Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Når kan barn sitte foran?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-13, 14:21   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når kan barn sitte foran?

Jeg ble ikke sånn 100% sikker av å google, så da får jeg spørre store allmektige FP. Når får barna deres sitte foran i bilen? Er det alltid bedre å sitte bak, selv om de er over en viss høyde? Har vekten noe å si når det gjelder airbagen?
Sønnen min nærmer seg 12 år og er litt over 150 cm høy. Hvis det ikke er noen god grunn til at han fortsatt skal holde seg i baksetet på heltid, hadde det vært hyggelig å ha ham sittende foran iblant.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 14:29   #2
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når kan barn sitte foran?

TT anbefaler ikke barn under 140 cm å sitte foran i biler med kollisjonspute, så ja, han kan sitte foran nå.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 14:34   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skjønner jeg godt, Filifjonka!

Jeg har min tiåring på 144 sittende foran i beltestol, men jeg kobler ut airbagen. Så da er hun også stor nok til å sitte foran aktiv airbag, altså?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 14:36   #4
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

11-åringen vår er 152 og får sitte foran nå, hvis det passer slik.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 14:36   #5
Molly

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mener jeg har lest at barn under 140 cm og under 12 år ikke skal sitte i forsetet med aktiv airbag. Men jeg finner det ikke igjen. :-/

Gammel 20-10-13, 14:38   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alder og høyde henger jo slett ikke alltid sammen. Det fins jo tiåringer på 160 cm, og trettenåringer på 139.

Gammel 20-10-13, 14:39   #7
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Min får en sjelden gang sitte foran, korte avstander med lav fart, hvis vi har med et ekstra barn i bilen. Hun er 147 cm nå.

Gammel 20-10-13, 14:41   #8
Molly

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mulig det rett og slett er på FP jeg har lest det: http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=29244

Gammel 20-10-13, 15:48   #9
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

140 cm hvis man ikke kan koble ut airbagen.
http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikk..._i_bil/Airbag/

Her er en som sier 140 uansett.
http://www.familieverden.no/Helse/Si...te-i-forsetet/

Gammel 20-10-13, 15:53   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han er stor nok, men for alle, også voksne er det tryggere bak. Og så er det sannsynligvis tryggere uten enn med airbag til han kommer godt oppi tenårene. Sammenfatning av det jeg leste sist vi diskuterte dette.

Gammel 20-10-13, 15:54   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Det er uaktuelt å koble ut airbagen. Men det ser jo egentlig ut som han kan sitte foran da. Han fyller 12 om under tre måneder, og akkurat det har vel neppe så mye å si.

Og nå så jeg det Katta skrev. Tryggere bak.

Gammel 20-10-13, 15:55   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Han er stor nok, men for alle, også voksne er det tryggere bak. Og så er det sannsynligvis tryggere uten enn med airbag til han kommer godt oppi tenårene. Sammenfatning av det jeg leste sist vi diskuterte dette.

Var det ikke TT som skrev at forskjellen foran og bak var minimal? Logisk sett tenker jeg at det ikke er det, men jeg synes å huske at synsingen min ble møtt av en link i en tidligere tråd om det samme?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 16:00   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forskjellen er ikke veldig stor, akkurat det har jeg ikke tall på. Men nå er det engang slik at det er fem plasser i en vanlig bil, og de fleste av oss kan ikke velge å plassere alle i midten bak. TT sier at når man er 140cm er man stor nok til å sitte foran aktiv airbag. De artiklene jeg leste etter sist diskusjon konkluderte med at det først er når man blir 14-15 år man har noen nytte av airbaggen, og før det er det sannsynligvis bedre å ha den av enn på hvis man kan velge. Grensen på 140 cm er satt fordi man da er stor nok til at airbaggen ikke lenger er direkte farlig.

Gammel 20-10-13, 17:00   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

TT sier vel at det ikke er store forskjellen på foran og bak, og de anbefaler ikke aktiv airbag til barn under 140 cm. Min 11-åring sitter foran når det passer seg slik.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 17:03   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jepp. Derfor sitter jentungen bak hos oss. 12 år og 159 cm.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 17:09   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Men alle nyere biler har vel airbager bak på sidene også? Men det er kanskje ikke like farlig for barn når de kommer fra siden?

Gammel 20-10-13, 17:30   #17
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men alle nyere biler har vel airbager bak på sidene også? Men det er kanskje ikke like farlig for barn når de kommer fra siden?

Sideairbagsene regnes som trygge.

Gammel 20-10-13, 18:53   #18
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har hørt at airbagene er beregnet på voksen høyde, og at veldig korte voksne også sitter tryggere bak faktisk. Jeg er lav selv, det er kanskje derfor jeg tenkte spesielt over det.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 18:58   #19
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

9 åringen sitter framme en sjeldent gang når det passer deg sånn. Han er rett over 140.

Gammel 20-10-13, 19:21   #20
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alder i forsetet henger sammen med hva skjelettet kan tåle i en kollisjon med en airbag. Barn under 12 år er ikke anbefalt å ha i forsetet foran airbag pga. dette. Personlig ville jeg ikke hatt unger over 12 år foran airbag heller før de er 15. Det er en vannvittig kraft i en airbag, både erfart på jobb og dessverre erfart selv i kollisjon. Det går ikke bare på høyde, men det går på modning av kroppen også jo eldre de blir. Og det er vel også en høyde de også anbefaler. Står sikkert noe på Trygg Trafikk sine sider om dette. Vet ikke om det er noe anbefalinger uten airbag, men ungene mine får i enkelte tilfeller sitte foran, men da er det i bilsete og uten airbag på. Vi har selv klart å krasje bilen vår på motorveien og bilen ble kondemnert. Da så vi hvor viktig det var at unger satt helt korrekt og i baksetet. Alle tre satt i ordentlige seter med rygg og hodestøtte, men mellomste tulla satt bittelitt framoverbøyd og det var ikke mere som skulle til for at hun fikk kul i hodet pga. krasjen. Den var heldigvis minimal, men det er veldig viktig og sitte helt riktig i setene og med stramt belte riktig over skulderen. Vi hadde også bilen full av bagasje da vi krasjet, og vi fikk i alle fall bekreftet at vi hadde pakket helt riktig. Omtrent ikke en ting flyttet på seg av bagasjen, og ingen løse ting som kunne fyke forover i bilen. Når vi krasjet så gikk alt av airbager selv om vi hadde klart å bremse ned til 20 km/t før vi traff bilen foran, men da hadde vi bremset ned fra 70/80 km/t, så da går airbager selv i lav fart pga. den brå oppbremsningen. Jeg unner ikke en unge og oppleve det å sitte foran en airbag som går av. De ble redde nok selv om de satt i baksetet og et var mannen og jeg som satt foran. Og det er jo farlig for mindre barn å bli truffet av kraften fra en airbag.

Sist redigert av Elisabet : 20-10-13 kl 19:28.
Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:49.