Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvordan kjøre i rundkjøringer

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-13, 11:20   #61
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan kjøre i rundkjøringer

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Jeg mener å huske at min kjørelærer i 1996/1997 sa at skulle man helt rundt skulle man blinke seg inn. Og alltid ut. Dette på Østlandet.
Men jeg har fått med meg i senere tid at det også bør blinkes til venstre når man skal til venstre. Jeg gjør ikke det her jeg bor, det er vel å be om bråk tror jeg.

Hm, når jeg snakker om å "blinke seg inn" i en rundkjøring, så mener jeg egentlig at man blinker til venstre før rundkjøringen, dersom man skal til venstre etter rundkjøringen. Innlegget ditt får meg til å lure på hva dere andre legger i det å blinke seg inn?

Gammel 10-11-13, 11:26   #62
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Jeg blir litt oppgitt hver gang jeg leser diskusjoner i avisa om hvorvidt man skal blinke i rundkjøringer eller ikke. Hele poenget må jo være å gjøre det tydelig for andre hvor man skal, slik at trafikken flyter smidigere. Hadde folk hatt det i hodet, i stedet for "det er ikke påbudt, så da gidder jeg ikke, og jeg vil først frem", hadde det vært mye mer behagelig å kjøre bil.

Amen! Blinker man i den retningen man skal, enten det er ut eller inn (helst begge deler) så viser man jo med all tydelighet for andre hvor man skal. Ingenting er vel bedre enn det!

Gammel 10-11-13, 11:37   #63
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Hm, når jeg snakker om å "blinke seg inn" i en rundkjøring, så mener jeg egentlig at man blinker til venstre før rundkjøringen, dersom man skal til venstre etter rundkjøringen. Innlegget ditt får meg til å lure på hva dere andre legger i det å blinke seg inn?

Man skal jo alltid til høyre i en rundkjøring. Det jeg mener, og lærte av min kjørelærer er følgende:
Til høyre: blink til høyre når man står og venter, hold blinket på til man har svingt
Rett frem: ingen blink mens man venter, blink til høyre når man har passert midten av veien som går til høyre.
Over midten, eller helt rundt: blink til venstre når du venter og hold dette på til man har passert midten av veien som går rett frem eller ut til venstre, blink til høyre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 11:50   #64
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Man skal jo alltid til høyre i en rundkjøring.

Mener du at de som sier de blinker seg inn i rundkjøringen blinker til høyre, selv om de ikke skal ut til høyre?

Det jeg lærte på kjøreskolen var at hvis jeg skulle til høyre, så skulle jeg blinke til høyre før jeg kom til rundkjøringen. Skulle jeg noen andre utveier, skulle jeg ikke blinke før jeg var passert den siste jeg ikke skulle ut av, for så å blinke til høyre. Altså at det kun var høyre-blinklyset som skulle brukes.

Nå har det kommet mer og mer at en blinker til venstre før rundkjøringen hvis en skal til venstre i rundkjøringen. Det kaller jeg "å blinke seg inn". Men i innlegget til Star så snakker hun som om det er to forskjellige ting, så da lurer jeg på hva hun mener det er å blinke seg inn. Jeg blir rett og slett veldig forvirret, og enda mer forvirret av ditt innlegg.

Gammel 10-11-13, 11:59   #65
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Her lærer ungdommene å kjøre feil i rundkjøringen på kjøreskolen, fordi alle andre i byen kjører feil. Faktisk. Jeg lærte begge variantene, men ble anbefalt og holde meg til byvarianten for å ikke kræsje. Byvarianten går på å ligge til venstre når man skal rett fram, til venstre eller rundt. Til høyre kun når man skal til høyre.

Jeg har jobbet ved en rundtkjøring og det er en del kræsjer i løpet av en måned. Så ille at de først merket opp i rundkjøringen (byvariant selvfølgelig) og når de forstatte å kræsje så innskrenket kommunen rundtkjøringen så det nå ikke er mulig å legge seg til høyre eller vesntre.

Trassig som jeg er så gjør jeg det korrekt.

Gammel 10-11-13, 12:08   #66
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi er enig. Blinke venstre før man kjører inn i rundkjøringa.

Gammel 10-11-13, 12:11   #67
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Trassig som jeg er så gjør jeg det korrekt.

Sånn er jeg også. Det er spesielt en rundkjøring her hos oss hvor folk konsekvent ligger feil og legger seg til venstre når de skal rett fram. Jeg holder på det som er riktig og prøver å la være å irritere meg over de som presser seg ut fra feil fil.

Gammel 10-11-13, 12:14   #68
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener du at de som sier de blinker seg inn i rundkjøringen blinker til høyre, selv om de ikke skal ut til høyre?

Det jeg lærte på kjøreskolen var at hvis jeg skulle til høyre, så skulle jeg blinke til høyre før jeg kom til rundkjøringen. Skulle jeg noen andre utveier, skulle jeg ikke blinke før jeg var passert den siste jeg ikke skulle ut av, for så å blinke til høyre. Altså at det kun var høyre-blinklyset som skulle brukes.

Nå har det kommet mer og mer at en blinker til venstre før rundkjøringen hvis en skal til venstre i rundkjøringen. Det kaller jeg "å blinke seg inn". Men i innlegget til Star så snakker hun som om det er to forskjellige ting, så da lurer jeg på hva hun mener det er å blinke seg inn. Jeg blir rett og slett veldig forvirret, og enda mer forvirret av ditt innlegg.

Sorry, jeg bare tullet med deg. Ikke meningen å bidra til forvirrigen. Når man er inne i rundkjøringen og skal ut, så svinger man jo alltid til høyre.

Du er enig med både Star og meg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 12:16   #69
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Jeg mener å huske at min kjørelærer i 1996/1997 sa at skulle man helt rundt skulle man blinke seg inn. Og alltid ut. Dette på Østlandet.
Men jeg har fått med meg i senere tid at det også bør blinkes til venstre når man skal til venstre. Jeg gjør ikke det her jeg bor, det er vel å be om bråk tror jeg.

Samme lærte jeg for fire år siden når jeg tok lappen. Alltid blinke ut, og blink inn hvis du skal helt rundt.

Jeg blir også gal av folk som ikke blinker ut. Og hvis rundkjøringen er så liten at man ikke rekker å blinke både inn og ut, så blinker man da bare ut? Det er jo det som er påbudt, og det som er mest tydelig.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 12:22   #70
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Sånn er jeg også. Det er spesielt en rundkjøring her hos oss hvor folk konsekvent ligger feil og legger seg til venstre når de skal rett fram. Jeg holder på det som er riktig og prøver å la være å irritere meg over de som presser seg ut fra feil fil.

Og rett frem er ikke siste utvei? For hvis den er det, så skal man jo ligge til venstre.

Gammel 10-11-13, 12:24   #71
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Det som gjør det litt vanskelig er rundkjøringer hvor trafikkmønsteret tilsier at det er mest hensiktsmessig å plassere seg annerledes og det ikke er merket opp. Vi har en sånn en, og der må jeg innrømme at jeg ikke helt vet hva som er riktig.
Det er en helt standard rundkjøringer med fire utganger/innganger. Men den ene veien er så og si ikke i bruk mens de tre andre er sterkt trafikkert. Dermed er det den ene veien mest hensiktsmessig at de som skal rett frem ligger til venstre og de som skal til høyre ligger til høyre siden det er svært sjelden noen skal til venstre og det ofte står litt kø inn mot denne rundkjøringen. Men så lenge det ikke er merket opp at kjøremønsteret avviker mener jeg at man skal ligge som normalt, og begge plasseringer blir brukt. Dette skaper selvsagt problemer og jeg har valgt å legge meg til høyre siden jeg da uansett vil ligge ytterst og det vel er den som ligger innerst som har vikeplikt.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 12:37   #72
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Og rett frem er ikke siste utvei? For hvis den er det, så skal man jo ligge til venstre.

Nei, rett fram er utkjøring nr 2 av i alt fire.

Gammel 11-11-13, 11:16   #73
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det jeg mener, og lærte av min kjørelærer er følgende:
Til høyre: blink til høyre når man står og venter, hold blinket på til man har svingt
Rett frem: ingen blink mens man venter, blink til høyre når man har passert midten av veien som går til høyre.
Over midten, eller helt rundt: blink til venstre når du venter og hold dette på til man har passert midten av veien som går rett frem eller ut til venstre, blink til høyre.

Det lærte jeg også.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 11:23   #74
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lagt merke til at mange rundkjøringer her har totalt tre av-/påkjørsler. De er i tillegg temmelig små. Jeg ser at de fleste blinker som om det var et vanlig kryss, og disse rundkjøringene fungerer også som vanlige veikryss borsett fra at man har vikeplikt fra venstre og ikke høyre. Folk blinker til venstre når de skal til venstre og høyre når de skal til høyre, og rett fram finnes ikke. Jeg må innrømme at jeg prøvde å blinke ut i går, men det føltes rett og slett latterlig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 12:06   #75
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg må innrømme at jeg prøvde å blinke ut i går, men det føltes rett og slett latterlig.

At det føles latterlig har ingen betydning. Man skal blinke ut av rundkjøringer. Enkelt og greit. Da gir man klare signaler til medtrafikkanter, noe som medfører økt sikkerhet og smidighet i trafikken.

http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65...oringer18.html

Her har de samlet endel videoer med hvordan man skal kjøre og blinke i rundkjøringer. Små, mellomstore og store rundkjøringer.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 12:09   #76
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jaja, jeg hører du sier det. Så jeg vet jo det nå.

Gammel 11-11-13, 13:22   #77
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Men jeg mener jeg har hørt ett eller annet sted at i de aller minste rundkjøringer (de som bussene kjører rett over) er det mest hensiktsmessig å blinke som i et normalt kryss. Fordi intervallet mellom du passerer utkjørsel til høyre og faktisk kjører ut rett frem blir så kort at ingen uansett rekker registrere at du blinker deg ut.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 13:36   #78
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Men jeg mener jeg har hørt ett eller annet sted at i de aller minste rundkjøringer (de som bussene kjører rett over) er det mest hensiktsmessig å blinke som i et normalt kryss. Fordi intervallet mellom du passerer utkjørsel til høyre og faktisk kjører ut rett frem blir så kort at ingen uansett rekker registrere at du blinker deg ut.

Det har jeg også hørt, uten at jeg skal påstå at det er riktig. Jeg har i alle fall registrert det siste døgnet det samme som jeg alltid har ment å ha nortert meg, og det er at stavangerfolk blinker som i et vanlig kryss. Når det er sagt, finnes det rundkjøringer jeg konsekvent blinker ut av, det har jeg også lagt merke til. Blant annet den øverst rundkjringen i Kannik. Når jeg skal av i tredje avkjørsel i den rundkjøringen føles det helt nødvendig å signalisere dette.

Gammel 11-11-13, 13:40   #79
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Jeg mener at det er et unntak fra blinke ut-regelen når rundkjøringen er på størrelse med et kumlokk, så jeg tror du gjør riktig, Hyacinth.

Gammel 11-11-13, 13:41   #80
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså - hvorfor kan dere ikke bare gjøre som man skal? ALtså blinke ut uansett? Please?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.