Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Når du skal servere ost og kjeks, hva kjøper du da?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-13, 10:32   #1
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Når du skal servere ost og kjeks, hva kjøper du da?

Jeg har mine favoritter, men vil gjerne fornye meg litt både mht ost og kjeks. :vill&gal:

Og tilbehør? Frukt (druer, eplebiter), paprika, chutney. Annet?

Gammel 09-10-13, 10:45   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når du skal servere ost og kjeks, hva kjøper du da?

Jeg liker ikke så mange oster egentlig, men favorittene er Brie og St. Aubrey.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-13, 10:49   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke servert ost og kjeks på årevis, men har sett at nyvinninger innen tilbehørsområdet er valnøtter, tørket frukt og små krukker med marmelade og honning spesielt laget for ost.

Jeg syns mango og melon er godt å ha ved siden av også. Og egentlig også et par typer spekeskinke selv om det jo blir et litt annet måltid.

Vet ikke hvor du bor, men hvis du har en god Meny i nærheten så har de ofte en skikkelig ostedisk med kompetent betjening bak som kan anbefale deg oster i en god sammensetning. Om du da ikke er så heldig å bo i nærheten av en ostebutikk. Pass på å ha minst en mild ost som de mer kresne også liker. Ikke alle som liker skarpe oster og muggoster.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-13, 10:50   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier å gå i en osteforretning der de vet hva de selger, og så spør jeg etter "de aller modneste du har! Sånn at de flyter helt utover!!". Og så lar jeg dem stå fremme en god stund før jeg serverer dem, sånn at de er skikkelig mjuke.

Jeg liker honning på ost. Og noen liker valnøtter, gærningene.

Gammel 09-10-13, 10:51   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer an på hva slags vin jeg skal ha.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-13, 10:55   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I hjembyen min så kjøper man inn diverse versjoner av Tine kremost og kanskje en brie. (Jeg tuller ikke.)

Jeg har ved et par anledninger gått til ordentlige ostebutikker og fått svært god hjelp. Og gått ut ganske fattig. Men vi er enige om at det er verdt det. Mannen min er like glad i ost som meg.

Selv er jeg glad i brie, litt lettere blåmuggoster, St.Aubrey (for den er røkt, ikke sant?) og manchego. Som tilbehør liker jeg paprika, kandiserte nøtter, marmelade (ikke appelsin) og fiken. Til manchego er det jo godt med spekeskinke også.

Gammel 09-10-13, 11:02   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns egentlig ost gir overraskende mye deiligheter for pengene. Jeg prøver å være flink til å kjøpe ikke så mye av hver sort, for det er tross alt begrenset hva vi klarer å trøkke i oss, sånn mengdemessig.

Gammel 09-10-13, 11:05   #8
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Jeg liker ikke så mange oster egentlig, men favorittene er Brie og St. Aubrey.

Hvilken brie?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det kommer an på hva slags vin jeg skal ha.

Må se hva vi har. Men bruker du hvit? "Alle" bruker jo rød, unntatt de som kan vin. Visstnok.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns egentlig ost gir overraskende mye deiligheter for pengene. Jeg prøver å være flink til å kjøpe ikke så mye av hver sort, for det er tross alt begrenset hva vi klarer å trøkke i oss, sånn mengdemessig.

Enig. Gøyere å ha flere typer.

Gammel 09-10-13, 11:12   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle bodd der Tjorven er fra.
Jeg er ikke så glad i alskens oster, men saltkjeks med div smøroster fra Tine er godt.
Skikkelig myk brie kan også være godt. Men aner ikke hvilke merker jeg har smakt. *det motsatte av ostesnobb*

Gammel 09-10-13, 11:12   #10
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Kjøper litt forskjellig, St.Agur er alltid en av dem.

Liker brød (gjerne valnøttbrød) til, og/eller rugkjeks og denslags. (Ritz utgår for min del, utenom hvis vi har kjeks og smøreost i stedet for potetgull og dip. Det går altså da ikke under ost- og kjeksfanen.)

Som tilbehør koker jeg portvinssirup og gjerne fikenchutney. Solbærsylte kan også være godt til.

Å glasset er det som oftest portvin når det er ost på bordet.

Vi skal forresten ha ost i kveld, gleder meg.

Gammel 09-10-13, 11:13   #11
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg må alltid ha med minst ett slag fastere, godt modnet ost, type Gruyère eller Comté, blåmugg, en moden brie, gjerne av upasteurisert melk, manchego eller parmeggio, peccorino muligens, og gjerne en av de røkte variantene, pluss en god chèvre. Nå ble jeg sulten!

Jeg spør gjerne på polet om vin som passer, og får ofte gode svar, rød og hvit, så folk kan velge.

Gammel 09-10-13, 11:13   #12
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

I hjembyen min så kjøper man inn diverse versjoner av Tine kremost og kanskje en brie. (Jeg tuller ikke.)

Nå ble jeg nysgjerrig på hvor du kommer fra. Dette er veldig standard på ost-og-kjeks-kvelder herover.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-13, 11:14   #13
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Liker brød (gjerne valnøttbrød) til, og/eller rugkjeks og denslags.

Aller helst en ekte, fransk baguette eller to, til å bryte av! :frankofil:

Gammel 09-10-13, 11:17   #14
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Gulost. Brunost. Kornmo.

:rema1000:

Gammel 09-10-13, 11:20   #15
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg foretrekker brød til ost. Enten baguette eller frukt/nøttebrød. Jeg synes det er godt med søte ting til osten. Fiken, dadler, marmelader, honning,lønnesirup og nøtter.

Oster jeg ofte spiser er Brie (gjerne en supermild og en litt skarpere), parmesan/manchego, stilton, selbu blå, Norzola, St. Agur og en litt fast røkt en.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-13, 11:35   #16
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Hvilken brie?
Må se hva vi har. Men bruker du hvit? "Alle" bruker jo rød, unntatt de som kan vin. Visstnok.

Enig. Gøyere å ha flere typer.

Så myk som mulig Brie. Slaget varierer, jeg pleier å kjøpe den mykeste i butikken.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-13, 11:37   #17
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke spist frokost og det er en halvtime til kantinen åpner også snakker dere om ost?

Jeg liker minst en fast ost, manchego eller gruyere eller min yndlingost fortiden - en nydelig, mild provolone. En moden brie må til og gjerne noe fullmodent muggete noe som renner utover tallerkenen og lukter død og grønne erter.

Av tilbehør har vi vanligvis landbrød, diverse søt marmelade og nøtter. Og mannen min digger gul paprika til brie.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-10-13, 11:46   #18
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Får jeg anbefale en oppskrift?

Nøttebaguetter

200 g nøtter (mandler, hasselnøtter eller valnøtter) ristet i tørr stekepanne
25 g fersk gjær
6 dl vann
2,5 ts salt
1 ss flytende honning
1 ts sesamolje
12 dl hvetemel + ca 2 dl til utbaking

Knus nøtter grovt
Bland alle ingredienser til en klissete deig
Hev i ca 1 time

Sett ovnen på 250 grader, sett bakparten i ovnen slik at den blir varm.

Ha deigen over på målet bakebord, del i tre deler. Vri deigen forsiktig til baguetter.

Stek midt i ovnen, ca 20 min.

(Langtidsheving er anbefalt i oppskriften.)

Gammel 09-10-13, 11:53   #19
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Portvingele! Smaskens! (fra Løiten eller hva det heter), det er nydelig på Brie. Akasiehonning til blåmuggost.

Gammel 09-10-13, 11:54   #20
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Får jeg anbefale en oppskrift?

Nøttebaguetter

200 g nøtter (mandler, hasselnøtter eller valnøtter) ristet i tørr stekepanne
25 g fersk gjær
6 dl vann
2,5 ts salt
1 ss flytende honning
1 ts sesamolje
12 dl hvetemel + ca 2 dl til utbaking

Knus nøtter grovt
Bland alle ingredienser til en klissete deig
Hev i ca 1 time

Sett ovnen på 250 grader, sett bakparten i ovnen slik at den blir varm.

Ha deigen over på målet bakebord, del i tre deler. Vri deigen forsiktig til baguetter.

Stek midt i ovnen, ca 20 min.

(Langtidsheving er anbefalt i oppskriften.)

Det der hørtes ut som noe aldeles fantastisk!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:22.