Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[Trening] Hvor hensynsløs er det mulig å bli?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-13, 09:48   #1
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[Trening] Hvor hensynsløs er det mulig å bli?

Jeg sitter målene og leser om eieren av de "nye" fatbikene som med viten og vilje har tenkt til å ødelegge skiløypene. Jeg skjønner ikke hva det er folk tenker med? Skjønner de ikke at motstanden handler om at den typen bruk av sykler i skiløypa faktisk ødelegger løypene? En ting er små barn, hunder og pulker, som absolutt har noe å gjøre i løype. Noe helt annet er utstyr som faktisk ikke hører hjemme i løypa.

http://www.dn.no/dnaktiv/article2701395.ece

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 18:42   #2
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Trening] Hvor hensynsløs er det mulig å bli?

Jeg synes det er helt greit at noen foretrekker å sykle i marka fremfor å gå på ski, men jeg syns ikke de skal bruke oppkjørte skiløyper til et slikt formål. Har sett slike sykler på G-sport, og jeg kan ikke skjønne annet enn at skiløyper blir ødelagt dersom man bruker denne typen sykler i dem.

Derimot er det helt greit at de brukes i barfrostperioder der ski uansett ikke er aktuelt, på skogsbilveier eller andre steder der det enten ikke er oppkjørte løyper eller det er plass til begge typer aktivitet ved siden av hverandre, alternativt at man lager noen løypetraseer der det vil være tillatt med slike sykler.

Jeg er veldig tilhenger av at marka skal være for alle gjennom hele året, men det er kjempeviktig at aktivitetene ikke ødelegger for mye for hverandre. Mange steder kjøres skiløyper opp av frivillige som bruker mye av fritida si på dette (ære være dem, jeg er dem evig takknemlige for den fantastiske jobben de gjør!), og jeg skjønner veldig godt at de ikke ønsker at løypene skal ødelegges.

Synes Synnemor som både elsker å gå på ski og å sykle.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 18:45   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en kollega som har kjøpt en slik sykkel, og han hevder han kan sykle mellom sporene, slik at de ikke blir ødelagt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 18:50   #4
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har en kollega som har kjøpt en slik sykkel, og han hevder han kan sykle mellom sporene, slik at de ikke blir ødelagt.

Han kan sikkert sykle mellom langrennssporene, men da blir de (vi!) som går på skøyteski grinete fordi skøytetraseen ødelegges !!

Gammel 20-10-13, 18:52   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sant nok. Det tenkte jeg ikke på. :skøyter aldri:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 19:18   #6
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har sett det i bruk her jeg bor, og vedkommende som har en slik sykkel tror jeg bare bruker den når det er hardt og skarpt føre for ski. Som regel omtrent umulig å se sporene hvis man ikke vet hva man skal se etter, og min erfaring er at slik sykkel blir brukt mest i mindre trafikkerte løyper eller på steder der det ikke er til sjenanse.

Hvis det blir en trend som tar av blir det helt sikkert til bry for skiløpere. Hvis de f.eks. har tenkt å sykle opp der andre kjører ned (og det ikke er satt spor pga det skal være plass til ploging), så blir det til sjenanse hvis de sykler der når det er mye folk på tur.

Kan det være at dette er populært i preparerte bakker ala Tryvann, triksing i terrengpark og snowboardparker?

Fake it 'til you make it
Kaprifol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 20:58   #7
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg har syklet i tråkkede skiløyper på ordinær terrengsykkel i flere sesonger. Så lenge det er minusgrader er det helt uproblematisk, da er lysløypa så hard at det ikke settes spor. Får noen rare blikk, men tenker at jeg har like stor rett til å være der som alle andre. I veien kan man vel være, enten man har med hund, småbarn eller bare går sakte.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 21:06   #8
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg har syklet i tråkkede skiløyper på ordinær terrengsykkel i flere sesonger. Så lenge det er minusgrader er det helt uproblematisk, da er lysløypa så hard at det ikke settes spor. Får noen rare blikk, men tenker at jeg har like stor rett til å være der som alle andre. I veien kan man vel være, enten man har med hund, småbarn eller bare går sakte.

Jeg må innrømme at jeg oppfatter dette som ganske pussig. Hvis man absolutt vil sykle på vinteren så finnes det andre steder enn skiløypa å sykle. Jeg er en ivrig syklist, men jeg sykler ikke i skiløypene.

Gammel 20-10-13, 21:10   #9
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg må innrømme at jeg oppfatter dette som ganske pussig. Hvis man absolutt vil sykle på vinteren så finnes det andre steder enn skiløypa å sykle. Jeg er en ivrig syklist, men jeg sykler ikke i skiløypene.

Jeg transportsykler, og dette er den absolutt tryggeste og triveligste veien for meg til og fra jobb. Jeg sykler ikke i trafikken med mindre det ikke finnes noe alternativ, og brøyting av sykkelstier er en vits her i byen.

Gammel 20-10-13, 21:13   #10
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er verre med de som på død og liv gå til fots i langrennssporet. Gjerne med en løs hund eller unge på akebrett. Om de sykler når det er hardt føre er det ikke noe problem. Er det mye nysnø, blir det gjerne ekstra tungt. Så det begrenser kanskje utfarten.

Gammel 20-10-13, 21:20   #11
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Standard

Hos oss tråkkes det egne gå-spor i lysløypa. Genialt spør du meg

Gammel 20-10-13, 21:21   #12
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er mer der at jeg syns det er MER enn nok av marka som brukes til skiløyper, og dermed sperrer for annen bruk, som gåing på beina, riding og da også sykkel. Om vinteren er jo marka mer eller mindre utelukkende forbeholdt skigåere.

Gammel 20-10-13, 22:35   #13
Anikka
Snøavhengig

Anikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg har sett det i bruk her jeg bor, og vedkommende som har en slik sykkel tror jeg bare bruker den når det er hardt og skarpt føre for ski. Som regel omtrent umulig å se sporene hvis man ikke vet hva man skal se etter, og min erfaring er at slik sykkel blir brukt mest i mindre trafikkerte løyper eller på steder der det ikke er til sjenanse.

Jeg kjenner godt til slike sykler og dette er korrekt. Såfremt man ikke sykler i selve sporet kan man knappest se at det har vært en sykkel på ferde. Pulk og folk som ferdes til fots i skiløypa, derimot, ødelegger løypene i langt større grad.

De jeg kjenner som sykler på fatbike holder seg til løyper med lite folk og viser hensyn i forhold til fart når de møter eller passerer andre. Jeg ser ikke at dette skal være et stort problem.

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 22:50   #14
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fotspor i skiløypene er jo det aller verste. Kan ikkje forstå at eit sykkelspor kan øydelegge like mykje. :vill synsing:

Gammel 20-10-13, 23:00   #15
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Standard

Poenget for alle som ferdes i marka på den ene eller andre måten må jo for øvrig være å tenke seg om og ta hensyn - det er stor forskjell på å sykle med en fatbike på hard skare i en løype på et tidspunkt der få andre ferdes der kontra det å sykle i en nypreppet løype full av folk på søndagstur.

Å ha egne løyper for gående hadde ellers vært et glimrende tiltak. Det er frustrerende med folk som går og tråkker midt i løypene når det ikke er hardt føre slik at de ødelegges. Hadde jeg funnet på å gå et sted med oppkjørt skiløype, hadde jeg gått på utsiden av den - selv om det er vanskeligere og tyngre (og bedre trim!!! ) enn å gå midt i løypa.

Gammel 21-10-13, 09:16   #16
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Dersom det faktisk er sånn at disse ikke ødelegger løypene, så er det jo for såvidt greit. Men slik jeg leste artikkelen, så hadde denne mannen tenkt til å sykle i skiløypene selv om sykkelen ødela løypa. Og det syns jeg ikke er greit.

Jeg tenker også på at en del av de som mener man fint kan bevege seg i skiløypene fordi det ikke finnes andre alternativer til å gå tur i skogen om vinteren glemmer at det ikke er like sannsynlig at løypa hadde vært der i det hele tatt, hvis den ikke ble kjørt som skiløype. (For øvrig er jeg ganske avslappet på folk som beveger seg til fots, eller på sykkel for den saks skyld, i skiløypene, hvis det gjøres på en hensynsfull måte, og ikke ødelegger sporene - men man skal ikke glemme at det legges ned ganske mange timer og mye penger i løypenettet. Og at grunnen til at det gjøres er for at man skal kunne gå på ski.)

Gammel 21-10-13, 09:28   #17
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Hvis man har møtt på en Birkensyklist eller fem i marka sommerstid er det jo ikke rart man ikke tror de kommer til å være stort mer hensynsfulle i skiløypene.

:fordomsfull:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-13, 09:40   #18
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bor i verste Birken-land, og må daglig - både sommer og vinter - sjonglere meg mellom syklister og rulleskikjørere i veibanen. Om disse samme folkene, som garantert også går på ski om vinteren, må sjonglere seg mellom syklister i tillegg til settere, pulker og -gud forby- gående om vinteren, så ser jeg ikke problemet. :lei idrettsfanatikere med dyrt utstyr, uten nødvendigvis mye hensyn:

Gammel 21-10-13, 10:38   #19
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi går, sykler og skier i løypene, altså noen går ved siden av de minste på ski og assisterer dem, og gjerne med allerminsten i akebrett eller på ryggen. Men jeg tråkker ikke i sporet, og det irriterer meg at folk irriterer seg over det jeg vil kalle familieaktiviteter eller tanken om at marka bare er for noen. Men jeg er helt klar på at hensyn skal tas, av alle!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-13, 23:01   #20
Anikka
Snøavhengig

Anikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Hvis man har møtt på en Birkensyklist eller fem i marka sommerstid er det jo ikke rart man ikke tror de kommer til å være stort mer hensynsfulle i skiløypene.

:fordomsfull:

Har de samme fordommene som deg der. Men mitt inntrykk av fatbikemiljøet, er at det så langt består av andre individer og mennesketyper enn den typiske birkensyklistene. Det kan selvsagt forandre seg, dersom sykkeltypen blir mer populær. Hensyn er vel et nøkkelord, uansett framkomstmiddel og sted.

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:29.