Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-13, 16:25   #81
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Man kan spare endel på sko ved å passe opp 2-for-1-tilbud og kjøpe rimeligere modeller, altså fire på kravene. Det går ofte bra, men av og til går det skikkelig dårlig også. Som den gangen toern vrikket ankler mange ganger i løpet av en sesong pga sko med for dårlig støtte.

Men yttertøy og sko er en stor pott hos oss også. I det hele tatt koster klær til ungene ganske mye. Vi kunne skåret ned endel der, ikke fordi vi kjøper så mye unødvendig, men fordi vi kjøper nok til at jeg slipper å vaske hele tiden. Med dårlig økonomi måtte vi ha vasket oftere.

Jeg er imponert over hva folk skal kutte ved dårlig råd her, det er åpenbart at man er veldig langt fra å ha dårlig råd når man ikke vil røre reisekassen, men kommer til målet ved å kutte brus og latte og sminke.

Gammel 27-10-13, 16:40   #82
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I periodar kor eg har hatt dårleg råd har ferie vore det første som har ryke. Eg har og kutta ned på alle luksusvaner i kvardagen, frå restaurantmiddag og take-away-mat til lunsj på kafé, gå-ut-budsjett (noko som har redusert seg av seg sjølv det siste året, av heilt andre grunnar) og taxi-heim-budsjett.

Eg bruker nok relativt mykje pengar på kosmetikk, men det er på grunn av allergi. Eg ser likevel at eg kan hente ein del her. Men det kjem nok langt ned på lista over plasser eg kutter.

Bil er og høgt prioritert, grunna helsetilstand. Tidlegare har eg kutta ut månadskort og brukt sykkel i periodar med dårleg råd. Då har eg samtidig kutta ut utgifter til treningsstudio.

Betening av lån og liknande står høgt på lista mi. Det å unngå å bruke kredittkort som ekstra-pengar er og viktig for meg.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 16:45   #83
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tråden fikk meg til å minnes den gangen for mange år siden da vi hadde ganske dårlig råd, og mannen fikk lønnsforhøyelse. Det første han sa var "oh, can we start buying the NICE kind of toilet paper now?".

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 16:53   #84
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er imponert over hva folk skal kutte ved dårlig råd her, det er åpenbart at man er veldig langt fra å ha dårlig råd når man ikke vil røre reisekassen, men kommer til målet ved å kutte brus og latte og sminke.

Jeg synes ikke vi har så mange luksusvaner og har kuttet mye fra før pga dårlig råd og da er det kun slike småting igjen. Ikke akkurat reiser, sminke og slikt da for det er alt kuttet men andre småting. Når alt kniper på så er det virkelig sant at alle monner drar.

Gammel 27-10-13, 17:07   #85
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke vi bruker 10.000 på sko samlet til hele familien engang jeg?
Guttene arver av hverandre, vi arver også noe fra familie.
Jeg arver sko av en veninne av mamma.
Alle guttene får nye joggesko når sommeren kommer, med de er ofte kjøpt på salg året før.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 17:13   #86
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde nok kuttet årskort på badeland( det hadde vært en av de siste tingene vi hadde gitt opp, for jeg synes det å kunne svømme er viktig) klær til poden, reist mindre + at vi måttet ukeshandle og vært litt mer nøye på hvor vi handlet.Spising ute og kino kunne vi også kuttet endel på.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 17:39   #87
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Det første vi måtte ha gjort hvis det begynte å knipe skikkelig var å sette opp et regnskap over hva pengene faktisk går til, for når sant skal sies så vet vi ikke det hundre prosent. Faste utgifter er jo greit, de kjenner vi, men resten av pengene blir jo brukt de også, og jeg tror vi kunne hentet mye ved å være mer bevisst på hvordan denne potten ble brukt. Det renner nok mange penger gjennom fingrene våre i løpet av en måned som vi ikke helt får med oss. Antagelig et resultat av bedre økonomi, for ti år siden hadde jeg stålkontroll på forbruket vårt, fordi det var nødvendig. Vi hadde mye(!) dårligere økonomi, men var like mette og vi hadde også klær nok. Det meste av unødvendige innkjøp fantes ikke, denne potten har nok økt mye de siste ti årene hos oss.

Vi kunne ha kuttet i bilutgifter (solgt bilen og kjøpt en billigere f.eks., evt. klart oss uten bil, selv om det siste ville ha sittet langt inne). Det hadde gitt den største enkeltinnsparingen tror jeg. Bortsett fra huset selvsagt, men å bo er jo dyrt uansett, så vi hadde ikke spart noe på å selge og flytte tror jeg.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 17:48   #88
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Hvis man regner med gymsko, fotballsko, skistøvler og sånn er nok ikke den summen så helt borte.

Kan godt hende vi er der selv om jeg virkelig regner på det.

Gammel 27-10-13, 21:57   #89
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Altså, kniper det skikkelig så ryker jo alt! Da er det kun hus, strøm og billigst mulig mat som er igjen. Prioriteringer er jo nettopp å vekte ting opp i mot hverandre. Reisekassa ryker jo lenge før det går utover mat på ordentlig og at ungene har råd i dra på bursdag til venner. Leser tråden mer som "hvordan prioriterer du det du har til overs og hvor kniper du inn først og sist?"

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 22:03   #90
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår skoliste på et år:
To par vinterstøvler (vanligvis Sorell på tilbud): 1000,-
To par støvler: 600,-
Fire par joggesko/sommersko 1200,-
To par fotballsko: 1200,-
Ca. to par langrenn/alpinstøvler hver sesong, men her arver vi litt: 1000,-

Vi har to barn og kjøper ikke dyreste slag av verken joggesko, skisko eller fotballsko. Er vi heldige, varer vinterskoene to sesonger. 10.000 i sko på et år, tror jeg vi skal være gode for å klare.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 00:26   #91
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Vanlige sko til ett barn:

Jeg har lagt inn med Fet skrift det vi bruker til 3 barn pr år:

Viking thermo : Ikke nødvendig
Vintersko: 800 kr 3*299 = 897
Joggesko: 600 kr 2*299+2*499 (en som endret str i år) = 1596
crocs: 200 kr "crocs" 3*49 =147
Gymsko: 300 kr 2*199 =398
Skisko: 500 kr Kjøpt brukt 3*50 = 150
Pensko: 400 kr Arvet * 3 = Gratis for oss
Støvler 300 kr 3*79 = 237
Sandaler: 2*99 = 198
3500 kr der. Mens vi har brukt kr 3623 på sko til 3 barn i år, og det er mer enn nok. At de har arvet pensko hjelper jo, men det er sko jeg nedprioriterer kraftig uansett, så det er ikke sikkert det ville kostet særlig mer enn et par hundre totalt på tilbud.

Det er nok stor forskjell på hvor man handler sko og hvordan man prioriterer. Vi prioriterer gode joggesko og vintersko, resten er det virkelig ikke så mange timene de bruker til sammen. Også kjøper vi bl.a. masse på tilbud, og også har vi kjøpt sko når vi allikevel er i Sverige og Danmark.

Gammel 28-10-13, 00:35   #92
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde vi vært nødt, så er det selvsagt at ferier måtte bli både redusert og kuttet, men vi er der at vi både har levd uten spisebord og fryseboks en lang periode for å unngå å røre feriebudsjettet. Nå syntes jeg ikke det var så ille som mange av de som kommenterte det syntes, da, så meg gjorde det ikke noe. Men hadde vi hatt virkelig dårlig råd, kunne vi selvsagt ikke dratt på ferie.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 13:53   #93
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Kan godt hende vi er der selv om jeg virkelig regner på det.

Ja, vi er oppe i ca. 10 000. Jeg er lettere sjokkert.

Gammel 28-10-13, 13:56   #94
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

også har vi kjøpt sko når vi allikevel er i Sverige og Danmark.

Hvis man har dårlig råd, vil jeg tippe man ikke "allikevel er i Sverige og Danmark".

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 14:22   #95
Mamari
Med nebb og klør

Mamari sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Jeg er opptatt av sko og kvalitet men klarer ikke å komme opp i slike summer. Er svært opptatt av å ikke betale mer enn strengt nødvendig og innkjøp planlegges nøye. Skogarderoben til min 7,5 åring ser slik ut:

* Vintersko kr.450,- (sveitsisk merke av super goretex kvalitet kjøpt til 50% på Brandos salg)
* Cherrox kr. 199,- på Obs
* Crocs fra Ebay til hundrelappen
* Camper skinnstøvletter på 70% salg hos dansk nettbutikk kr.300,- inkl.frakt
* Gummistøvler kr.179,- (kjemegode Viking på salg i våres kjøpt på Nelly)
* Sandaler: Geox kr.399,- på salg med rabattkode hos Zalando.
* Joggesko: Ecco strider - fullpris 799,- men kjøpt sensommer på 70% salg på Ecco nettbutikk - kom på 240,-.
* Pensko: 249,- ( merke Angel på salg hos Eurosko )
* Skisko har vært julegave hittil og brukte par selges på Finn.no.

Summert til 2.200,- for ett barn. Det jeg mener er at må en prioritere så er det lurt å handle på salg (som det er mer eller mindre av hele tiden) - og noe kan være gavealternativer også.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 15:34   #96
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg hadde slutta å snuse. Og så hadde eg droppa den faste dobbeltimen min hos hudpleier, frisør hadde eg IKKJE kutta. Eg hadde slutta å kjøpe klær til meg og sjølv og eg hadde reist mindre. Berre med dette hadde eg vel spart adskillige tusen i måneden og forhåpentlig sluppe å spare på det eg bruke til ungane.

Hadde du hatt dårlig nok råd hadde du nok kuttet frisør også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 15:35   #97
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan spare endel på sko ved å passe opp 2-for-1-tilbud og kjøpe rimeligere modeller, altså fire på kravene. Det går ofte bra, men av og til går det skikkelig dårlig også. Som den gangen toern vrikket ankler mange ganger i løpet av en sesong pga sko med for dårlig støtte.

Men yttertøy og sko er en stor pott hos oss også. I det hele tatt koster klær til ungene ganske mye. Vi kunne skåret ned endel der, ikke fordi vi kjøper så mye unødvendig, men fordi vi kjøper nok til at jeg slipper å vaske hele tiden. Med dårlig økonomi måtte vi ha vasket oftere.

Ja, jeg sitter her med kulerunde øyne og er ganske sjokkert.

Gammel 28-10-13, 15:35   #98
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hadde du hatt dårlig nok råd hadde du nok kuttet frisør også.

Ja, men det hadde vore langt nede på kuttelista. Det er ganske mange ting eg hadde kutta før den. Både klær, uteliv og mat hadde vore kutta før frisøren.

Gammel 28-10-13, 15:37   #99
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ja, jeg sitter her med kulerunde øyne og er ganske sjokkert.

Men HI seier noko om å halvere inntekta si. Og ut i frå det kva en hadde kutta på. Dei aller fleste av oss har vel eit forbruk som står i stil med inntekt og da vil jo kutt-faktorane vere ulike.

Gammel 28-10-13, 15:41   #100
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg er fortsatt fascinert over forbruket. Selv om man har råd til det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:45.