|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lær meg å koke graut på induksjonstoppEit år har gått med ny induksjonstopp. Den er heilt super, MEN graut er umulig å få til. Eg kan ikkje bruke mine gode, gamle aluminiumspanner, og må ty til IKEA type 365+, eller ei svart gryte med teflonbelegg.
|
|
|
#2 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: Lær meg å koke graut på induksjonstoppIkkje fortell meg at eg skal stå og røre i ein time altså....
|
|
|
#3 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Lær meg å koke graut på induksjonstoppHmm jeg har ikke hatt noe problem med grøtkoking, verken på induksjonstoppen på jobb eller hjemme. Jeg koker opp væsken først og har så i risen/havren og så skrur jeg ned til ganske lav temperatur og lar grøten koke ferdig, rører av og til, ikke hele tiden. Jeg slet mer med grøten på min gamle koketopp, der temperaturen var så uforutsigbar. Her reagerer jo plata umiddelbart, så det er mye enklere å styre varmen. Jeg bruker som regel en medium stor gryte fra IKEA, husker ikke merket, men det er en helt vanlig gryte, ikke noe hokuspokus. Tror bare du må ha lavere varme, og bruke mer tid.
|
|
|
#4 |
|
koko
|
Sv: Lær meg å koke graut på induksjonstoppJeg koker opp på ganske høy temperatur, røre jevnt. Slå ned på 1 og la den stå i fred og ro en time. Perfekt grøt uten tegn til brent.
|
|
|
#5 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: Lær meg å koke graut på induksjonstoppFattar det ikkje... eg koker risen 10 min. i vatn først, har i melka og guffar det opp til det boblar. Slår ned.
|
|
|
#6 |
|
Fortynnet
|
Sv: Lær meg å koke graut på induksjonstoppHar du full varme på når du koker opp? Jeg lager grøt på induksjonstopp med IKEA 365+ gryte, og svir aldri grøten. Jeg koker opp på ganske høy varme, men ikke på fullt. Så skrur jeg ned til akkurat så varmt at grøten fortsetter å koke så vidt. Det fine med induksjon er jo at varmen reguleres så fort, når en skrur ned så slipper en å slite med for høy restvarme som på andre koketopper. Sjelden jeg lager grøt, så jeg husker ikke nøyaktig hva slags varme jeg bruker. Men jeg tipper jeg koker opp på 6-7, og skrur ned til 3, muligens 2. Rører ofte under oppkok, og innimellom så lenge den koker. Min induksjonstopp går fra 1-9. Jeg bruker aldri 8 og 9 til melk. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Lær meg å koke graut på induksjonstoppKanskje det er grytene som er problemet?
|
|
|
#8 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: Lær meg å koke graut på induksjonstoppok, eg har nok guffa på for mykje på melka. Er nok litt utolmodig!
|
|
|
#11 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Lær meg å koke graut på induksjonstopp
Høres definitivt ut som om du guffer på for mye i starten ja.
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Lær meg å koke graut på induksjonstoppJeg koker opp på 9 og så ned til 8. Så skrur jeg ned til 5 et ar minutter, og så ned til 2, og der får det stå i fred.
|
|
|
#13 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Lær meg å koke graut på induksjonstoppJeg har ikke hatt noe problem med grøtkoking på induksjon..? Du bruker nok for sterk varme. Full guffe på induksjon bruker jeg vel bare til steking av kjøtt og koke opp vann. Jeg koker opp grøten på ca 7 (av 9), og så på 2-3 eller i stekeovnen til den er ferdig.
|
|
|
|
#14 |
|
Metallica!!
|
Sv: Lær meg å koke graut på induksjonstopp
Skummet? I grøt?
|
|
|
#15 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: Lær meg å koke graut på induksjonstoppEg kokar på lettmelk ja, av og til med H-melk.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Lær meg å koke graut på induksjonstoppH-melk pluss fløte, ja.
|
|
|
#17 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: Lær meg å koke graut på induksjonstoppEg har også smør oppi
Jente 2003 og gut 2005 Sist redigert av Syrin : 26-10-13 kl 21:37. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Lær meg å koke graut på induksjonstoppDu må ha melk med fett i, helmelk, og røre mens du koker opp eller i allefall når et begyner å nærme seg koking. Det er snakk om få minutter med røring. Jeg koker i IKEA 365 uten problemer. Etter oppkoking kan du enten småkoke den ferdig, eller skru plata helt av og la den stå en stund hvis du har god tid, og bare varme den forsiktig opp igjen når du skal spise den. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Lær meg å koke graut på induksjonstoppMan MÅ ikke ha helmelk, altså! Det syns jeg nesten høres litt kvalmende ut... Jeg kokte grøt i dag på ca 1/3 lettmelk, resten skummelt. Gikk helt fint og smakte godt.
|
|
|
#20 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Lær meg å koke graut på induksjonstoppJeg har ikke ro til å stå sånn og røre.. det har blitt for mange brune flak i grøten så grøt lager mannen.
|
|
![]() |
|
|