Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Ja! 83 40,69%
På grensen 78 38,24%
Nei 41 20,10%
Mener ikke noe 2 0,98%
Deltakere: 204. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-13, 14:55   #201
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes det er litt interessant å filosofere litt over den liberalist-tankegangen til FrP, altså at min frihet går helt til den begrenser andres frihet. Det er veldig lite håndgripelig, for det er mye man gjør som påvirker andre negativt hvis man tenker litt mer indirekte. Jeg lurer på hvor snever den tanken egentlig er. (Ja, jeg har lest partiprogrammene til FrP).

Ja, enig. FrP er jo kritisert av dei som kallar seg for liberalistar. Dersom ein følgjer liberalistisk tankegang er alle menneske like, staten skal kontrollere minst mulig, og alle skal ha mulighet til alt. Vi skal ha opne grenser, og ein kvar er sin eigen lykkes smed. Det er derfor prinsipielt galt å ikkje ha fri flyt av både folk, varer og tenester. Derfor er det litt underlig når FrP kallar seg eit liberalistisk parti. Venstre seier sjølv dei står for sosialliberalisme. Det verkar å vere meir i samsvar med det dei faktisk står for. Men nå berre kastar eg ut noko altså - eg er ingen stor tenkar...

Sist redigert av Syrin : 18-11-13 kl 15:17.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 14:59   #202
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Alle rasister stemmer definitivt ikke FrP. Du har sett programmet til Demokratene?

Ja. Det var en generalisering og at det finnes mer ekstreme grupperinger enn FrP er vel ingen i tvil om? Men de har ingen reell mulighet til å sitte med makt, slik FrP gjør i dag. (Når det er sagt så trodde vel ingen så kort tilbake som årtusenskiftet at Fremskrittspartiet noen gang ville sitte med makten heller).

Gammel 18-11-13, 15:02   #203
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

....For å sitere en eller annen som skrev en artikkel før årets valg, fritt oversatt fra FrPs egne uttalelse om at "ikke alle muslimer er fundamentalister, men alle fundamentalister er muslimer" -vil jeg si: "Ikke alle som stemmer FrP er rasister, men alle rasister stemmer FrP". Og hvorfor er det slik?

Vil berre kommentere denne. Ja, eg trur mange av det vi må rekne som rasistar (i den grad eg veit heilt kva som er definisjonen på rasist), stemmer FrP, men det finst ein del i andre parti også, antagelig i dei fleste. Dei folka eg har møtt som eg kjenner partitihørighet til, og som har "brune" meiningar stemmer KrF eller SP, faktisk samtlige. Nå kan det hende at mi vennegruppe er unik da

Gammel 18-11-13, 15:08   #204
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt finnes det rasister i andre partier også. Jeg kjenner et par typiske kjerne-KrF-velgere som definitivt passer inn i rasistformen - de vil gjerne hjelpe små negerbarn i Afrika men fri og bevare oss for de skumle folka som faktisk kommer hit.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 15:16   #205
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det er et betimelig spørsmål, Katta. Hvis ikke vi skal hjelpe, hvem skal gjøre det da?

En god ting kan ikke sies for ofte

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 15:22   #206
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har en del familie og venner i Groruddalen, siden jeg er vokst opp der, og Tybring-Gjedde og tilsvarende scorer en del poeng ved å ta opp helt reelle problemstillinger enkelte steder der. De føler jo selvfølgelig at istedenfor "politisk korrekt" snakk så er det da noen som peker på helt spesifikke og aktuelle saker som de opplever som problematiske. Og det er en gjengs holding at vestkantfolk og Løkkaraddiser fint kan sitte å snakke flott om mangfold og rasisme, siden de ikke opplever noe på kroppen selv. Og de synes også det er lett å bli sablet ned med rasismekortet når de ønsker å diskutere hva man faktisk bør gjøre med integrering og kulturelle forskjeller som virkelig krasjer. Og her er det heller ikke snakk om asylsøkere som nettopp har kommet til landet eller romfolk, men gjerne flere generasjons innvandrere som fortsatt ikke er integrert og ikke ønsker det.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 15:29   #207
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også bodd der oppe i mange år, Lykken - men jeg opplever ikke at det er en oppfatning av at det bare er Tybring-Gjedde&Co som tar opp problematikken. Det er jo en helt reell greie som man snakker om i skolen og i borettslagene og andre sosiale arenaer - det med hvordan man kan bo sammen, hva slags regler som gjelder, hvordan barn skal følges opp i skolen og i fritidsaktiviter. Det gjøres jo en hel rekke ting der oppe nettopp for å bote på slke ting som skaper konflikter - men det får man ikke noe intrykk av hvis man hører på TG.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 18-11-13, 15:34   #208
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

http://www.prosjekt-groruddalen.oslo...ogramomrade_4/

Gammel 18-11-13, 15:38   #209
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Tja, en hel rekke ting.
Jeg tror mye av frustrasjonen er at man føler omvendt rasisme, at arbeid for å få med foreldre på møter, dugnad etc ikke fungerer, at det er litt "lovløse" tilstander i enkelte områder mht fotballlag. At det er negative holdninger mot barnehager og norsk oppdragelse.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 18-11-13, 15:41   #210
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Tja, en hel rekke ting.
Jeg tror mye av frustrasjonen er at man føler omvendt rasisme, at arbeid for å få med foreldre på møter, dugnad etc ikke fungerer, at det er litt "lovløse" tilstander i enkelte områder mht fotballlag. At det er negative holdninger mot barnehager og norsk oppdragelse.

Jepp, det er jo sånn. Og det tenker jeg er akkurat det slike satsninger er tenkt å gjøre noe med på sikt - selv om det går sakte.

Gammel 18-11-13, 15:48   #211
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Jepp, det er jo sånn. Og det tenker jeg er akkurat det slike satsninger er tenkt å gjøre noe med på sikt - selv om det går sakte.

Rom er ikke bygd på en dag, men de som bor der er selvfølgelig utålmodige og synes også det er trist at så mange man har vokst opp sammen med, fra familier som har bodd i Groruddalen i generasjoner, flytter ut av dalen pga problemer.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 18-11-13, 15:53   #212
Makiwixx
Nybegynner

Medlem siden: May 2013
Makiwixx har et hav av muligheter foran seg
Standard

"Jeg kjenner noen som [insert dum ting]" funker utrolig dårlig som diskusjonsteknikk og argument. Jeg synes det er utrolig arrogant å tro at en selv og de som handler som en selv er den eneste som kan tenke selvstendig og ta gode avgjørelser. Jeg blir sur hvis noen antar at jeg har brukt mindre tid og ressurser på en avgjørelse enn de har fordi jeg mener noe annet enn dem.

Kan du forresten gi en god definisjon på snyltere? Og i samme slengen hvordan man skal skille snylterne fra litt mer verdig trengende?

Det var et eksempel. Og nå driver du og vrir på det jeg sier. Jeg sa at det spesielt gjelder AP-velgere, ikke at det gjelder alle som stemmer AP. Og det gjelder faktisk spesielt AP-velgere... Det gjelder sikkert ikke de som er her inne og diskuterer, fordi jeg regner med at de som gidder å diskutere det faktisk har tenkt igjennom det. Det er mer når jeg spør "tilfeldige folk" at sånt kommer fram. Men hittil er det ingen Frp-velgere som jeg har snakka med som stemmer det av "vanesak".
Det betyr selvfølgelig ikke at alle som stemmer Frp er smartere eller at de har mer rett og at alle som stemmer AP er dumme og ikke har tenkt igjennom det.
Men det er igrunn logisk at det er sånn, fordi AP er noe som de fleste ser på som "et snilt parti" og mange eldre stemmer på det. Derfor stemmer mange på det når de rett og slett ikke vet hva de skal stemme på. Mens Frp får mye kritikk og blir av mange sett på som "et slemt parti" (for å sette det veldig på spissen) og Frp-velgere får også veldig mye kritikk og blir gang på gang konfrontert med hvorfor de stemmer som de gjør. Derfor er Frp-velgere som regel folk med sterke meninger om ting, som er gjerne over gjennomsnittet opptatt av politikk. (Jeg sier ikke at ikke AP-velgere kan ha sterke meninger og være opptatt av politikk, så ikke misforstå). Men poenget er at AP er "lett" å stemme på fordi man som regel ikke får kritikk for det, mens det er litt "vanskeligere" å stemme Frp, om folk skjønner hva jeg mener.

Det ble kanskje litt rotete og dårlig formulert igjen, beklager - igjen...

Makiwixx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 16:01   #213
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Nå argumenterer jeg på et lavt nivå, men det der synes jeg var en særdeles dårlig argumentasjon. Hvis vi skal inn på "jeg har møtt" og synseføling, kan jeg bidra med at de fleste frp-velgere jeg kjenner stort sett ikke har filla peiling på partiprogram og politikk. Uten at jeg dermed sier det gjelder alle frp-velgere. Nei, løft diskusjonen opp et hakk.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 16:07   #214
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Apropos:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10136862

Gammel 18-11-13, 16:09   #215
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns kronikken Stærk svarer på er langt bedre:
http://mobil.aftenposten.no/meninger...e-7374960.html

Stærk trekker sanne feilslutning, jeg antar med vilje, som FrP gjør i sin retorikk: at human innvandringspolitikk betyr "slipp inn alle og stikk fingrene i ørene for evt. konsekvenser manglende integrering fører med seg".

Milfrid: i flere innlegg hevdet du at ingen andre enn FrP kom med forslag til å løse integreringsproblemet, men når du faktisk fikk listet det opp sier du bare "fin liste". Betyr det at du faktisk ikke hadde satt deg inn i hva andre har gjort før du kom med påstanden din?

Nei. Det betyr at det var sent på kvelden, at listen ER ganske fin. Og det som både ble skrevet i kommentaren jeg likte og det Syrin sier - det drukner i kritikken av det FrP sier. Og jeg beklager om jeg har hørt ut som om FrP er de eneste som sier noe. Det jeg mener er at de sier ting høyest og mest populistisk. Og får mest spalteplass. Jeg snakker om hva folk flest får med seg. Det var en fin liste. Del burde ført til store overskrifter og debatter.

Eller så hadde jo varaordføreren i Oslo er fint utspill i dag. Både mht å si til Stang at det ikke nytter at han bekymrer seg, uten å gjøre noe. Men også mht faktisk foreslå noe.

Gammel 18-11-13, 16:12   #216
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Disse artiklene i VG er også verdt å få med seg nå:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10136862
http://www.vg.no/nyheter/meninger/ar...artid=10136868

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 16:18   #217
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jepp, her er en link. Jeg blir helt syk av kommentarfeltet, forresten.

http://www.dagbladet.no/2013/11/18/n...mohn/30381482/

Gammel 18-11-13, 17:07   #218
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok. Da begynner jeg igjen. Det er ikke rasisme å anta at noen jobber som vaskehjelp og ikke som lege. Det er fordommer. Det er ekstremt lite sjarmerende, uopplyst og hva har du. Og bør bekjempes. Men det er ikke rasisme.

Jeg husker forsiden på en lokalavis forleden. Der var ei, så adoptert ut om du så navn og husfarge, og hun var lei av hverdagsrasismen. Som mor til to brune barn så, er det noe jeg frykter. Men jeg ble litt lettere oppgitt når jeg så hva hun klagde på "folk snakket til henne på engelsk. Altså. Jeg kan forstå at det er plagsomt, men det er ikke rasisme. Jeg leste ikke resten av artikkelen, det er jo mulig at det var verre ting hun ble utsatt for, men jeg mistet interessen. Ja, man skal bekjempe hverdagsrasismen. Og det er sikkert enda mer diskriminering og fordommer som må bekjempes. Men da må man ikke hyle ut for hver minste lille ting.

Jeg fikk dog vondt i hjertet av 9-åringen som ikke fikk skryt for roser i kinnene. Og vi har en skikkelig jobb å gjøre mht inkludering.

Men hjelpes, man gjør jo det galt uansett. Sønnen min har to barn med afrikanske foreldre på laget. Jeg vet hvor de kommer fra, og at han ene ikke er muslim. Han andre var jeg mer usikker på. Og før bursdagen til sønnen min googlet jeg moren i håp om å finne det ut. Og konkluderte med at de ikke var muslimer. Men for å være helt på den sikre siden, så ville jeg spørre. Hun var ikke på treningen, men faren til han andre var. Og på svaret og måten han svarte på var det SÅ tydelig at a) han var lei av å svare og b) han var lei av at folk antok han var muslim. Og jeg følte meg SÅ teit.

Hans reaksjon var nok helt naturlig ut fra hva han opplever. Men samtidig så tenker jeg at man ikke kan bli fornærmet over at noen spør, all den tid svaret hadde vært viktig OM han var muslim. Men for alt i verden, han var ikke langsur og jeg skrev det på "han hadde nok en dårlig dag"-kontoen.

Skreiv meg ut på viddene, ja?

Rasisme er ille, fordommer også. Diskriminering er kjipt for den som blir diskriminert uavhengig av årsak, men jeg forstår hva niobe mente.

Jeg har to brune barn. Jeg er livredd for at de skal oppleve rasisme, fordommer og diskriminering. Og nettopp derfor synes jeg det er så viktig at det blir tatt grep som gjør at rasisme og fordommer ikke får blomstre. At rasistene blir marginalisert, og at folk med fordommer får gode opplevelser med mennesker fra andre kulturer. Men da må man ta tak i i fordommene på begge sider. Det hjelper ikke bare å gripe fatt i hverdagsrasismen som innvandrere møter.

Gammel 18-11-13, 17:10   #219
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Det var den jeg viste til i mitt forrige innlegg. Synes den var bra. Kommentarfeltet får jeg ikke opp. Sikkert like bra.

Gammel 18-11-13, 17:15   #220
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Det var den jeg viste til i mitt forrige innlegg. Synes den var bra. Kommentarfeltet får jeg ikke opp. Sikkert like bra.

Jeg skjønte at det var den du mente, milf. Kommentarfeltet er fullt av megarasistiske kommentarer, så du kan prise deg lykkelig over at du ikke kan se det. Det er på "Norge for nord menn"-nivå.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:39.