|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Hvem skal definere hva som er stygt eller ikke? Det er liksom penest og mest korrekt å prate vestkant, men whyyy?? Østkantspråk er en sosiolekt som har større likheter med nynorsk, det trenger ikke være stygt av den grunn.
|
|
|
#223 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Hva som er pent og stygt har med smak å gjøre. |
|
|
|
|
|
#224 |
|
maler
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Egenesmålet er jo helt nydelig.
|
|
|
#226 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?
En kollega måtte legge om når hun snakket med pasienter da hun ble oppfattes som arrogant av et flertall, faktisk. Fra Bærum. |
|
|
|
|
|
#227 |
|
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Jeg synes en del av det mest utpregede "fin-bymålet" snakkes. Det handler også litt om historie. I min hjemby ble det ansett for å være lite pent å si au for også om man var fra visse strøk. Man måtte heller ikke si "tri" for 3. Det var i det hele tatt en del ord som ble ansett for å være for stygge for overklassen. Jeg har hørt en eldre dame fortelle om noe av det samme i Stavanger. Man måtte snakke dannet og da måtte det loppes bort alt som minnet om jærske talemåter. |
|
|
|
|
|
#228 |
|
maler
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Sånn ja. Men jeg synes jo ikke det er spesielt jålete å snakke slik du har vokst opp med bare fordi du tilfeldigvis har dumpet ned i et sossestrøk. Sånn egentlig.
|
|
|
#230 |
|
|
Nei du snakker bare ubestemmelig. |
|
|
|
|
|
#232 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Jeg liker ikke min egen dialekt noe særlig, hverken den opprinnelige eller den er avslepne jeg har lagt meg til med. Men det er enda verre med de som legger helt om.
|
|
|
#233 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Jeg synes Sogndal-dialekten er fin, ja, egentlig mange av dialektene fra Sogn og Fjordane. Og noen dialekter i Nord-Norge,men jeg vet ikke helt hvilke. (Noen i Nordland, kanskje?) Hardanger/Voss er heller ikke så ille. Ellers er det meste enten litt stygt (synes østfolddialekten er verst) eller sånn på det jevne. |
|
|
|
|
|
#234 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Da jeg var liten var jeg så misunnelig på de som hadde dialekt. |
|
|
|
|
|
#235 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Bannan, appppelsin, polllti. Hilsen øvre romerike, akershus.
|
|
|
#236 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Det minner meg om den kirurgen jeg var hos på førundersøkelse, han pratet til tider så "Montebello" at jeg lurte nesten på om han hadde sett i papirene mine hvor jeg opprinnelig er fra og tullet med meg...Jeg fniste godt på vei hjem.
|
|
|
#239 |
|
|
Jeg liker din dialekt kjempegodt! |
|
|
|
|
|
#240 |
|
© All rights reserved
|
Mens jeg får neller av trønderdialekt. |
|
|
|
![]() |
|
|