|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Om småbarn og klær
Jeg bor også på Oslo Vest, så det er lommer her som overalt ellers. Helt sikkert mer bruk av merkeklær her, altså, siden det jo er folk med penger og råd her (og sikkert også miljøer der penger og synliggjøring av penger og status er viktig). Men det er slett ikke gitt at PRESS er funksjon av hvor mye penger folk har. Det kan nesten se omvendt ut - i homogene miljøer der de fleste har god råd så KAN det bli det mindre viktig å kave seg opp med statussymboler?
|
|
|
#103 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Om småbarn og klærDet var derfor jeg skrev KAN.
|
|
|
#104 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Om småbarn og klærHos oss tror jeg statussymboler er:
|
|
|
#105 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Om småbarn og klærJeg tror ikke lav utdanning er en fellesnevner i grupper hvor dyre merkeklær og slike holdninger er gjeldende. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Om småbarn og klærJa, man kan nok ganske enkelt liste opp utdanninger og sannsynlighet for merkepress, med BI/NHH/Juss ganske langt oppe og SV-fakultetet ganske langt nede.
|
|
|
#107 |
|
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om småbarn og klærJeg tenker at det jo er ulikt hva som er status og hvor dyre disse tingene er. Jeg er ikke i tvil om at endel jeg har følt press på, er sett på som kvalitetsklær med gode egenskaper. Men at det blir fremstilt på en måte som gjør at man nesten føler seg som en dårlig mor når man ikke kjøper. Jeg har ikke noe i mot at folk kjøper Reima tec eller isbjørn of sweden dresser til ungene sine, men enkelte får det til å høres ut som om barn i billigere dresser bortimot dør av kulde og fuktighet. For ikke å snakke om de utrolig egenskapene ubehandlet ull har i forhold til superwash. Ofte er vel dette snakk om å rettferdiggjøre deres egne valg, men det kan føles som om man bortimot forsømmer ungene når man kler dem i ytteklær med lavere vannsøyle enn 10000. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Ja, du har helt sikkert rett. Mine to nieser har "heldigvis" mye H&M, bor i et relativt normalt hus i forhold til andre i klassen, men begynner absolutt å bli opptatt av merker og å ikke skille seg ut.
|
|
|
#109 |
|
Har bakt søte kaker
|
Jeg og.
|
|
|
#110 |
|
Glamorøs
|
Eller hvis man, gud forby!, velger vanlig regntøy framfor teknisk skalltøy.
|
|
|
#111 |
|
|
Sv: Om småbarn og klærJeg tror at press kan oppleves ganske sterkt også ved at de fleste naboene kan kjøpe seg alt og være med på alt og man selv ikke har den muligheten. Det hører jeg kan være tøft for barn av mine kolleger som jobbet i nabolag hvor gjennomsnittsøkonomien er høy. Det handler ikke bare om å flashe logoer, men også litt om hva naboer ubetenksomt tar for gitt at man kan være med på, kjøpe seg og prioritere. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Borte
|
Sv: Om småbarn og klærDet er ikke sikkert at man som forelder plukker opp slikt press så lett heller. Hvis man ikke har for vane å kjøpe de dyreste klærne og tingene til ungene så er det ikke sikkert de spør om å få det heller. Noen ganger har jeg måttet fiske for å finne ut at det eksisterer et "alle andre har" på iPhone, Uggs og Berganjakker. Andre ganger har det selvsagt kommet eksplisitte spørsmål. Jakker til 8000 og Ralph Lauren til babyer har jeg heldigvis tilgode å bli konfrontert med. Jeg blir litt sånn skeptisk til hvor mye av det presset som eksisterer i mediene og hvor mye som eksisterer i virkeligheten. Det må være noen få miljøer der dette er et reelt problem er min tanke. At det oppstår press om Toms, Uggs og Converse der prisene er overkommelig for de fleste er jeg ikke i tvil om, men at det er Canada Goose-press blant ungdom flest rundt om i landet har jeg litt vanskelig for å tro.
|
|
|
#113 |
|
Borte
|
Sv: Om småbarn og klærDe derre vannsøyle og skalltøy og kvalitetsdress-greiene har jeg til nå bare sett på FP. Heldigvis er jeg så garvet at jeg ikke føler meg som en outcast fordi jeg kjøper vanlig regntøy.
|
|
|
#114 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Om småbarn og klærJeg lurer på om dersom man har uflaks og havner i en "lomme" der det er mye gnål om merker, om det nå er i Nittedal i barselgruppen for unge mødre eller i Holmenkollen blant advokatene, så er det utrolig mye lettere å stå mot dersom man har råd/status nok til at man kan VELGE å gi blaffen. OG dersom man har en refleksjonsevne rundt det, og kan argumentere godt overfor seg selv, andre og barna. Og akkurat det er lettere å oppnå med god økonomi/god utdanning. (skal jeg gidde å disclaime, tro?)
|
|
|
#115 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Om småbarn og klærJeg synes dette er en veldig interessant diskusjon. Jeg ser overhode ikke noe galt med UGGs (vi kjøpte riktignok billig i New York), Timberlands, Nike eller Hunter støvler for den saks skyld. Vi kjøper ikke til full pris i Norge uansett men jeg er ikke SÅ bekymret for hvilke signaler jeg sender ut ved at hun går med den disse merkene da jeg faktisk ikke engang vil kalle det merkeklær. Det går et stort skille for meg ved f.eks ei Mulberry veske eller Marc Jacobs skjorte til 1700 kr til barn. Det blir luksusmerker i en annen kategori.
|
|
|
#116 |
|
ctrl+z
|
Sv: Om småbarn og klærNemlig, Polyanna, det tror jeg også. Det er stor forskjell på å velge å ikke være med på kjøpekarusellen kontra ikke ha mulighet. Jeg tror ikke det har så mye med utdanningsnivå å gjøre riktignok.
|
|
|
#117 |
|
Fortynnet
|
Jeg kjenner flere SV-damer med konsekvent svært dyre klær både til seg selv og ungene. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
|
Sv: Om småbarn og klærHar man god råd kan man ta opp utfordringer med merkepress, rating og mobbing mye lettere enn om man har aldri så høy utdanning og dårlig råd. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Har bakt søte kaker
|
Jeg tenker også at det ofte dreier seg om prioriteringer når det er snakk om hvermannsen som handler dyre klær. Da velger de naturlig nok vekk andre ting.
|
|
|
#120 |
|
Yes, we can!!
|
Utdanning KAN (ikke nødvendigvis, men det monner da) gi både selvtillit og refleksjonsevne/argumentasjonsteknikk nok til at man klarer å ranke seg mer og si (med et smil og en trygghet) at "nei, det tar ikke vi oss råd til.
|
![]() |
|
|