Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!
Dette forbudet er ikke fungerende og ute av dato, og bør oppheves for dyrenes skyld. Forbudet går mot sin hensikt, og bare av den grunn skulle det ha blitt revurdert. Også gjelder dette levende dyr, desto viktigere.
Veldig mange er bekymret for konsekvensene det får om reptilene blir lovlige... Jeg vet ikke helt om dere er klar over at det er i kun to land i verden reptiler er ulovlige? Bare for å sette det litt i perspektiv. Jeg lurer på om dere missforstår litt, blir reptilene lovlige (noe jeg er helt overbevist at de blir med tiden) så vil ikke dette ha noe å si for mannen i gata. Stort sett. For dyrene er allerede her, og de er det mange av. Ville reptiler i Norge ha gitt leie konsekvenser hadde vi hatt dem for lenge siden. Det har det altså ikke, og bare dette taler mye for saken. Men man ønsker å kunne ha kjæledyr selv om man er allergisk, man ønsker å kunne reise til dyrlege uten å bli anmeldt på stedet eller bli tatt på veien, man ønsker å kunne leve trygt med dyrene sine uten at mattilsynet skal komme på døren, man ønsker rett og slett å kunne drive med hobbyen sin. Jeg forstår at slanger og øgler er rart og ekkelt for noen- men når de ikke skader andre dyr, folk eller fauna på noen måte, hvorfor skal det nektes? Jeg kunne aldri tenkt meg å ha edderkopp som kjæledyr, men jeg skal ikke nekte de som ønsker.
Jeg har drevet mye med forskjellige dyr, og skal påstå at reptilene på positivlisten er noen av de mest egnede arter å ha i fangenskap. Fordi det er så enkelt å gjenskape miljøet de bor i ned til den minste detalj og de krever liten plass i forhold til mange andre dyr. Det er også veldig enkelt å se om de trives eller ikke. Mye enklere enn på kanin, f. eks. Som er et av våres mest populære kjæledyr.
Bare for å hoppe inn å nevne noe 
|