|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
Off the map.
|
Sv: Det hoper seg opp med rene klærJeg sorterer jo vasken etter mange regler, men misforstå ikke. Jeg er en sjuske til gangs, og problemet hos meg er rett og slett ikke at det hoper seg opp med rene klær, men skitne klær.
|
|
|
#242 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Det hoper seg opp med rene klær
Jeg, som jeg vel har sagt flere ganger, opplever nokså ofte at 40 grader ikke er nok. Siden jeg blander vask en masse, har jeg ikke reflektert over hva som gir lukt; om det er klær som er sure i utgangspunktet eller om det er fargestoff, men vasker på 60 hvis det inneholder treningsklær, undertøy, tøy som lukter eller særlig skittent barnetøy.
|
|
|
#244 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Det gjør det så klart her også. Jeg tenker at over tid, så får trusene seg en kokvask her og der, og går vanligvis på 60. Det er jo ikke farlig å bruke en truse to dager på rad, heller, det er bare litt ... ekkelt?
|
|
|
#245 |
|
Borte
|
Sv: Det hoper seg opp med rene klærJeg har iallefall merket sånn lukt i bomulltrøyer/t-skjorter om de har blitt vasket bare på 40. Jeg har også lest at lukten kan smitte fra et plagg til et annet fordi bakteriene(som lager lukten) kommer i alt vaskevannet. Vet ikke om det gjelder mørke eller lyse klær egentlig. Etter å ha funnet ut at nøkkelen er 60 grader en gang i blant så bare gjør jeg det.
|
|
|
#246 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Det har vært erfaringen her også - en skikkelig sur treningsgenser setter den ekle, sure syntetiske lukten på alt.
|
|
|
#247 |
|
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det hoper seg opp med rene klærHva med å lære mannen å brette ut treningsklærne, så de får tørke, Candy?
|
|
|
#248 |
|
er her
|
Sv: Det hoper seg opp med rene klærJeg har lyst på stort vaskerom!
|
|
|
|
#249 |
|
Prettiest mess ever seen
|
|
|
|
#250 |
|
Skinner
Men atte - fra en sjuske til en annen (eller noe). Hva er undertøy?
|
|
|
#251 |
|
Skinner
Enkelt er deilig. Jeg kan til og med ta alt jeg har hatt på meg og slenge i samme ullvasken etter at jeg har kommet inn gjennom døra. Er jeg supersjuske da?
|
|
|
#252 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Det hoper seg opp med rene klærBH håndvasker jeg. Temmelig sporadisk.
|
|
|
#253 |
|
Livsnyter
|
Sv: Det hoper seg opp med rene klærJeg går heller opp i temperatur enn ned når det kommer til klesvasken. Det værste er klær som ikke lukter friskt og rent etter vask. Har samme erfaring som flere av dere andre her inne med tanke på treningstøy og litt ufrisk lukt av mørke klær vasket på 40 grader. |
|
|
|
|
|
#254 |
|
Borte
|
Sånn gjør jeg det også.
|
|
|
#255 |
|
Textrovert
|
Sv: Det hoper seg opp med rene klærNesten alt jeg har av treningstøy er merket med 40 grader. Tåler det mer, alstå? Jeg vil ikke ødelegge de svindyre kompresjonstightsene mine pga. for høy temperatur. Treningsklær er vel de eneste klærne jeg kunne tenke meg å vaske på 60 grader, men jeg har ikke trodd at de ville tåle det.
|
|
|
#256 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det hoper seg opp med rene klærJeg har jo en egen tråd p forumet om mannens United-trøye som jeg ødela på 60 grader. |
|
|
|
|
|
#257 |
|
Livsnyter
|
Sv: Det hoper seg opp med rene klærHo ho, og jeg kan ikke erklære meg for å være en vaskesjuske. |
|
|
|
|
|
#258 |
|
Livsnyter
|
Mitt tåler det. Jeg har alltid gjort det og det eneste er kanskje at fargen ikke holder like godt. Men husk at du ikke må bruke skyllemiddel for det er ødeleggende både for elastikken og pusteegenskapene. |
|
|
|
|
|
#259 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det hoper seg opp med rene klærTreningstøy, truser, sokker, håndklær og sengetøy vaskes på 60 grader hos oss. Farget tøy og hvite klær vaskes normalt sett på 40. Men enkelte plagg kan begynne å lukte, og da må de i 60-graders vask. Deodorant/svette og tørketid er årsaken, for det meste.
|
![]() |
|
|