Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-13, 09:36   #121
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om det blir apokalypse så har søsteren min og jeg planen klar:
Hun og hennes familien og broren min og hans familie flytter til hans hus, eventuelt til hytta til mor avhengig av hva som er tryggest. Legger de andre tomtene til potetland. Bror og jeg tilsammen bygger hva det skal være, kraftverk i bekken feks.
Og så har jeg en kollega med ekstremt aktivitetsnivå som er tidligere marinejeger og vi har avtalt at jeg forer kona og ungene hans dersom han går vakt på ytre perimeter. Jeg kom med tilbudet over en lunsj i vår og han var veldig glad for det.

Du får nesten apokalypse til å høres litt gøy ut!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-13, 09:38   #122
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nettopp. Her tenker jeg typisk at en av oss var arbeidsledig. Om det blir apokalypse så har søsteren min og jeg planen klar:
Hun og hennes familien og broren min og hans familie flytter til hans hus, eventuelt til hytta til mor avhengig av hva som er tryggest. Legger de andre tomtene til potetland. Bror og jeg tilsammen bygger hva det skal være, kraftverk i bekken feks.
Og så har jeg en kollega med ekstremt aktivitetsnivå som er tidligere marinejeger og vi har avtalt at jeg forer kona og ungene hans dersom han går vakt på ytre perimeter. Jeg kom med tilbudet over en lunsj i vår og han var veldig glad for det.

Haha, akkurat sånne planer driver jeg også og legger! Men jeg ikke delt dem med andre, da. Litt redd for å virke nevrotisk.

Gammel 29-10-13, 09:39   #123
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har absolutt ingen planer for apokalypsen (bortsett fra at jeg har lest Random Acts of Senseless Violence og har skjønt at jeg må ty til de mer nyttige ferdighetene mine litt før de gjør der), men nå skjønner jeg jo at jeg bare kan ringe en av dere. Eller banke på, da, for telefonnettet kommer jo til å være nede.

Gammel 29-10-13, 09:49   #124
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Viss det bli apokalypse (nei, ikkje akopalypse, som eg nesten-skreiv tre gonger), kan eg sikkert droppe mobilabonnement og.

Eg er på linje med Maverick her, eg. Eg ser at eg ikkje har eit veldig høgt forbruk og at mykje av dårleg-råd-mentaliteten min framleis heng igjen, med tanke på kva som er sjølvsagte goder og kva som er luksus.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-13, 09:53   #125
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden jeg er trønder, er det nok større fare for apokope enn apokalypse.

Apokop' no!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-13, 09:53   #126
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke så bekymret for apokalypse, jeg kan dyrke grønnkål, ale opp griser og spinne garn. Jeg kom til å flytte hjem til foreldrene mine, der det er plass nok og fullt av nevenyttige folk som kan bygge hva som helst.

Men jeg må si at jeg får Marie Antoinette-assosiasjoner av å lese denne tråden. At man ikke en gang forestiller seg at det går an eller at man komme i en situasjon der man ikke kan velge hvor mange par sko som helst eller nekte å kutte frisørbesøk er jo fantastisk.

Jeg anbefaler forresten denne dokumentaren om fattigdom blant dem som trodde de aldri kunne bli fattige og som ikke gjorde noe "feil":

http://www.svt.se/dox/se-program/del-1-1255

Gammel 29-10-13, 09:57   #127
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Haha, akkurat sånne planer driver jeg også og legger! Men jeg ikke delt dem med andre, da. Litt redd for å virke nevrotisk.

Men da får du jo ingen ex-marinejeger å samarbeide med! Du må dele, være åpen, søkende!

I IT bransjen er det veldig, veldig få ex-marinejegre, mange som sykler birken da? Det viser seg forresten at sivilingeiører og ingeniører ofte gjør det veldig bra i orientering. Så kollegane mine hadde vært topp å ha med hvis et fly hadde ramlet ned i skauen - vi hadde i alle fall kommet oss til sivilisasjonen. Potetdyrking og griseoppdrett er jeg mer usikker på.

Gammel 29-10-13, 10:04   #128
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Men jeg må si at jeg får Marie Antoinette-assosiasjoner av å lese denne tråden. At man ikke en gang forestiller seg at det går an eller at man komme i en situasjon der man ikke kan velge hvor mange par sko som helst eller nekte å kutte frisørbesøk er jo fantastisk.

Men det der er jo en stråmann, er det ikke? Jeg tror ikke noen har sagt noe som tilsvarer det, men jeg tror folk har svart med ganske forskjellige scenarier i tankene (fra én ektefelle kortvarig på dagpenger til fullt sammenbrudd for den vestlige sivilisasjon / hele menneskeheten) og med veldig forskjellige økonomiske utgangspunkter. Og så har folk prøvd å rangere hva de ville kutte først og sist. Jeg kan ikke egentlig se at f.eks. Tussa er noen Marie Antoinette fordi hun har frisøren et annet sted i rangeringen sin enn jeg har (jeg ville kuttet frisør tvert hvis det kunne gi meg et ekstra restaurantmåltid eller en bedre ferie).

Gammel 29-10-13, 10:06   #129
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Toffskij, her driver folk og legger sammen innlegg, altså. For noen er det jo helt reelt at du kunne beholdt frisørbesøkene om de halverte inntekten.

Gammel 29-10-13, 10:12   #130
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke så bekymret for apokalypse, jeg kan dyrke grønnkål, ale opp griser og spinne garn. Jeg kom til å flytte hjem til foreldrene mine, der det er plass nok og fullt av nevenyttige folk som kan bygge hva som helst.

Jeg anbefaler forresten denne dokumentaren om fattigdom blant dem som trodde de aldri kunne bli fattige og som ikke gjorde noe "feil":

Det er jo ikkje neglesjering vi primært drive med. Vi seier kva vi hadde kutta om vi fikk halvert inntekta vår. Og da veit vi jo sjølve kva som skal kuttast først. Det er jo ikkje slik at eg ved alvorlig sjukdom eller arbeidsløyse blir sittande og NEKTE kutte frisøren min.

Gammel 29-10-13, 10:12   #131
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også enig med Toffskij. Jeg leste heller ikke HI ordentlig og svarte med utgangspunkt i at vi skulle få dårligere råd, ikke halvert inntekten. Ved halvert inntekt, måtte nok mer enn treningsstudio og brus bort for vår del. Hvis jeg eller mannen f.eks hadde gått ned i 50 % stilling, ville jeg fremdeles hatt råd til frisør, men ikke så ofte som tidligere. Vi måtte også ha byttet ut bilen i en billigere, droppet ferieturer, restaurantbesøk og kino (noe vi uansett ikke gjør så mye av i hverdagen) og skrevet handleliste til mathandel og droppe alle impulskjøp av mat.
Jeg vet veldig godt at dersom man virkelig er fattig, er frisørbesøk og kino noe man bare kan drømme om, og jeg skjønner jo at det himles litt når noen skriver at de kunne kuttet alt utenom ferieturene, eller gått til en billigere frisør.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-13, 10:16   #132
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Også enig med Toffskij. Jeg leste heller ikke HI ordentlig og svarte med utgangspunkt i at vi skulle få dårligere råd, ikke halvert inntekten. Ved halvert inntekt, måtte nok mer enn treningsstudio og brus bort for vår del. Hvis jeg eller mannen f.eks hadde gått ned i 50 % stilling, ville jeg fremdeles hatt råd til frisør, men ikke så ofte som tidligere. Vi måtte også ha byttet ut bilen i en billigere, droppet ferieturer, restaurantbesøk og kino (noe vi uansett ikke gjør så mye av i hverdagen) og skrevet handleliste til mathandel og droppe alle impulskjøp av mat.
Jeg vet veldig godt at dersom man virkelig er fattig, er frisørbesøk og kino noe man bare kan drømme om, og jeg skjønner jo at det himles litt når noen skriver at de kunne kuttet alt utenom ferieturene, eller gått til en billigere frisør.

Eg forstår i grunn ikkje kvifor det himlast over eg. Vi har jo medlemmer her inne med svært gode inntekter og om den blei halvert så kunne en tatt dei grepa.

Gammel 29-10-13, 10:19   #133
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Hvis vi halverte inntekten kunne jeg fint hatt råd til frisør. Jeg går vel i gjennomsnitt et par ganger i året, det kunne vi nok skrapt sammen.

Mannen derimot, han måtte investert i sånn klippemaskin, han går jo en gang i måneden.

Vi har forholdsvis lavt lån i forhold til inntekt og kjører gammel bil (uten at jeg er helt sikker på om det lønner seg, sånn egentlig). Vi måtte selvsagt kutte dyre ferier pluss de evigvarende oppussingsprosjektene. Hvis vi i tillegg skjerpet inn hverdags-sløsingen og begynte å ukeshandle og ta med matpakke kunne vi nok levd omtrent som nå.

Og vi har hatt dårlig råd altså. Det gikk greit det også. Når eldste var baby levde vi tre personer på ca 160 000 i året. Riktignok i England, men det var ikke akkurat luksustilstander.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-13, 10:25   #134
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg har sjekket hva en treroms i det gamle strøket vårt koster, og ser at om vi flyttet tilbake dit, ville vi hatt ca. 10 000 å leve for pr. måned (utenom faste utgifter) om inntekten vår ble halvert. Vi skulle nok fått råd til både ferie og frisør på det, altså. En oppmuntrende tanke.

Gammel 29-10-13, 10:27   #135
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde vi halvvert inntekten så ville jeg nok måttet kutte ned på en del av den luksusen som vi unner oss nå, men vi hadde fortsatt klart oss helt greit, rett og slett fordi vi har relativt lavt huslån i forhold til inntekt. Om noen ser på meg som et luksusdyr for det så får det heller bare være. Vi sparer en god sum fast i måneden, det ville vært noe av det første vi måtte knipe inn på, ikke betale mer ned på lånet enn nødvendig og sånt. Bil nr. to, en ganske gammel stasjonsvogn, ville blitt solgt, ikke så mye fordi den har verdi i seg selv men fordi gamle biler koster i form av vedlikehold, veiavgift og forsikring, og med litt endring i vaner så ville vi klart oss med en bil.

Det jeg bruker penger har de siste årene vært mye trening, både i form av medlemsskap på treningsstudio, treningstøy og ikke minst en god del PT-timer. Det siste ville vært det første som forsvant. I tillegg har vi en del faste utgifter som vi ikke er så avhengig av å ha, som mobile bredbånd til iPad'er og på hytta, Netflix, parabol etc, som nok også ville forsvunnet, samt at vi hadde redusert hastighet på bredbånd.

Jeg hadde også måttet bli mye flinkere til å ta med meg mat på jobb, sånn som det er nå så kjøper jeg lunsj i kantina (riktignok en sponset kantine, så den er ikke så dyr) en 2-3 dager i uka, og i løpet av en måned blir det jo litt penger av det.

Hadde det vært et mer langvarig kutt, dvs over flere år, ville vi nok vurdert å selge hytta, rett og slett for å få mer frihet i økonomien, siden vi da ville vært tilnærmet gjeldfrie.

Gammel 29-10-13, 10:33   #136
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Den kan bare vises i Sverige, vet du om den er tilgjengelig et annet sted?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-13, 10:36   #137
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Inntekt betyr mye, men her på forumet tror jeg også mye av forskjellene går på når man kom inn på boligmarkedet.

Hadde vi hatt mulighet til å kjøpe bolig for 12 år siden kunne vi klart oss med halvert inntekt, selv om vi ikke er høyt lønnet noen av oss.
Problemet vårt nå hadde vært boligutgifter. Å betale femsifret beløp i bolig (rente og avdrag) ville spist opp mer enn halve inntekten. I tillegg ville strøm og kommunale avgifter spist opp en del. Nødvendig transport ville spist opp en del og om en av oss skulle ha beholdt jobb så måtte vi hatt bil.
Det ville heller ikke lønnet seg mye å flytte.

Det hadde ikke blitt mye igjen. Barnehage, SFO og det meste som ikke handler om mat og klær hadde måtte ryke.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-13, 10:38   #138
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Inntekt betyr mye, men her på forumet tror jeg også mye av forskjellene går på når man kom inn på boligmarkedet.

Helt klart. Vi har f.eks. vært svineheldige med Oslo-boligmarkedet, og nyter ekstremt godt av at vi kjøpte en kjempebillig lavstandardleilighet i 1996.

Gammel 29-10-13, 10:55   #139
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Siden jeg er trønder, er det nok større fare for apokope enn apokalypse.

Apokop' no!

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvis jeg eller mannen f.eks hadde gått ned i 50 % stilling, ville jeg fremdeles hatt råd til frisør, men ikke så ofte som tidligere. Vi måtte også ha byttet ut bilen i en billigere, droppet ferieturer, restaurantbesøk og kino (noe vi uansett ikke gjør så mye av i hverdagen) og skrevet handleliste til mathandel og droppe alle impulskjøp av mat.

Jeg føler at jeg er nesten der, har antakelig halve inntekten av deres siden jeg er alene. Men siden jeg bor i en dyr by og er forholdsvis nyetablert tross min høye alder, så betaler jeg mye for å bo i egen leilighet. Og da faller impusive flyturer bort, jeg har til og med begynt å farge håret selv. Men jeg kjøper nokså dyr mat, så om det kniper kan jeg nok spare ved å handle på Rema heller enn i kortreist-hylla på Eurospar.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Problemet vårt nå hadde vært boligutgifter. Å betale femsifret beløp i bolig (rente og avdrag) ville spist opp mer enn halve inntekten.

Her er jeg idag. Femsifret beløp i boliglån og fellesutgifter. På en middels inntekt.
Min plan dersom jeg mister inntekt er derfor å kutte avdrag på lånet. Og derfor fortsetter jeg å bo i gammel blokkleilighet med relativt lave fellesutgifter, i stedet for å flytte til større og nyere med høye fellesutgifter - som ikke lar seg forhandle ned i en evt krisesituasjon.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-13, 11:02   #140
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis vi hadde halvert inntekten vår, måtte vi ha gjort noen ubehagelige grep, da hadde vi vært der at det hadde vært mindre å leve av etter boligen er betalt enn det vi setter av til regninger i mnd, ergo ikke rom for mat og klær. Så da hadde det ikke holdt med ostehøvel. Nå hadde vi nok fått litt drahjelp av lavere skatt vil jeg tro slik at det kan være det hadde gått på et vis, men jeg tror nok at vi da hadde vært på utkikk etter rimeligere bolig hvis det var en tilstand som var forventet å vare lenge. Hvis det var snakk om en voksen som måtte være hjemme måtte vi ha kuttet barnehage og SFO.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:42.