|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lær meg om rødvin - hodepine og garvesyre
Nei, gjør ikke det.
|
|
|
|
#22 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
Sv: Lær meg om rødvin - hodepine og garvesyreJeg får vanvittig mageknip av rødvin, og en mildere, men klart beslektet versjon av å drikke rosévin. Mengden er heller ikke avgjørende, dessverre. På Vinmonopolet foreslo de å se etter viner som var lave på garvesyre, og fra varmere klimaer (husker ikke teorien bak), men dette er typisk nok viner jeg ikke trekkes mot. Nå drikker jeg en skvett Fleurie (1/2 glass), og det blir interessant å se hvordan formen er i morgen.
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hvis det er mageknip i tarmsystemet og ikke mageknip som magesyrevondt kan det like gjerne være aminer du reagerer på som garvesyre. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
Sv: Lær meg om rødvin - hodepine og garvesyreDet er vanskelig å beskrive, men det føles ikke som syrerelatert vondt, som jeg har hatt litt tidligere. Det er rett og slett knip,og det varer gjerne hele dagen. Jeg foretrekker tørre, syrerike hvitviner, også, og reagerer null og niks på dem, så jeg tenkte selv i retning at det var noe i fargestoffene jeg reagerte på, spesielt siden rosévin gir en mye mildere versjon av mageknip.
|
|
|
#25 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Sv: Lær meg om rødvin - hodepine og garvesyreJeg drikker som regel rikelig med vann når jeg drikker rødvin, det holder hodepinen unna i de fleste tilfeller, selv med "tunge" vintyper. Minst ett glass vann per glass med rødvin. Nå drikker jeg i hovedsak italienske viner da (ripasso/valpolicella). Glemmer jeg vannet, har jeg nærmest garantert hodepine dagen derpå, ihvertfall etter kvelder med flere enn 1-2 glass. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Epikur
|
Sv: Lær meg om rødvin - hodepine og garvesyreJeg holder meg til italienske, stort sett og får aldri hodepine. Det kan jo være verdt å slenge innpå en allergitablett, zyrtec, feks. Min søster, som jobber på polet, har gode erfaringer med det. Hun var tidligere plaget med hodepine.
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Sv: Lær meg om rødvin - hodepine og garvesyreJeg snakker ikke om hodepine dagen derpå eller fordi man blir dehydrert, men en nesten umiddelbar hodepine som setter inn kort tid etter de første slurkene. Det føles ganske absurd, egentlig.
|
|
|
#28 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Jepp, jeg har det akkurat sånn. Senest på fredag hadde jeg ei venninne på besøk med en fransk vin vi skulle drikke. To slurker, det knøt seg i nakken og oppetter hodet, jeg måtte gi glasset mitt til mannen og hente et glass Vidigal istedet. (Han luktet på vinen og sa at det kunne han ha fortalt meg.
|
|
|
|
#29 |
|
Epikur
|
Sv: Lær meg om rødvin - hodepine og garvesyreJeg kjenner hvilke viner andre kan få hodepine av. Jeg har litt pollenallergi og får samme symptom av enkelte viner. Blir varm og hoven i ansiktet, kjenner jeg blir tett i nesen osv.
|
|
|
#30 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Lær meg om rødvin - hodepine og garvesyreVidigal får eg haudepine av å berre sjå flaska til, så det er nok litt ulikt frå person til person. Som andre skrive her, italienske, lette vinar er ofte god sort.
|
|
|
|
#31 |
|
Glamorøs
|
Ja, det er akkurat sånn.
|
|
|
#32 |
|
|
Ja det er nok veldig ulike ting man reagerer på. Sulfitt, garvesyre og de forskjellige aminene. Nå vet jeg ikke hvor like aminene er, men om en vin er lav på histamin så kan den ha andre aminer ser jeg for meg. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Har du merket om det også forsterkes i f.eks. pollensesongen? Kryssallergi er et vanlig fenomen for mange allergikere.
|
|
|
#34 |
|
Glamorøs
|
Jeg har pollenallergi, og tar medisiner litt av og på (når jeg husker hvorfor jeg er så tett.
|
|
|
#35 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Lær meg om rødvin - hodepine og garvesyreHvis du ikke er allergisk mot rødvin, kan det være verdt å prøve viner med færre eller ingen tilsetningsstoffer. Finnes fra økologisk, biodynamisk og til naturvin. Biodynamisk er etter Rudolf Steiner metoden, natuvin er tilsatt ingenting. En lett god Italiensk naturvin er Asinoi, merket Non Dos.
|
|
|
|
#36 |
|
|
Sv: Lær meg om rødvin - hodepine og garvesyreAltså allergiliknende reaksjoner på rødvin som kommer av aminer har lite med tilsetningsstoffer å gjøre. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Det visste jeg ikke. Men skriver også, hvis du ikke er allergisk. Som i at hvis hodepinen skyldes annet enn allergi.
|
|
|
|
#38 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Oct 2013
![]() |
Sv: Lær meg om rødvin - hodepine og garvesyreTakk for tips! Akkurat det jeg hadde bruk for nå rett før helga braker løs |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Epikur
|
Sv: Lær meg om rødvin - hodepine og garvesyreJeg leste i DN i dag at den smaken av svovelen som er i kartongvinen luftes vekk etter kun kort tid i glasset. 5 minutter, så er den lik den på flaske.
|
|
|
#40 |
|
|
Ergo er det smart å ikke drikke vinen rett fra kartongen. |
|
|
|