Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

To spørsmål om å synge i kor

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-13, 23:28   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

To spørsmål om å synge i kor

Jeg trenger et kor som passer til meg men hvordan i all verden finner jeg det? Jeg finner bare lister over kor lsm. Og ikke har jeg lyst å bare troppe opp heller.
Noen gode forslag? Ikke altfor lav terskel, men ikke altfor høy heller. Samtidig må jeg jo ha noe å bryne meg på. Kan noter godt, har litt for godt gehør, ligger på ca. mezzosopran hvilket i de fleste tilfeller vel betyr alt.

Skal man bare ringe og spørre? Hvordan vet man at snittalderen ikke er 97? Eller :grøss: 23 og bare piker med sprettrompe?

Og finnes det "familiekor" i østlandsområdet hvor man kan synge sammen? Eller er de alltid separert?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 23:32   #2
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Re: To spørsmål om å synge i kor

Lykke til
Jeg lurer på det samme men i et annet fylke og er klar for igjen å begynne å synge. Kunne faktisk tenkt meg et operakor.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 23:39   #3
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: To spørsmål om å synge i kor

Hvis du finner lister over kor så googler du dem og ser hva som kommer opp. De aller fleste kor som er litt kvalitet over, har enten en nettside, eller det har vært skrevet om dem el.l. og det finnes på det store internettet. Der finner du også dirigentens navn og kontaktinfo. Ring/send mail og si hvem du er og hva du ønsker. Mest sannsynlig blir du kontaktet tilbake og får tilbud om prøvesynging. Mezzo/alt er det som regel stor bruk for! (Er alt selv.)

Når det gjelder operakor er det greit å ta kontakt med symfoniorkesterets kontaktperson om det finnes på stedet, eller konserthus el.l. De har som regel opptaksinfo på operakorene.

Gammel 29-10-13, 01:31   #4
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prøvesynge

Gammel 29-10-13, 06:45   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Prøvesynge

Det er et av utvalgskriteriene det, vet du. Hvis de sier ordet "prøvesynge", så vet du at du har ringt feil. Da sjekker du neste på listen og ser om de sier de magiske ordene "kaffe i pausen".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-13, 07:23   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

m^2, jeg tror faktisk du vil ha et kor hvor du må prøvesynge. De er ofte hakket mer seriøse på den måten at du faktisk får gjort det du har lyst til å gjøre på det koret. Og du synger mer enn bra nok til å passere prøvesang i de fleste kor. Når det er sagt er det ordet prøvesang som gjør at jeg ikke har funnet meg et kor igjen. Men jeg er rusten, ikke sunget på mange år.

Gammel 29-10-13, 07:59   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synger i et veldig lavterskelkor. Det som er bra med det, er at det ikke blir sure miner når Livet(tm) gjør at man må melde avbud. Det som er dumt med det, er at jeg noenganger blir sur når de jeg synger sammen med synger skjærende falsk. Det kan jo skje når det ikke er prøvesynging. Men det kan egentlig hende at koret mitt faktisk passer for deg, egentlig, så jeg sender deg en pm. Og hvis vi blir en til som er mezzo/alt som faktisk kan synge, så vil det bli morsommere for meg.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-13, 08:15   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørs jo hvor "alvorlig" du vil ha det i koret, om du vil gå i et "kose-kor" eller litt mer "seriøst" kor. Jeg prøvesang for Stavanger Symfonikor som 16-åring, inntakskravet var egentlig 18 år men de ville ha meg med etter prøvesyngingen () og ble plassert i 1. sopran-gruppa, og jeg var med i et par år, før jeg fikk problemer med halsen og permitterte meg og senere sluttet da jeg aldri ble bedre. Det var helt fantastisk å være med, vi hadde konserter med symfoniorkesteret og sang DE verkene, frysninger bare jeg tenker på det. Veldig gøy. MEN, jeg hadde ikke orket å være med i dag, med barn og full jobb og det hele. Vet at mange permitterte seg da de hadde småbarn, for det krevde så mye tid. Var som regel øving 1 gang i uka, men før konsertene var det ofte øving minst en hel uke i strekk, hver kveld. Måtte øve mye på egenhånd også, for vi fikk jo bare utdelt et verk på flere hundre sider omtrent, med tekst og noter og beskjed om å synge dette. Jeg var ikke helt skråsikker på noter den gangen, men lærte det fort og ble mer og mer flink til det.
Kan anbefales om man orker og har tid til all øvingen, det er jyysla kjekt.

Gammel 29-10-13, 09:42   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vurderte å sende en mail til et kor her i byen som jeg syntes så veldig kjekt ut, men jeg feiga ut pga ordet prøvesang. Jeg tror jeg skal spørre en syngende sykepleier på poliklinikken her om et lavterskelkor som likevel ikke bare drikker kaffe.

Gammel 29-10-13, 09:44   #10
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg vurderte å sende en mail til et kor her i byen som jeg syntes så veldig kjekt ut, men jeg feiga ut pga ordet prøvesang. Jeg tror jeg skal spørre en syngende sykepleier på poliklinikken her om et lavterskelkor som likevel ikke bare drikker kaffe.

Det er så gøy! OG hvis du kjører lavterskel først, så kan du jo avansere i gradene etterhvert?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 29-10-13, 09:47   #11
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Operaen i Oslo har publikumskor, uten prøvesynging. Jeg synes nivået er bra likevel (flinke, er vi!), det har nok å gjøre med interessen.

Sitat:

Og finnes det "familiekor" i østlandsområdet hvor man kan synge sammen? Eller er de alltid separert?

Laurentius-koret i Lørenskog er vel familiekor, men ganske seriøst. Ellers har jeg bare sett familiekor i menigheter rundt omkring.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-13, 09:50   #12
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er litt balansegang.

Det er morsomst å synge i et kor som er litt seriøst og prøvesynging er ikke noen sak. De skal bare sjekke om du synger rent stort sett. Jeg prøvesang for operakoret i Bergen og hun ville ikke ha meg fordi stemmen var for svak. Men hun foreslo et annet kor for meg og det var veldig bra, så sånn sett gikk det bra.

Samtidig. Et seriøst kor vil også ha krav til at man møter på alle øvinger og ekstraøvinger og helger forsvinner ogsåvidere. Jeg liker å synge, men har funnet ut at jeg ikke klarer å prioritere den typen tid, og dermed blir det ikke noe av.

Jeg ville snakket med andre som synger i kor, eventuelt gått på noen konserter og gjort noen vurderinger av snittalderen. Det blir en del tid, så det er greit om man harmonerer litt med de andre, slik at det også blir hyggelig sosialt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-13, 09:55   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg synger rent. Men jeg hører at jeg er rusten, jeg må trene. Så lavterskelkor er kanskje greiest til å begynne med, jeg blir bare halvgal hvis det er _bare_ kos. Jaja. Kravstor.

Gammel 29-10-13, 11:31   #14
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Jeg tror jeg hopper i et lavterskelkor jeg, spes siden jeg har funnet et hvor jeg kjenner noen (takk for PM pøbelsara) så får jeg heller avansere til noe mer avansert når jeg har en "fritid" som er litt mer "fri" og litt mindre "tid som forsvinner".

Dette publikumskoret på operaen, hva går det ut på forresten, Celebelen?

Gammel 29-10-13, 11:32   #15
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synger rent. Men jeg hører at jeg er rusten, jeg må trene. Så lavterskelkor er kanskje greiest til å begynne med, jeg blir bare halvgal hvis det er _bare_ kos. Jaja. Kravstor.

Der var jeg også. Det er mye hard jobbing og lite kaffepauser, egentlig. Selv om det er lavterskel. Jeg synger også rent og var rusten da jeg begynte, men merker at jeg ikke er så rusten lenger, og det er stas.

Gammel 29-10-13, 11:35   #16
Tusenogtredve
Klar til innsats

Tusenogtredve sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Skal du finner deg et kor du passer i, så vil jeg anbefale å dra på en konsert med det koret du ser deg ut som aktuelt. Eller bare en øvelse. Ta evt kontakt med korforbundet lokalt - de vil kjenne de ulike korene godt og kan sikkert veilede deg litt. (kor.no - der finner du kontaktinfo til de lokale kor-forbundene og også linker til nettsider til noen kor)

Gammel 29-10-13, 11:37   #17
Amic@
Tobarnsmor :)

Amic@ sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Henger meg litt på her jeg. Noen som vet om et lavterskel artig kor på Nedre Romerike? Som ikke bare synger kristne sanger og hvor det også er noen under 40 med?

Gammel 29-10-13, 11:54   #18
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Dette publikumskoret på operaen, hva går det ut på forresten, Celebelen?

Øving en gang i uka, hvor vi synger utdrag fra sesongens repertoir. Fire av stykkene skal framføres i foajeen før premieren på Hoffmanns eventyr 4. desember (dagens reklame - kom,kom!) Det starter igjen over jul, da er det bare å hive seg på. Det er relativt god spredning i alder og korerfaring.

Ville (nov. 07)
Gammel 29-10-13, 12:08   #19
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Øving en gang i uka, hvor vi synger utdrag fra sesongens repertoir. Fire av stykkene skal framføres i foajeen før premieren på Hoffmanns eventyr 4. desember (dagens reklame - kom,kom!) Det starter igjen over jul, da er det bare å hive seg på. Det er relativt god spredning i alder og korerfaring.

Oi, dette hørtes jo ordentlig interessant ut! Jeg har lengtet etter nytt kor i årevis.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-13, 14:41   #20
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Standard

FP-seksjon i koret over jul!
Mer info her, forøvrig.

Ville (nov. 07)
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:32.