|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Hvem er vi?
Enig. Jeg mener også at reservasjonsretten vil gå ut over oss kvinner, selv om abort aldri har vært aktuelt for meg.
|
|
|
#22 |
|
Ser lyst på livet
|
Hm, jeg ville nok sagt kvinner, uten å bruke et personlig pronomen som peker på meg. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvem er vi?Vi inkluderer ofte, men ikke alltid, meg selv. Jeg ville også sagt at reservasjonsretten går ut over oss kvinner, til tross for at jeg ikke kan forestille meg en eneste situasjon jeg ville valgt abort i.
|
|
|
|
#25 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvem er vi?'Vi' bruker jeg i settinger der jeg snakker om en gruppe inkludert meg selv, om ting som gjelder denne gruppen. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Bedreviter
|
Jeg ville aldri sagt "vi kvinner er lønnsdiskriminert". Jeg ville eventuelt ha sagt "kvinner er lønnsdiskriminert", nettopp fordi jeg personlig ikke oppfatter meg som lønnsdiskriminert. Vi kvinner/vil statsansatte/vi over førti/vi unge, vakre og vellykkede, vil for meg alltid inkludere meg personlig. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Hvem er vi?Men at reservasjonsretten går utover oss kvinner, vel, det går ikke utover "dem, mennene" så da er det "oss, kvinnene". Det er oss kvinner og jeg er med i den gruppen, for jeg er KVINNE, helt uavhengig om jeg noen gang ville tatt abort, så er jeg jo en kvinne?
|
|
|
#29 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Hvem er vi?Eg liker ikkje at folk bruker "vi" i generelle samanhengar, fordi det inkluderer meg som tilhøyrar i ei gruppe eg ikkje nødvendigvis identifiserer meg med. På same måte liker eg ikkje at folk bruker "du" som eit generelt personleg pronomen. Personleg liker eg å bruke "eg" eller "ein/man" i generelle diskusjonar. Eg synest det er ryddigast og eg synest det er eit poeng i seg sjølv å ikkje vere for kategorisk og generaliserande.
|
|
|
|
#30 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvem er vi?Jeg tror aldri jeg ville brukt ordet "vi" uten å inkludere meg selv. Og jeg ville forresten neppe sagt "vi kvinner" noe som helst, men enten "kvinner" eller "mange kvinner". Jeg kunne sagt "vi" om folk som jobber i min etat eller avdeling, men neppe hvis ikke jeg selv var med i gruppen i den aktuelle situasjonen. Jeg tror jeg kunne brukt "vi" som pronomen for hele organisasjonen ("vi leverer tjenester på mange områder"), i sammenhenger der det var åpenbart at det var organisasjonen jeg snakket om, men også da ville jo jeg vært en del av den. Jeg ville ikke sagt "vi ble opprettet i 19xx", siden jeg ikke jobbet der da.
|
|
|
#31 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Hvem er vi?Dersom jeg bruker "vi" er det i omtale av en gruppe der jeg inkluderer meg selv. Noe annet virker for meg helt bakvendt.
|
|
|
#33 |
|
Prøver seg frem
Medlem siden: Oct 2013
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvem er vi?Jeg synes det er vel så interessant å diskutere hvem man mener med "de". Da spesielt vestlendinger. De sier "Petter og de", og når jeg spør "Petter og hvem de", kan svaret like gjerne vise seg å være at "de" bare inkluderte en enkelt person ekstra. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Personlig pessimist
|
Jeg ville nok ikke brukt "vi" i den setningen.
|
|
|
|
#35 |
|
flisespikker
|
Jeg er ikke enig. Man viser ikke solidaritet ved å vi-e seg med en gruppe man ikke tilhører.
|
|
|
#36 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Hvem er vi?Jeg tror ikke jeg ville sagt "vi kvinner" eller "oss kvinner" i så mange sammenhenger, men jeg anser dem ikke som ulogiske i bruk likevel.
|
|
|
#37 |
|
flisespikker
|
Men hvis jeg ikke er f. eks. underbetalt, synes jeg det blir feil å si "vi kvinner blir underbetalt". For jeg hører ikke til gruppen "underbetalte kvinner".
|
|
|
#38 |
|
...
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvem er vi?Det er veldig situasjonsavhengig. Hjemme her kan jeg noen ganger si f.eks. "Vi må få kjørt søppel på fyllinga." Da er vi = mannen - i tvilstilfeller kan jeg slenge på en "Med vi, så mener jeg du." |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Søt og rar
|
Sv: Hvem er vi?Jeg tror jeg bruker 'vi' kun når jeg inkluderer meg selv.
|
![]() |
|
|