Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner i burka...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-07, 14:53   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Kvinner i burka...

Her er en interessant film http://www.dagbladet.no/kultur/2007/05/09/500129.html

Jeg er veldig enig med han siste. Jeg blir usikker på mennesker i burkha. Jeg vil gjerne ha blikkontakt med de jeg snakker med. Dersom en mor med burkha møter på foreldremøte så tror jeg det vil føles vanskelig å snakke med henne. Jeg blir rett og slett usikker. Snakker hun til meg så er det en annen sak. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at det blir vanskeligere for disse damene å få kontakt med andre, om de ikke er aktive selv.

Så veldig tydelig på den unge gutten bak kassa som vek voldsomt unna hun i burkha og han så ut som han hadde store problemer med å takle hele situasjonen.....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 15:00   #2
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kvinner i burkha...

Nå skal jeg bare pirke litt. Det er omtrent ingen i hele Europa som går med burka. Noen få kanskje, men det er heller skjelden, og er det noen, spesielt i Tyskland og Nederland, så er det ofte slike med fetish på det å dekke seg, og ikke muslimer.

Jeg blir så irritert når de kaller det burka. Det heter niqab. Niqab. Niqab. Burka er ett lokalt plagg fra Afghanistan/deler av Pakistan/India.

Og så er det ikke sånn man kler det på seg, som på filmen, heller. Gaaaaah... Man har da mere stil og klasse enn det der, som bare er kasta over hodet...

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 15:10   #3
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Nå skal jeg bare pirke litt. Det er omtrent ingen i hele Europa som går med burka. Noen få kanskje, men det er heller skjelden, og er det noen, spesielt i Tyskland og Nederland, så er det ofte slike med fetish på det å dekke seg, og ikke muslimer.

Jeg blir så irritert når de kaller det burka. Det heter niqab. Niqab. Niqab. Burka er ett lokalt plagg fra Afghanistan/deler av Pakistan/India.

Og så er det ikke sånn man kler det på seg, som på filmen, heller. Gaaaaah... Man har da mere stil og klasse enn det der, som bare er kasta over hodet...

Enig i at det ikke var noe vakkert syn. Jeg har da satt niqab i Oslo jeg da...

Poenget er at du ikke ser personen som er inni. Du får overhodet ikke øyekontakt. Det sier noe om hvor viktig det er for oss å lese kroppsspråk... Det er en svært viktig del av all kommunikasjon mellom mennesker.

Gammel 09-05-07, 15:16   #4
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De gangene jeg har hatt niqab på, har jeg fint fått øyenkontakt. De færreste dekker øynene. Og dekker de dem med feks ett lag, så ser man fordet, øynene. Når man har sånne greier som det der, på seg, derimot, får man det ikke, men herregud, hvor mange bruker det de viste på den videoen? Kan de ikke lage det litt realistisk, i alle fall? Var en artikkel med en ex-muslim eller noe, i Aftenposten, hvor de hadde tatt på noe de trodde var niqab (var ett eksperiment i forbindelse med siste niqabdebatten), sånn at hun ikke klarte puste engang, men jeg så jo lett at de hadde tatt feil del på som niqab, og det ble jo bare heeelt feil.

Gammel 09-05-07, 15:34   #5
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

De gangene jeg har hatt niqab på, har jeg fint fått øyenkontakt. De færreste dekker øynene. Og dekker de dem med feks ett lag, så ser man fordet, øynene. Når man har sånne greier som det der, på seg, derimot, får man det ikke, men herregud, hvor mange bruker det de viste på den videoen? Kan de ikke lage det litt realistisk, i alle fall? Var en artikkel med en ex-muslim eller noe, i Aftenposten, hvor de hadde tatt på noe de trodde var niqab (var ett eksperiment i forbindelse med siste niqabdebatten), sånn at hun ikke klarte puste engang, men jeg så jo lett at de hadde tatt feil del på som niqab, og det ble jo bare heeelt feil.

Enig i at det bør være realistisk når de gjør det. Uansett så må jeg nok innrømme at jeg snakker lettere til folk som ikke er tildekket i ansiktet enn de som er det.

På et foreldremøte satt en dame rett over bordet. Hun hadde hijab. Ved siden av meg satt flere andre som jeg kjente fra før. Jeg snakket ikke med henne i hijab. Hun virket ikke ut som hun ville ha kontakt. Jeg fikk ikke øyekontakt med henne, og jeg var usikker på om hun snakket så mye norsk. I ettertid kritiserte hun overfor en felles bekjent at ingen snakket til henne på møtet. Det følte jeg ble veldig urettferdig. Mulig at hun ikke forventet at noen skulle snakke til henne og derfor vek unna når jeg så mot henne og kunne tatt kontakt. På toppen av det hele så er hun konvertert muslim og opprinnelig norsk.... Så språket er minste problemet.

Det jeg prøver å si at vi signaliserer med kroppsspråket om vi er åpen for kontakt med andre. Viktig å ikke bare sitte å kritisere andre, men tenke over om man selv inviterer til kontakt... Jeg kjenner henne litt nå da

Gammel 09-05-07, 15:44   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir veldig usikker og har vanskelig for å forholde meg til solariumsbrune menn med armanidress, blåskjorte, slips og farget hår. Jeg blir også svært utilpass overfor Frp-velgere og yrkesmilitære. Som regel vil de ikke ha blikkontakt med meg heller. Burde jeg lage en film og skape litt debatt om dette?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 15:50   #7
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg jobbet i bank og det var stor fokus på ran og hva man skulle observere.
Her kommer det inn 3 personer, bl.a. en kvinne i vide fotside klær og burka. Jeg ble vettskremt.

Gammel 09-05-07, 15:53   #8
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg jobbet i bank og det var stor fokus på ran og hva man skulle observere.
Her kommer det inn 3 personer, bl.a. en kvinne i vide fotside klær og burka. Jeg ble vettskremt.

Må innrømme at selv om jeg er liberal i forhold til andre kulturer så tenker jeg også litt sånn. Da jeg skulle i fly for en tid tilbake kom det noen som så muslimske ut (kunne godt være buddhister også). Da streifet tankene på at tenk om de er terrorister Det bare streifet altså... 11. september har virkelig skadet mye.....

Gammel 09-05-07, 15:56   #9
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Dette var lenge før 11. september. Jeg hadde ikke sett noen slikt før.

Gammel 09-05-07, 19:08   #10
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner i burka...

Jeg skjønner ikke problemet. Jeg gjør faktisk ikke det. Forøvrig opplever jeg at folk ikke ønsker kontakt med meg, som er veldig overvektig. Kanskje jeg skal lage en film om det. Jeeze.

Gammel 09-05-07, 19:56   #11
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg skjønner ikke problemet. Jeg gjør faktisk ikke det. Forøvrig opplever jeg at folk ikke ønsker kontakt med meg, som er veldig overvektig. Kanskje jeg skal lage en film om det. Jeeze.

Enn jeg da, overvektig og i burka

Gammel 09-05-07, 19:57   #12
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må til Hollywood.

Gammel 09-05-07, 19:57   #13
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Standard

Hvordan kan jeg vite hva som befinner seg bak der?

Gammel 09-05-07, 19:59   #14
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Så da kan menn si; men hvordan kan jeg vite hvordan puppene dine ser ut, du har jo på deg BH!

Gammel 09-05-07, 20:04   #15
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Hvordan kan jeg vite hva som befinner seg bak der?

Ved å høre på stemmen, se på øynene, se smilerynkene rundt øynene... Jeg vet ikke, bare tenker høyt her, altså.

Gammel 09-05-07, 20:15   #16
Albertine
Passiv

Standard

Jeg kan godt være med i filmen din, Sitron.

Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 21:32   #17
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Den filmen var teit. Jeg har aldri sett noen så tildekket, hverken her i Oslo eller i utlandet. Hvordan i all verden klarer man å se ut av noe sånt?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 21:35   #18
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Jeg har niqaber hvor man feks ikke kan se inn, men bare se ut. Jeg personlig synes det er ekkelt, men hver sin smak, liksom... Eller, man kan lage den sånn at man viser kun øynene, det er tre lag som man kan flappe ned ved behov, om du skjønner. *dårlig på forklaringer i dag*

Gammel 09-05-07, 21:49   #19
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

For meg så det ut som mennesket på filmen bare hadde slengt noe stoff over hodet, så nesten litt karnevalsaktig ut. De som bare viser øynene eller sånt "gitter", synes jeg er helt greit. Det så unektelig litt creepy ut med helt tildekket, skjønner at folk stusset.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 22:13   #20
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Det så jo bare teit ut, jeg ser hvilken stil de har forsøkt å kopiere, men totalt mislykket ble det jo uansett da. Hvorfor kan de ikke dra inn muslimske kvinner som konsulenter i slike tilfeller? Jeg ville jo kledd henne i noe som dette:

eller dette:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:12.