Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
Jeg tenker at vi må forholde oss til individer. Og forså mekanismene bar en rekke av de tingene vi ser. Jeg synes ikke det er det spor rart om de nygifte rashid og Fatima har lyst til å kjøpe leilighet på Furuset når hele familien bor der allerede. Også vi nordmenn ser jo verdien i å bo nær nettverket vårt. vi kan jo ikke nekte Fatima og Rashid ¨gjøre det samme, selv om det betyr at det er veldig mange pakistanere som bor steinkast fra hverandre på Furuset (i Oslo).
Jeg er også bekymret for de unge asylsøkerne. Og for dopsalg og ransbølger. Men vi KAN rett og slett ikke hive alle som gjør ting som ikke er lov eller ønskelig på en buss og vinke farvel til dem.
Men det gjøres jo ting hele tiden, Milfrid - jeg skjønner ikke at du ikke ser det. Det er jo ikke slik at det enten er FrP-metoden eller ingenting?
Nei. Det er jo det jeg sier. At de ikke trenger å være FrP-metoden eller ingenting. Og jeg synes at man skal akseptere at folk omgås de de vil. Jeg synes ikke at man skal tvinge noen til å bosette seg en bestemt plass. Frihet til å velge er bra. I USA har man boligområder dominert av ulike folkegrupper. Man har også veldig multikulturelle områder. På vår skole var det 46 nasjonaliteter. I gata vår var vi en norsk familie (huset opprinnelig eid av en muslim fra Saudi Arabia), en familie hvor hun var fra Cuba og han fra USA. En familie hvor han var fransk og hun fra Taiwan og en familie hvor han var fra Taiwan og hun fra Hongkong. Og sånn fortsatte det.
Jeg dro til USA med intensjonen om å få mange amerikanske venner. Men oppdaget at kulturforskjeller var uventet store. Mellom nordmenn og amerikanere. Jeg er glad ingen tvang meg til å omgås mennesker jeg ikke kom over ens med.
Mht hva vi kan og ikke kan gjøre. Jeg mener at man ikke skal få opphold når man begår (gjentatte) lovbrudd mens man er asylsøker. Det betyr ikke at man skal sette dem på en buss pronto. Alle vet jo at det ikke er mulig. Men det betyr kanskje at man ikke skal få gå fritt rundt og få muligheten til å gjøre det igjen og igjen. Men mans kan selvfølgelig ikke bures inne fordi det antas at man kan komme til å gjøre noe galt. Tvert i mot. Man burde så tidlig som mulig bli plassert i noe annet enn er mottak i Gokk.
Men som sagt. Jeg etterlyser konkrete eksempler på politikere som har gått ut i pressen og sagt "vi har er problem, noe må gjøres".
Og mht uttalelsene som ble gjengitt lengre oppe så oser mange av dem (ok, alle. ) av fordommer. Med dessverre også en del realiteter, selv om de blir satt på spissen. Det var en NRK-reportasje i dag om ei muslimsk jente som kastet hijaben, som blant annet tok opp fordommene hun møtte blant sine egne. Vi skal ikke undervurdere hvor mye av manglende integrering som kommer av at innvandrere ikke ønsker å integreres. På samme måte som jeg ikke ønsket at mine barn skulle integreres i en del av amerikansk kultur.
Og jeg grøsser når jeg "forsvarer" Tybringjedde (skrives det sånn??), men det er ikke rasisme å si at kulturen er slik. Det er fordomsfulle så det holder, og ekstremt lite konstruktivt og løsningsorientert. Men det er ikke rasisme.