|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
kamerat
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?
Du får nesten apokalypse til å høres litt gøy ut!
|
|
|
#122 |
|
Yes, we can!!
|
Haha, akkurat sånne planer driver jeg også og legger!
|
|
|
#123 |
|
kamerat
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Jeg har absolutt ingen planer for apokalypsen (bortsett fra at jeg har lest Random Acts of Senseless Violence og har skjønt at jeg må ty til de mer nyttige ferdighetene mine litt før de gjør der), men nå skjønner jeg jo at jeg bare kan ringe en av dere. Eller banke på, da, for telefonnettet kommer jo til å være nede.
|
|
|
#124 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Viss det bli apokalypse (nei, ikkje akopalypse, som eg nesten-skreiv tre gonger), kan eg sikkert droppe mobilabonnement og.
|
|
|
|
#125 |
|
Textrovert
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Siden jeg er trønder, er det nok større fare for apokope enn apokalypse.
|
|
|
#126 |
|
Epikur
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Jeg er ikke så bekymret for apokalypse, jeg kan dyrke grønnkål, ale opp griser og spinne garn. Jeg kom til å flytte hjem til foreldrene mine, der det er plass nok og fullt av nevenyttige folk som kan bygge hva som helst.
|
|
|
#127 |
|
Leser
|
Men da får du jo ingen ex-marinejeger å samarbeide med! Du må dele, være åpen, søkende!
|
|
|
#128 |
|
kamerat
|
Men det der er jo en stråmann, er det ikke? Jeg tror ikke noen har sagt noe som tilsvarer det, men jeg tror folk har svart med ganske forskjellige scenarier i tankene (fra én ektefelle kortvarig på dagpenger til fullt sammenbrudd for den vestlige sivilisasjon / hele menneskeheten) og med veldig forskjellige økonomiske utgangspunkter. Og så har folk prøvd å rangere hva de ville kutte først og sist. Jeg kan ikke egentlig se at f.eks. Tussa er noen Marie Antoinette fordi hun har frisøren et annet sted i rangeringen sin enn jeg har (jeg ville kuttet frisør tvert hvis det kunne gi meg et ekstra restaurantmåltid eller en bedre ferie).
|
|
|
#129 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Enig med Toffskij, her driver folk og legger sammen innlegg, altså. For noen er det jo helt reelt at du kunne beholdt frisørbesøkene om de halverte inntekten.
|
|
|
#130 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo ikkje neglesjering vi primært drive med. Vi seier kva vi hadde kutta om vi fikk halvert inntekta vår. Og da veit vi jo sjølve kva som skal kuttast først. Det er jo ikkje slik at eg ved alvorlig sjukdom eller arbeidsløyse blir sittande og NEKTE kutte frisøren min.
|
|
|
|
#131 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Også enig med Toffskij. Jeg leste heller ikke HI ordentlig og svarte med utgangspunkt i at vi skulle få dårligere råd, ikke halvert inntekten. Ved halvert inntekt, måtte nok mer enn treningsstudio og brus bort for vår del. Hvis jeg eller mannen f.eks hadde gått ned i 50 % stilling, ville jeg fremdeles hatt råd til frisør, men ikke så ofte som tidligere. Vi måtte også ha byttet ut bilen i en billigere, droppet ferieturer, restaurantbesøk og kino (noe vi uansett ikke gjør så mye av i hverdagen) og skrevet handleliste til mathandel og droppe alle impulskjøp av mat. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Eg forstår i grunn ikkje kvifor det himlast over eg. Vi har jo medlemmer her inne med svært gode inntekter og om den blei halvert så kunne en tatt dei grepa.
|
|
|
|
#133 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Hvis vi halverte inntekten kunne jeg fint hatt råd til frisør. Jeg går vel i gjennomsnitt et par ganger i året, det kunne vi nok skrapt sammen. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
kamerat
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Jeg har sjekket hva en treroms i det gamle strøket vårt koster, og ser at om vi flyttet tilbake dit, ville vi hatt ca. 10 000 å leve for pr. måned (utenom faste utgifter) om inntekten vår ble halvert. Vi skulle nok fått råd til både ferie og frisør på det, altså. En oppmuntrende tanke.
|
|
|
#135 |
|
Hertuginne
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Hadde vi halvvert inntekten så ville jeg nok måttet kutte ned på en del av den luksusen som vi unner oss nå, men vi hadde fortsatt klart oss helt greit, rett og slett fordi vi har relativt lavt huslån i forhold til inntekt. Om noen ser på meg som et luksusdyr for det så får det heller bare være. Vi sparer en god sum fast i måneden, det ville vært noe av det første vi måtte knipe inn på, ikke betale mer ned på lånet enn nødvendig og sånt. Bil nr. to, en ganske gammel stasjonsvogn, ville blitt solgt, ikke så mye fordi den har verdi i seg selv men fordi gamle biler koster i form av vedlikehold, veiavgift og forsikring, og med litt endring i vaner så ville vi klart oss med en bil.
|
|
|
#136 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Den kan bare vises i Sverige, vet du om den er tilgjengelig et annet sted? |
|
|
|
|
|
#137 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Inntekt betyr mye, men her på forumet tror jeg også mye av forskjellene går på når man kom inn på boligmarkedet. |
|
|
|
|
|
#138 |
|
kamerat
|
Helt klart. Vi har f.eks. vært svineheldige med Oslo-boligmarkedet, og nyter ekstremt godt av at vi kjøpte en kjempebillig lavstandardleilighet i 1996.
|
|
|
#139 |
|
heimføing
|
Jeg føler at jeg er nesten der, har antakelig halve inntekten av deres siden jeg er alene. Men siden jeg bor i en dyr by og er forholdsvis nyetablert tross min høye alder, så betaler jeg mye for å bo i egen leilighet. Og da faller impusive flyturer bort, jeg har til og med begynt å farge håret selv. Men jeg kjøper nokså dyr mat, så om det kniper kan jeg nok spare ved å handle på Rema heller enn i kortreist-hylla på Eurospar.
Her er jeg idag. Femsifret beløp i boliglån og fellesutgifter. På en middels inntekt. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
maler
|
Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?Hvis vi hadde halvert inntekten vår, måtte vi ha gjort noen ubehagelige grep, da hadde vi vært der at det hadde vært mindre å leve av etter boligen er betalt enn det vi setter av til regninger i mnd, ergo ikke rom for mat og klær. Så da hadde det ikke holdt med ostehøvel. Nå hadde vi nok fått litt drahjelp av lavere skatt vil jeg tro slik at det kan være det hadde gått på et vis, men jeg tror nok at vi da hadde vært på utkikk etter rimeligere bolig hvis det var en tilstand som var forventet å vare lenge. Hvis det var snakk om en voksen som måtte være hjemme måtte vi ha kuttet barnehage og SFO.
|
![]() |
|
|