Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-13, 00:20   #141
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Jeg sier som flere andre at selvsagt er det lov å mislike Halloween. Det er da ingen som kan bestemme hva DU skal like, men det er ikke nødvendig å dele det med eder og galle som så mange gjør.
Jeg syns egentlig denne artikkelen sa det bra jeg.

Gammel 01-11-13, 00:49   #142
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den artikkelen var fin, Taien.

Jeg ser at ei bekjent på FB, som tidligere i dag har øst edder og galle over hele Halloween-tradisjonen, mens hun gjemte seg inne med lysene av (samtidig som hennes egne barn var ute på knask eller knep, for de syntes jo det var så gøy...) - nå legger hun ut lenker om hærverk og eggkasting, som bevis på hvor skrekkelig denne nye dilla er.

Ja, hærverk og eggkasting er noe dritt, og det skal ikke forekomme overhodet. Men jeg syns det er så trist at fokuset dermed rettes mot de få drittungene i ymse alder som klarer ødelegge gleden for alle de hundre- og tusenvis av barn som virkelig ser fram til Halloween, gleder seg over å kle seg ut og feire dagen med venner.

Jeg har sjøl hatt 42 små monstre og hekser på døra i kveld. Alle kom i løpet av en liten halvannen time. Veldig mange hadde en forelder på sånn passe respektfull avstand, og jeg kunne vinke diskret til mang en nabo, mens jeg skrøyt av hvor skumle avkommet deres var.

Alle ungene som har vært på døra i kveld, de har vært hyggelige, blide, høflige - alle har takket pent for seg, før de gikk videre. Jeg nekter å tro at jeg er den eneste som sitter igjen med dette hovedinntrykket.

Jeg var sjøl en av de som syntes Halloween var noe tull da det kom, men søren ta. Det er kommet for å bli, guttungen min, og hans venner gleder seg og planlegger i måneder - han sukket henført ved leggetid: "åh... Nå er Halloween over... Jeg gleder meg til neste år allerede."

If you can't beat them, join them... (Det blir i hvertfall en mye hyggeligere dag om man spiller litt på lag.)

Det er en gang i året - det store flertallet av Halloweenfeirende barn og unge oppfører seg eksemplarisk. Jeg tror mye handler om å snakke med ungene i forkant - prente inn dos og don'ts til de skjønner poenget. Ha gjerne en liten oversikt over vennegruppa. Jeg ga sjøl min sønn grei beskjed om at ja, han skal få lov å gå med A og B dersom han vil, men da kommer jeg til å tagge bak for å passe på. (Fordi jeg kjenner A og B og veit at de i tospann kan være høyst interessante og dermed trenger voksentilsyn.) Det ble til at sønnen min i stedet gikk med en kamerat som ble "importert" for anledningen. Disse i tospann er jeg trygg på oppfører seg, så de fikk lov å gå på egenhånd - under streng formaning, ring kun på hos de som tydelig viser de vil ha besøk.

Noen få idioter som ikke har folkeskikk skal søren ikke få lov å ødelegge gleden for alle i flertallet som veit å oppføre seg.

Sist redigert av Inagh : 01-11-13 kl 09:53.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 00:51   #143
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Inagh er klok og kul.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 01:01   #144
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Og jeg synes vi alle bør åpne øynene våre og bekjempe overforbruk. Miljøet er vårt største fellese ansvar. Jeg misliker at folk tilsynelatende handler ukritisk uansett anledning. Derfor gir Halloween og andre kommersialiserte feiringer meg en bismak.

Men jeg liker som sagt mystikken og stemningen ved å kle oss ut og skremme bort onde makter. Det tar bare litt vel mye av med pynt og dill og dall, nye plastmasker hvert år og bøtter fulle av godteri med plastikk rundt, plastskjeletter i voksenstørrelse hengende på døra osv. Man kan vel gjøre det litt enkelt og være litt kreative i forhold til utkledning.

Jeg ønsker ikke å være surmaget og jeg legger aldri ut statusoppdateringer på Facebook. Jeg er veldig opptatt av at ungene skal få gode opplevelser, oppleve magi og mystikk. Men jeg har et innrykk av at mange av disse følelsen og opplevelsene druknes i

Det er vel derfor jeg liker halloween og thanksgiving egentlig vel så mye som jula. Det er de samme kostymene som brukes fra år til år, og det er et gresskar og en pose fruktkarameller som er utgiftene. Heck, jeg bruker mer på sirup sånn utgiftsmessig i jula enn på hele halloween.
Thanksgiving koster meg noen kalkuner og noen flasker rødvin, men det er nå bedre å bruke penger på det enn ting.

Om folk i Norge hadde kuttet ut gaver til voksne bare, da hadde det monnet da! Å kutte ned på snop til halloween, nei det spiller liten rolle.

Gammel 01-11-13, 01:23   #145
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg var sjøl en av de som syntes Halloween var noe tull da det kom, men søren ta. Det er kommet for å bli, guttungen min, og hans venner gleder seg og planlegger i måneder - han sukket henført ved leggetid: "åh... Nå er Halloween over... Jeg gleder meg til neste år allerede."

Samme her. Men når jeg hørte alle negative kommentarene og leste alle surmulende leserinnlegg og fb-statuser, og samtidig ser hvordan dette vil tas med som kjære barndomsminner for dem som nå vokser opp, fant jeg ut at jeg orket ikke å være "en av dem". Mye gøyere å være med på moroa!

Blir litt sånn som alle som absolutt ikke skulle ha mobil, for det var noe tull, til langt fram mot årtusenskiftet, og som selvsagt har det nå, men som nå sitter der og absolutt ikke skal ha smarttelefon. Slike som hele tiden motsetter seg alt nytt.

Har forresten aldri vært borti hverken eggkasting eller hærverk her i området. Tror ikke det er så vanlig her, å gjøre noe ut av dette med "knep".

Gammel 01-11-13, 09:21   #146
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Jeg liker ikke halloween og vi feirer ikke eller gir godteri til de (få) som evt måtte komme på døra.
Vi bor sånn til at det er ytterst sjelden at det kommer noen, men gjør det det forteller jeg at vi ikke feirer halloween, og så forklarer jeg dem hva slukka utelys betyr.

I følge minsten er jeg verdens verste mor, og han skal hate meg for alltid (sagt kl.07 i morges, han er sjelden blid når han vekkes).

Nr.2 er heller ikke så blid, men lot seg blidgjøre med godteri og film. Jeg tror det er godteriet som er forlokkende.

Jøye meg, jeg skjønner ikke at disse prinsippene (?) dine er viktigere enn litt lek og moro med barnet ditt.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 09:25   #147
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Neste år er det vel en fredag? Da blir det voksenfest!

Vi har allerede avtalt med de kjekke naboene i de nærmeste husene. Vi skal ha blod, hjernemasse og avskårne fingertupper til de små og hallo vin til de store. Og i hagen skal vi ha feller med lydeffekter. Han ene jobber i forsvaret, så vi skal finne på noe gøy.

Gammel 01-11-13, 09:35   #148
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg misliker Halloween, som allerede nevnt, men jeg tror jeg må ha med litt siden jeg tross alt deltar både ved å la egne barn gå og ved å dele ut godteri selv.
Jeg misliker det fordi det er enda en "kjøpe ubrukelig plaststæsj"-anledning i tillegg til f.eks gavekalendere som også hat tatt kraftig av de siste årene.
Jeg synes også det er dumt når fritidsaktiviteter avlyses pga. Halloween, for det etter det jeg ser slett ikke er slik at den "høytiden" er mer inkluderende enn f.eks fotballtrening og kor.
Samtidig ser jeg jo at mine barn gleder seg, at det er en happening for dem og gidder ikke ri kjepphester når det er snakk om den ene dagen i året (selv om den ene som hadde fritidsaktivitet i går måtte gå på den før han gikk Halloween.) Diskusjonen om kostymer har vi hatt hvert år, men der har jeg stått på mitt. Det er helt uaktuelt å bruke hundrevis av kroner på masker, sminke og drakter i året, og mine barn må enten bruke maskene fra 2008 eller noe sånt, eller bli sminket av mor. Jeg har også fortalt dem at vi faktisk har råd til å kjøpe kostymer hvert år, men at det er sløseri og svært lite miljøvennlig å gjøre det. Det argumentet bruker jeg om mange ting, og jeg tror iallfall eldste har begynt å skjønne litt. Egentlig imponerende, siden det er ganske mange 40 og 50-åringer som ikke skjønner hva overforbruk gjør med planeten vår. (Og som f.eks bestiller plastdingser sendt med fly fra Kina og USA for å putte i gavekalenderne til barna sine. )

I år er faktisk det første året ingen av ungene har mast om kostymer, så jeg tror jeg har nådd fram.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 10:13   #149
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke halloween og vi feirer ikke eller gir godteri til de (få) som evt måtte komme på døra.
Vi bor sånn til at det er ytterst sjelden at det kommer noen, men gjør det det forteller jeg at vi ikke feirer halloween, og så forklarer jeg dem hva slukka utelys betyr.

I følge minsten er jeg verdens verste mor, og han skal hate meg for alltid (sagt kl.07 i morges, han er sjelden blid når han vekkes).

Nr.2 er heller ikke så blid, men lot seg blidgjøre med godteri og film. Jeg tror det er godteriet som er forlokkende.

Uff, synes egentlig dette hørtes litt trist ut. Er det noen grunn for at dere ikke er med? Annet enn at du ikke liker Halloween? Jeg skjønner jo at de barna som ikke får være med synes det er litt leit, det har blitt en stor greie. Man må ikke lage en gedigen fest, og kostyme kan man også gjøre utrolig billig. Pynte er det jo mange som ikke gjør, det er ikke noe must, men å få være med på noe de fleste andre gjør forstår jeg er viktig.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 10:16   #150
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Ja, alle barna var så høflige og hyggelige! "Åh, skal vi få sååå mye godteri!" "Tuuuusen takk!" "Ha en fin Halloween!" Det var jo virkelig BARE koselig å få besøk i går altså. Fine, fine ( ) hekser, spøkelser og smådjeveler.

Gammel 01-11-13, 10:35   #151
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg så også veldig mange søte små i går. Haugevis med småhekser og en del prinsessehekser.

Jeg liker ikke kostymer med masker så godt, det er en fobi fra jeg var liten (og ble skremt fordervet av julebukker med nissemasker! ), men også maskebarna som kom hit var supersøte og sjarmerende. Vi var jo ute og gikk selv mens de fleste hordene gikk forbi, og fikk ikke så mange besøk, men de som var innom etterpå var så søte og høflige! "KNASK ELLER KNEP ELLER BOMBEANGREP!!!" og så lo deg se nesten fordervet av sin egen morsomhet!

Gammel 01-11-13, 10:43   #152
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jøye meg, jeg skjønner ikke at disse prinsippene (?) dine er viktigere enn litt lek og moro med barnet ditt.

Det er greit at du ikke forstår. Vi greier å leke og spille og ha det moro mange andre dager av året vi.

Vi er ikke alene om å ikke feire Halloween her omkring, og de to som gjerne ville ha kledd seg ut og gått dro på besøk til venner som heller ikke feirer. De så film, spilte spill og spiste godteri. De hadde det kjempekjekt og var veldig fornøyd med kvelden.

Gammel 01-11-13, 10:47   #153
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge ikke tradisjonen har satt seg skikkelig så skjønner jeg at noen misliker Halloween. Jeg tenker at den dagen vi har klare kjøreregler for hvem som skal gå, når vi skal gå og hvem vi skal gå til, så blir dette en bra dag. Jeg merker jo allerede nå at det begynner å sette seg litt mer - vi vet hvilke hus vi kan gå til, alle barna går i ca. samme tidsrom, og de fleste gjør litt mer ut av ettermiddagen og kvelden.

Om noen år er det sikkert blitt sånn at de som er "med" vet at de skal ha lys utenfor, de andre skrur av utelampene. Sånn er det hos oss allerede, og det var mange småtasser i husene vi var innom som syns det var superduperstas med besøket. Vi var stort sett bare innom de som hadde utelys (og stort sett også gresskar) og vi gikk i samme tidsrom som "alle andre".

I noen hus var det større barn og voksne som hadde kledd seg ut og mannen fortalte om flere pappaer i klassen som hadde kule kostymer og skumlet de knask og knepende barna skikkelig, til stor forlystelse for liten og stor. Flere av barna hadde tenkt ut morsomme "knep" (ikke eggekasting, men synging eller "skremming") og vi møtte ikke en eneste surpomp. Det var så gøy!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 10:50   #154
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

.

Om noen år er det sikkert blitt sånn at de som er "med" vet at de skal ha lys utenfor

Er det regelen? Da er det ikke rart at det ikke kom flere enn to til oss i går. Vi har en utelampe som slår seg av og på etter eget forgodtbefinnende, så for alt jeg vet kunne den ha slått seg av. Men jeg skulle altså ha satt ut en lykt eller noe? Hmm, det visste jeg ikke, altså. Nå ble jeg lei meg. Kanskje ungene i nabolaget ikke fikk lov til å ringe på hos oss?

Men, for å få det inn med teskje: Skal man i tillegg til utelampa sette ut ekstra lys?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 10:51   #155
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er greit at du ikke forstår. Vi greier å leke og spille og ha det moro mange andre dager av året vi.

Vi er ikke alene om å ikke feire Halloween her omkring, og de to som gjerne ville ha kledd seg ut og gått dro på besøk til venner som heller ikke feirer. De så film, spilte spill og spiste godteri. De hadde det kjempekjekt og var veldig fornøyd med kvelden.

Det er bare noe innmari surmaga over ordene "vi feirer ikke Halloween, vi". Da er vel "dessverre, vi har ikke godteri" bedre?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 10:52   #156
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er bare noe innmari surmaga over ordene "vi feirer ikke Halloween, vi". Da er vel "dessverre, vi har ikke godteri" bedre?

Enig. Man trenger ikke misjonere overfor småunger.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 11:00   #157
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har utelukkende positive erfaringer, med unntak av et par unger som var grådige. Men de besinnet seg da jeg satte hekseblikket i dem og forkynte at "det må være nok til alle som kommer".

Her i nabolaget bor det hundre millioner unger, og alle i alderen 4 - 14 er ute mellom seks og åtte for å gå knask-eller- knep. Det er superhyggelig å møte på flokkene som driver forbi hushjørnene. Alle gleder seg, alle er blide, noen sånn passelig skremte.

Vi har områdets skumleste hus rett i nabolaget, og dit valfarter alle for å se på årets "utstilling". Noen tar til og med bilen bort for å se (= de kommer fra andre bydeler).

Jeg har innsett at Halloween er her for å bli, og så lenge det er på denne måten er det virkelig helt greit. Vi hadde hyggelig lag med gresskarsuppe og mumiepølser, og til neste år, når 31. oktober er på en fredag, skal det feires både Halloween og Hallo! Vin? Jeg gleder meg allerede!

Gammel 01-11-13, 11:05   #158
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men, for å få det inn med teskje: Skal man i tillegg til utelampa sette ut ekstra lys?

For å være på den sikre siden, gjør gjerne det. Vi gjør det, og flere naboer med oss.

Du bør være forsiktig hvis du gjør det til en prinsippsak slik at barna dine føler at de blir berøvet noe de fleste andre er med på.

Gammel 01-11-13, 11:13   #159
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Er det regelen? Da er det ikke rart at det ikke kom flere enn to til oss i går. Vi har en utelampe som slår seg av og på etter eget forgodtbefinnende, så for alt jeg vet kunne den ha slått seg av. Men jeg skulle altså ha satt ut en lykt eller noe? Hmm, det visste jeg ikke, altså. Nå ble jeg lei meg. Kanskje ungene i nabolaget ikke fikk lov til å ringe på hos oss?

For å være på den sikre siden går vi bare til hus som helt tydelig er med, dvs. som har satt ut lykt eller gresskar utenfor. Det er for å ikke gå til de som ikke er med, men som ikke har skjønt at de da må skru av utelampen. Hos oss er det såpass mange hus med gresskar og/eller lykter at det er helt uproblematisk å ikke gå innom de uten lys utenfor.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 11:14   #160
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde selv en far som var i prinsippet mot alt han "ikke forstod seg på" som overnatting, en del fritidssysler og hva som helst, og hadde han nå bare klappet igjen med sine egne meninger så hadde det vært greit. Men siden han ikke skjønte poenget med det, så skulle ikke vi gjøre det heller.
Og det er bare kjipforeldring altså. Jeg er fortsatt sur på ham for det. Og jeg har ikke tenkt å være sånn forelder.

Så jeg tenker heller sånn: Er det harmløst eller ei? Bør de få bestemme dette selv? Liker jeg å omgås folk som er sure og negative til ting jeg liker og som egentlig ikke plager dem? Nei.

Og selv om jeg prøver å ikke kjøre mine personlige prinsipper (som jo er noen ganger vanskelig å skille fra prinsipper som jeg mener i rollen som forelder) over på barna, så glipper det likevel noen ganger.

Men å la være å feire Halloween om barna synes det er morsomt, og om det er vanlig i venneflokken, vel, det mener jeg er å blande personlig smak med hva som er foreldring.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:08.