|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ransbølgen i OsloDet er vel ulike grupperinger, er det ikke? Norsk ungdom med utenlandsk bakgrunn, der det antagelig handler om fattigdom/utenforhet/foreldre som ikke har grep/full viten om at det ikke finnes konsekvenser/en følelse av at man har rett til å ta fra de som har mer/et ganske maktesløst barnevern. Og de utlendingene uten avklart/lovlig opphold, med rusvahengighet, null tilknytning til dette samfunnet og ingen ting som kan gi livet noen god vendig.
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ransbølgen i OsloDet har blitt bevilget mye ekstra penger til overtid nå, og det virker som om politiet har satt inn større innsats.
|
|
|
#23 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Ransbølgen i Oslo
Som sagt, jeg har ikke lest detaljer, jeg har bare hørt lunsjprat. Men jeg synes det er svært uheldig hvis vi har så store hull i penalsystemet og det forebyggende systemet at det finnes hele grupper som ikke kan få konsekvenser for lovbrudd. Det er jo et enormt ansvar på folk som ungdommer overhodet ikke kan ta. Du må oppføre deg lovlig bare fordi.
|
|
|
#24 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ransbølgen i OsloLiker det absolutt ikke. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, absolutt ikke. Men på samme måte som at jeg ikke vil sende tenåringsjenta mi alene gjennom det mørkeste området nattestid, vil jeg heller ikke sende tenåringsgutten min med CG-jakke og nyeste mobilen på t-banen og i sentrum (hypotetisk). En periode en del år tilbake ble mange vestkantungdommer ranet på Majorstua, og da nettopp fordi de "flashet" dyre ytterklær og mobiler.
Nettopp. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Ransbølgen i OsloJeg går daglig i særlig utsatt område, og prøvde meg litt på frykten i kveld. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Ransbølgen i OsloJøss så forskjellige vi er. Vi går der ofte mye senere og det kunne ikke ramle meg inn å være bekymret på ettermiddagen på vei hjem fra jobb. Sent for meg er etter 23:00 tiden...
|
|
|
#28 |
|
anglofil
Sv: Ransbølgen i OsloMen mener du det er "skummelt" rundt Schous plass, eller er det ned mot Grønland du synes er verst? Jeg synes det er en forskjell altså, på område rundt Schous og nede på Grønland.
|
|
|
#30 |
|
Glamorøs
|
Sv: Ransbølgen i OsloChristian Kroghsgate er ikke akkurat idyllisk, men det hadde ikke falt meg inn å være redd der kl halv seks på ettermiddagen. Nå viser jo statistikk og undersøkelser at vi slett ikke er utsatt for særlig flere ran nå enn ellers, men det har blitt et voldsomt fokus i media.
|
|
|
#31 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ransbølgen i OsloJa, jeg dras litt mellom å synes at dette er et overfokus, og å være glad for at det i det minste fører til at det tas tak i en rekke opplagte problemer: At det finnes ungdommer som i realiteten er fri for straffeforfølgelse, at det er for lite ressurser til etterforskning og domfellelse i slike saker, at det er miljøer med desperate mennesker uten opphold, håp eller fremtid som har intet å tape på kriminalitet...
|
|
|
#32 |
|
Glamorøs
|
Sv: Ransbølgen i OsloJupp, det er viktig at man ikke avfeier det med med at det ikke er verre enn ellers, samtidig så er jeg så utrolig lei redselsretorikk i media. Det blir en slags selvoppfyllende profeti.
|
|
|
#33 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Ransbølgen i OsloDet er mulig at dette er blitt vel mye fokus på i media, men jeg må innrømme at jeg gruer meg mer enn vanlig til et Oslobesøk jeg må ha i desember. Jeg føler meg i grunnen aldri helt trygg i Oslo, men nå kjenner jeg at jeg leiter etter grunner til å avlyse turen.
|
|
|
#34 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Ransbølgen i OsloJeg mener denne voldsomme frykten er litt overdrevet. Jeg fant et fint innlegg i Aftenbladet (en av norges mest seriøse aviser)
|
|
|
|
#35 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Du tuller? Det er ikke Mexico city du skal til. Jeg tør påstå at de absolutt aller fleste steder i Oslo kan du gå helt fint og trygt og med mange mennesker rundt deg. Det går trikk, t-bane,tog og taxi du kan ta.
|
|
|
#36 |
|
villende
|
Sv: Ransbølgen i OsloIkke trygg i Oslo? Hvorfor i all verden føler du deg ikke trygg i Oslo? Det kan godt hende jeg er naive, men jeg syns det hele blåses fullstendig ut av proposjoner. Jeg har aldri følt meg utrygg i Oslo, og jeg føler meg aldri utrygg når jeg er ute på kvelden, verken i sentrum eller utenfor sentrum. Det er selvfølgelig deler av byen jeg foretrekker å ikke beveger meg alene sent på kvelden. Men jeg trasker jo heller ikke rundt i skauen midt på natta. Og når jeg tenker meg om, så er egentlig de stedene jeg liker minst sent på kvelden, de stedene hvor det er mange høylydte, fulle mennesker. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Glamorøs
|
Men du skjønner at dette egentlig er fullstendig irrasjonelt, ja? Jeg har bodd i Oslo i snart 30 år, og jeg har aldri blitt ranet. Jeg har aldri sett et ran, engang. Oslo er faktisk en av verdens tryggeste byer, på alle måter.
|
|
|
#38 |
|
Shake it out!
|
Sv: Ransbølgen i OsloAltså, jeg skal ikke uttale meg om rasjonell og irrasjonell frykt. Jeg er redd for høyder feks. Frykt styrer man ikke alltid.
|
|
|
#39 |
|
Glamorøs
|
Sv: Ransbølgen i OsloNei, Mildfrid. Det er ikke det som skjer. Det er ingen som påstår at ran ikke er et problem, annet enn du i tabloidiseringen din. Men det er forskjell på om noe er et større problem enn før, eller om vi opplever en videreføring av tingenes tilstand.
Sist redigert av Tallulah : 25-11-13 kl 14:47. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Shake it out!
|
Sv: Ransbølgen i OsloVel, vi er uenige. Og det er ikke min tabloidisering, det er mediene. Det vises i artikkel etter artikkelen og i kommentar etter kommentar. Nå sist den i Aftenbladet. Jeg snakker ikke om hva du personlig mener, Tallulah, jeg snakker om hva mediene fokuserer på.
|
![]() |
|
|