Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sjakk-VM

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-13, 15:29   #21
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjakk-VM

Gøy!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 15:29   #22
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv jeg, som ikke skjønner en dritt (på godt norsk) syns jo dette er gøy!

(Har sjakkspillende mann og sønn, så tv'n står på.)

Gammel 16-11-13, 15:49   #23
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Her i huset er det ingen som kan å spille sjakk. Men jammen har vi sett på de to siste kampene(?).

Heia Magnus!

Gammel 16-11-13, 15:56   #24
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg så på NRK1, og er jammen glad for gode kommentatorer som forklarer hva som kan skje hvis slik og slik, ellers hadde jeg ikke skjønt at jeg skulle juble når Magnus gjorde det og det trekket! Utrolig spennende!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 20:31   #25
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg fylgjer med og synest det er superstas, ungene fylgjer med, og Mannen er heilt hekta.
Og jammen liker ikkje alle fire fotball og fylgjer med der og. Eg er derfor ein slik kollega som spør dei eg jobbar med både kva dei meinte om fotballkampen då Godset vann serien, og kva dei meinte om Carlsens siger.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-13, 21:01   #26
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

I dag ble jeg sittende oppslukt foran VG-tv. For en maktdemonstrasjon!

Gammel 18-11-13, 11:43   #27
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I gang igjen, og Carlsen på svart.
Hvordan tror dere det går? Akkurat nå ligger vel Anand litt bedre an.

Gammel 18-11-13, 12:34   #28
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg tipper remis i dag. Om noen allikevel skulle vinne, holder jeg en knapp på Magnus.

Gammel 18-11-13, 12:35   #29
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Vi er vel veldig nærme remis nå. Tror begge trenger en "hvilerunde".

Gammel 18-11-13, 12:38   #30
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Jepp, der er det ferdig.

Gammel 18-11-13, 12:42   #31
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Der var remis et faktum ja. Jeg tror nok egentlig at begge to er godt fornøyd med det i dag, og at det ble "kort prosess".

Gammel 18-11-13, 12:47   #32
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Der var remis et faktum ja. Jeg tror nok egentlig at begge to er godt fornøyd med det i dag, og at det ble "kort prosess".

Hvorfor, egentlig? Jeg så ikke på, så vet ikke detaljer. Hva med i morgen?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 12:49   #33
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Er det forskjell på sorte og hvite brikker annet det som er obvious? Altså annet enn at de har forskjellig farge?
Teller det mer om man vinner med den ene eller andre fargen?

Gammel 18-11-13, 12:50   #34
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Er det forskjell på sorte og hvite brikker annet det som er obvious? Altså annet enn at de har forskjellig farge?
Teller det mer om man vinner med den ene eller andre fargen?

Nei, men hvit begynner alltid og regnes derfor for å ha litt bedre odds - ettersom det er den som begynner som legger de helt første føringene for gangen i spillet videre.

Vinner man får man 1 poeng, blir det remis er det 0.5 poeng til hver spiller.

Gammel 18-11-13, 12:56   #35
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Hvorfor, egentlig? Jeg så ikke på, så vet ikke detaljer. Hva med i morgen?

Fordi det var et spill som utviklet seg til mest bytting av brikker, de lå jevnt hele veien og ble nok enige om remis når de så at de kom til å ende opp med å flytte de samme brikkene frem og tilbake uten å komme noen vei.

Carlsen leder jo med to poeng og vinner om han holder remis mesterskapet ut, mens Anand ikke taper noe mer på remis, han holder stand, men får litt mer tid til å "hente seg inn" etter to parti med tap. De parti 5 og 6 ble ganske lange og jeg vil tro det sliter både psykisk og fysisk, med et kort parti i dag uten de store utfordringene får de jo enda litt mer hvile før det er på´an igjen i morgen. Og da tror jeg kanskje Anand vil søke mot remis igjen, all den tid Magnus begynner med hvit, og at han kanskje heller går for flat pedal i parti 9 når han igjen er hvit. Blir spennende å se.

Gammel 18-11-13, 13:09   #36
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Standard

Aha. Takk for oppklaringen. Der kan du jo se hvor mye jeg kan om sjakk.

Men jeg følger med da! Og syns Magnus gjør en formidabel jobb.

Gammel 18-11-13, 13:10   #37
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Og hvis man vinner, starter man med svart neste gang.

Edit: Grov feilinformasjon fra meg der, altså - beklager!

Sist redigert av Zulu : 18-11-13 kl 16:01.
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 13:16   #38
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Det som er virkelig imponerende med Magnus er jo ikke bare at han kan tenke så formidabelt mange trekk frem i spillet, men at han husker hver jævla sjakkbrett han har spilt. Spør du han om spill han spilte for 5, 10 og 15 år siden, så husker han spillet og trekkene sine. Det er skummelt!!

Bare se hvordan han gjør opp for seg i pressekonferansene, på rams kommer trekkene han har gjort som perler på en snor, uten et øyeblikks tvil. Selv det hadde jeg hatt problemer med.

Gammel 18-11-13, 15:17   #39
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Rødme

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Og hvis man vinner, starter man med svart neste gang.

Kanskje jeg misforstår, men de første 12 partiene her er jo rekkefølgen på hvem som har svart og hvit fastlagt fra start. Carlsen hadde fått svart i dag uavhengig av tap eller seier i 6. kampen.

Gammel 18-11-13, 15:55   #40
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Kanskje jeg misforstår, men de første 12 partiene her er jo rekkefølgen på hvem som har svart og hvit fastlagt fra start. Carlsen hadde fått svart i dag uavhengig av tap eller seier i 6. kampen.

Jeg mente jeg så et spørsmål på VGs sjakksider i dag om dette, som ble besvart med at Carlsen hadde svart i dag fordi han vant sist. Men det er meget mulig jeg så feil, altså. Jeg skal se om jeg finner det igjen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:52.