørlandet til Nordkapp.

Og så finnes det tullinger som meg som kjører Tromsø-Sørlandet t/r uten avlastningssjåfør. Så det går jo.

Gammel 09-10-13, 00:20   #35
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Tog går helt fint. Jeg er vant til å ta toget fra Sørlandet til nord i Nord-Trøndelag, så den ekstra biten klarer vi. Hurtigruta frister ikke, og er vel også veldig dyr? Mange år siden jeg har tatt den, men da var jeg sjøsyk og mistrivdes ganske grundig.

Gammel 09-10-13, 01:11   #36
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, jeg har aldri vært i Lofoten, men for noen fantastiske bilder!

Jeg synes definitivt dere burde går for forslaget om tog opp, leiebil der og hurtigruten nedover igjen til Bergen, Filifjonka. Eller så får jeg rett og slett ta den turen selv. Min avdøde og Lofoten-fødte svigerfar vender seg nok lykkelig i graven nå som jeg faktisk har lyst til å reise dit opp.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-13, 07:37   #37
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Men jeg har jo ikke lyst til å ta hurtigruten. Hva er poenget da?

Gammel 09-10-13, 08:12   #38
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Standard

Poenget med hurtigruten er transport. Det er det vi bruker den til.

Gammel 09-10-13, 08:32   #39
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg har tatt den, jeg har bodd et sted der hurtigruta er innom. Men jeg liker ikke så godt å være på båt i lang tid, og det er sykelig mye dyrere enn tog. Da er det jo egentlig ikke noe poeng.

Gammel 09-10-13, 10:08   #40
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Tog til Bodø, ferge over til Lofoten og så leiebil der. Det ville jeg gått for.

Nå er jo vi fra disse traktene, så Lofoten og Vesterålen kan vi på langs Nydelige steder som virkelig anbefales. Kan bare signere det som allerede er skrevet. Reine er absolutt fantastisk. Det samme er Nusfjord. I Vesterålen er det jo også mange flotte småsteder. Blant annet Nyksund. Det er et sted man må besøke.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:13.