Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Betydningen av ordet "hate"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-07, 21:34   #1
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Betydningen av ordet "hate"

Hva legger du i ordet hate?

For noen uker siden satt jeg sammen med flere på min alder å diskuterte litt ang dette ordet. Det blir mye brukt - noen mener det blir misbrukt en del.
For meg er det et sterkt ord, mye verre enn mislike osv.

Ser størstejenta mi har plukke opp ordet, og jeg har forsøkt å prate med henne om hva ordet betyr osv.

Hva legger du i ordet, og når kan det være greit å bruke - og når synes du det blir "misbrukt"?

Jeg føler ikke jeg har noen fasit på dette altså, men kunne tenkt meg å høre hva dere mener....

Gammel 07-05-07, 21:48   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betydningen av ordet "hate"

Jeg er nok av dem som godt kan finne på å misbruke dette ordet. F.eks. kan jeg si at jeg hater chevre, selv om jeg i grunnen ikke har så sterke følelser overfor oster. (Men jeg elsker fløtemysost, da!) Det er nok min måte å snakke på - jeg har en ørliten hang til overdrivelser. Hvis jeg snakket med barn, ville jeg nok moderert meg og heller brukt uttrykk som "er ikke så glad i" eller noe i den duren. Det er imidlertid kjedelig å være så presis når det handler om ting man liker og ikke liker, synes jeg.

Gammel 07-05-07, 21:49   #3
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Å hate er for meg å mislike.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 21:50   #4
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker sjelden ordet "hater". Det å hate er etter mitt syn en intens følelse, en av de absolutt mest negative som finnes. Jeg bruker heller ord som "misliker". Jeg synes man mister muligheten til å (verbalt eller skriftlig) nyansere beskrivelser av følelser om man skal gå rundt å hate eller elske alt mulig.

Jeg hater ikke veps selv om jeg misliker dem temmelig intenst. Jeg elsker heller ikke iskrem, selv om jeg er veldig, veldig glad i det. Jeg hater derimot det faktum at en rekke kvinner mishandles, at barn blir utsatt for overgrep o.l., og jeg elsker mannen min og ikke minst poden.

Sidespor: Selv om hat er en intens negativ følelse er det likevel en følelse, og dermed kanskje ikke like ille som likegyldighet?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 21:53   #5
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan legge til at diskusjonen jeg var inni for noen uker siden handla mest om å si at man hatet en person...feks hatet onkelen sin fordi han vant i et brettspill osv....(og, JA, denne var dårlig taper og furtesur). Skal det være greit å bruke ordet hate da, tro?

Gammel 07-05-07, 21:55   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av maribo, her.

Kan legge til at diskusjonen jeg var inni for noen uker siden handla mest om å si at man hatet en person...feks hatet onkelen sin fordi han vant i et brettspill osv....(og, JA, denne var dårlig taper og furtesur). Skal det være greit å bruke ordet hate da, tro?

Nei, med mennesker er det litt verre. (Men jeg hater absolutt veps .)

Gammel 07-05-07, 22:01   #7
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Standard

Hattifnatten; satt du på veggen min og fulgte diskusjonen her for noen uker siden - ser vi har ganske like tanker her...

Gammel 07-05-07, 22:02   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

For meg er hat et sterkt ord som jeg helst ikke vil misbruke. Det hender likevel at jeg gjør det.
Jeg prøver å styre unna ordene elske og hate uten de gangene jeg virkelig mener det. Jeg synes språket blir tommere når kraftige uttrykk blir brukt om trivielle ting.

Jeg er også forsiktig med å snakke om å elske og å hate.

Liker ikke at de sterke ordene blir nedgradert til hverdagsfraser.

Gammel 07-05-07, 22:05   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Femåringen min kom en dag og fortalte at han hatet rosenkål. Jeg aner ikke hvor han hadde fått det fra. Rosenkål har vi ikke spist siden julaften.

Akkurat det kommer nok fra den der engelske tegnefilmen om bamsen og filledokka som jevnlig går på barne-tv.

Jeg synes det er stor forskjell på om objektet til verbet er et menneske eller ei. Jeg hater gladelig veps, bananer, tv-programmer, køståing og masse annet. Derimot reagerer jeg veldig når fireåringen min sier at hun hater noen i barnehagen, eller til og med sin elskelige mor. (Selv om jeg vet at hun har det fra Nemo.) Jeg har ennå ikke støtt på noe menneske jeg ville sagt at jeg hatet.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 22:09   #10
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg hater ganske ofte jeg. Må nok innrømme at jeg misbruker ordet en del, ihvertfall om ordet skal tillegges like mye "styrke" som sin positive motpol - å elske. På den annen side elsker jeg en masse også, så det veier vel opp. Jeg hater f.eks. veps omtrent like mye som jeg elsker sjokkis, og det sier ganske mye.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 22:14   #11
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Standard

Jeg satt med avlyttingsutstyr

Ser for meg deg og POL på kontoret

Gammel 07-05-07, 22:16   #12
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes det er stor forskjell på om objektet til verbet er et menneske eller ei. Jeg hater gladelig veps, bananer, tv-programmer, køståing og masse annet. Derimot reagerer jeg veldig når fireåringen min sier at hun hater noen i barnehagen, eller til og med sin elskelige mor. (Selv om jeg vet at hun har det fra Nemo.) Jeg har ennå ikke støtt på noe menneske jeg ville sagt at jeg hatet.

Der skrev Tinetoff omtrent det jeg skulle si. At man sier at man hater noe er veldig forskjellig fra å si at man hater noen.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 22:52   #13
TBM
Passiv

Standard

Jeg tror ikke at barn klarer å skille mellom bruken av ordet hate i ulike sammenhenger? Altså at de ser ulikheten mellom å hate noe og å hate noen.

Uansett synes jeg ikke noe om at ordet hate brukes i hverdagen, det er et sterkt ord, og mine barn får ikke bruke det. De få gangen jeg hører at de bruker det, tas det opp seriøst - med eksempler på andre ord de kan bruke isteden. F. eks. er det like greit å bruke ordet mislike hvis det er det man mener.

Svar med sitat
Gammel 08-05-07, 23:19   #14
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Der skrev Tinetoff omtrent det jeg skulle si. At man sier at man hater noe er veldig forskjellig fra å si at man hater noen.

Enig

Jeg hater ofte på fotballkamp, men det blir å hate noe ikke noen...

Vokter meg vel med å bruke slike ord i det daglige, men jeg også hater veps, snø, regn og vind feks... Men elsker sol og pent være...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.