Sv: Spiser du fenalår? Når er det "best"?
Opprinnelig lagt inn av Taien, her.
Jeg er helt enig i at oppskåret (fabrikkskåret) fenalår ikke er så godt som helt. Du får ferskere, tykkere skiver av det hele låret. Det er yummy!
Jeg har ikke lagd suppe på fenalårbeinet, men jeg vet en får fantastisk kraft av det. Men man kan jo ikke putte hele beinet oppi gryta, hvordan får en delt opp beina? Må man til med sag osv? *dumme spørsmål er spørsmål det også *
Når du har spist opp så mye du klarer av låret så skjerer du litt rundt leddet, med litt bøy og tøy kommer du greit til å får kuttet senene slik at det blir passelig til å putte i en kjele. Beina bløtlegges over natten også koker du de opp i en kjele, der de akkurat er dekket med vann, skummer av og lar de trekke i ca to timer. Så bruker jeg å ta bena bort fra kraften, kjøle de litt på benken, i mellomtiden putter jeg det jeg vil ha i gryten (lapskaus f.eks poteter gulrøtter løk +++), mens det koker tar jeg å fjerner alt kjøtt fra beina og kutter det opp i småbiter før jeg putter det oppi gryten igjen. For at det skal bli nok kjøtt til hele familien bruker jeg å spare til to eller tre fenalår rester (holde seg lenge i fryseren), evt bruker jeg å spe på med pinnekjøtt.