|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å inkludere innvandrere
Der er jeg enig med Nabbe gitt. De jeg har i min nærhet er veldig smiliende og blide, og det hadde vært veldig lett å ta kontakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Ustabil
|
Helt ærlig: nei, det er jeg ikke flink til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Å inkludere innvandrereJeg opplever at de innvandrere som ønsker kontakt, tar kontakt. Det er ikke min oppgave å leke sosialarbeider. Opp gjennom oppveksten og det voksne liv så vil jeg påstå at de som selv er ute i gaten, på lekeplassen osv, får like god kontakt som alle andre. Jeg snakker med alle, men jeg går ikke på døren til folk.
![]() |
#25 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å inkludere innvandrereEn innvandrer for meg er alle som har flyttet til norge fra sitt hjemland.
![]() |
#26 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Å inkludere innvandrereGenerelt sett synes jeg at innvandere er flinkere til å inkludere oss enn vi er til å inkludere dem. Jeg deler bakgård med innvanvdere fra en rekke land. Hvis de griller ute, så er det ikke snakk om at jeg skal sitte for meg selv å se på at snuppa leker. Da inviteres jeg på mat og de skravler i vei med meg.
![]() |
![]() |
#27 |
Skrekkøgle
|
Det er vel det mange føler er litt sårt, kanskje... de er vant fra hjemlandet eller fra samvær med andre fra sitt hjemland/andre innvandrere at alle deler... |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Å inkludere innvandrereDer hvor jeg bodde i noen år var det mange innvandrere, og de hadde større nettverk enn det jeg hadde. Fettere, kusiner ifra begge sider. Så de trengte på en måte ikke å "bli inkludert" de var omtrent i majoritet, og jeg vet ikke om de var interessert heller, de hadde jo stort nettverk fra før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å inkludere innvandrereFor noen år siden ble jeg kjent med en hyggelig, pakistansk dame i nabolaget mitt. Vi hadde jevnaldrende barn, og gikk i åpen bhg sammen. Jeg var av og til inne hos henne, og hun var av og til her. På lekeplassen pratet vi og lekte med barna, og det gjør vi forsåvidt ennå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Come what may...
|
![]() Sv: Å inkludere innvandrereNoboen ungen her lekte med barna mine endag da vi grillet. Jeg sendte mat med ungen hjem siden hun ville gå hjem. Stakkas hun hadde jo vært i grill lukten, så det føltes som selvfølge at hun også skulle få mat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Ustabil
|
Akkurat det der med felles-foring av nabounger syns jeg er vanskelig. Jeg ønsker gjerne å dele med andre som er på besøk hos oss når mine barn får mat, men er slett ikke alltid like glad for at ungene mine kommer hjem med isrester rundt munnen nøyaktig 3 1/2 minutt før middag. (Eller om de har spist pølser eller boller, like ille det rett før middag). |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Textrovert
|
Ja, det gjør de. Folk stiller opp når de får nye naboer, når noen dør osv. i større grad enn her i Norge. Det er i alle fall min egen erfaring. MEN jeg har også bodd i USA og følte at mye av vennligheten var bare løst prat. "Let's party sometime" eller "You should come visit" er ofte bare fraser. Her i Norge har vi vel mer vett til å avvise folk vi ikke vil ha noe med å gjøre.
![]() |
#33 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Å inkludere innvandrereForresten; hvorfor er det innvandrerene som skal inkluderes? Det er da ingen som inkluderer MEG! Rasisme på høyt nivå.
![]() |
#34 |
Ustabil
|
Du generaliserer, og det sier du jo heldigvis selv. Så slipper jeg å kverulere rundt det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Skrekkøgle
|
Her vi bor er det sånn, at ungene spør hjemme først, om de får spise. Vi inviterer gjerne på middag om det er unger her når ungene skal spise, men de får ringe hjem først og spørre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Ustabil
|
Problemet her vi bor er at ingen sender ungene hjem for å spørre, og selv om vi alle er ute kan det hende de kommer ut og serverer mat, uten å spørre oss. Det er fryktelig vanskelig å si nei når ungen har fått hamburgeren i hånda allerede. Dersom de hadde spurt så hadde det vært veldig greit, for da kan man si ja eller nei. Men de spør ikke, bare forer halve nabolaget... |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Absolut ateist
|
Hvorfor skal naboer inkludere innvandrere? Hva setter innvandrere i en særstilling? Hvorfor kan ikke generelt alle inkluderes?
![]() |
#39 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gode spørsmål.
![]() |
|
|