Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om småbarn og klær

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-13, 15:04   #141
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om småbarn og klær

Dessverre er det vel sånn at det er neste null sammenheng mellom pris og kontroll på verdikjeden i forhold til miljø og arbeidsforhold, tror jeg, med unntak av noen merker som fokuserer spesielt på dette.

Gammel 25-11-13, 15:17   #142
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dessverre er det vel sånn at det er neste null sammenheng mellom pris og kontroll på verdikjeden i forhold til miljø og arbeidsforhold, tror jeg, med unntak av noen merker som fokuserer spesielt på dette.

Litt både og vel det?
Er det så billig at det er for godt til å være sant er det vel ofte en ullen bakside.
Dessverre er det IKKE sånn at dyrt er bra (som i bærekraftig og etisk), ref. siste tidens saker om Canada Goose jakker og angoraull :grøss:

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 15:33   #143
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, ofte er forskjellen på dyre merker og billigklær at når det gjelder billigklær så er det produsert av mange underbetalte arbeidere, og når det gjelder dyre merkeklær så er det produsert av akkurat like underbetalte arbeidere, mens innehaver av merkenavnet håver inn ekstremt mye mer. Det har vært mang en dokumentar som har avslørt minst like tvilsomme arbeidsforhold i fabrikkene til f.eks Tommy Hilfiger som hos H&M.

Gammel 25-11-13, 15:39   #144
Mamari
Med nebb og klør

Mamari sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

OMG, jeg leste bloggen til fotballfruen. Aldri har jeg hatt en større følelse av at jeg leste om virkelighetens Barbie og Ken. Hadde Barbie og Ken være levende, hadde de vært det ekteparet der.

Jeg ble nysgjerrig og måtte inn å kikke litt - og ble skikkelig storøyd.
B&K forever....i vakkert,plettfritt dukkehus.
Men det som er mest fascinerende er jo alle kommentarene - f.eks.denne :

"Dere kler hverandre. Er noe yndig og godt over deres vesen, synes dere er et svært godt forbilde for unge mennesker idag slik dere fremstiller deres hjem og deres ekteskap. Inspirerende og et slag for den gode tradisjonelle kjærligheten =)"

Hm - hva skal man si?

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 15:50   #145
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper lite klær på HM - en del, ja - men klær jeg vil skal vare, kjøper jeg i andre merker. Det er dog ikke klær som er "allment" annsett som dyre merkeklær, men heller klær jeg anser som "typisk forumklær"

buksene fra Kulör sitter bedre og varer lengre enn buksene fra Cubus. Jeg kjøper de helst på tilbud. Genserene fra Molo er nå brukt om igjen og om igjen til både storebror og lillebror (og noen av dem er kjøpt brukt) - de kan glatt selges arves videre. Gensere fra HM er gjerne fine, men de er så just ikke holdbare like lenge nå når gutta er så gamle og med så stor slitegrad som de har.

Jeg er ikke snobbete - det er ikke derfor jeg velger klærne. Jeg ønsker at ungene mine skal være fint kledd. De har ikke særlige tanker om klær og merker - noe de ei heller skal ha.

Jeg synes fotballfrue er skikkelig glossy. Jeg skulle gjerne ha hatt mental vilje og fysisk evne til å holde det så ryddig og trent så mye som henne. - Jeg liker henne jeg! (jaja - ikke sånn at jeg vil være bestevenninna hennes altså) - jeg følger ikke bloggen, men ser jo at mange kommenterer f.eks at hun knapt nok har mage som høygravid osv. Det synes jeg er rett og slett slemt. Hun bør jo forstå det athun legger seg selv til hugs når hun blogger, men hun våger i alle fall å stå i det - enn så lenge.

Gammel 25-11-13, 15:56   #146
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg synes fotballfrue er skikkelig glossy. Jeg skulle gjerne ha hatt mental vilje og fysisk evne til å holde det så ryddig og trent så mye som henne. - Jeg liker henne jeg! (jaja - ikke sånn at jeg vil være bestevenninna hennes altså) - jeg følger ikke bloggen, men ser jo at mange kommenterer f.eks at hun knapt nok har mage som høygravid osv. Det synes jeg er rett og slett slemt. Hun bør jo forstå det athun legger seg selv til hugs når hun blogger, men hun våger i alle fall å stå i det - enn så lenge.

Samme her. Og jeg ser jo at hun kun viser den glossy siden av seg selv og livet sitt. Det er jo det folk (følgerne) vil lese, antar jeg. Hun er en happyråsaglam-blogger, og da passer det liksom dårlig inn med kjærestekrangler, hybelkaniner og rotete hus. Men klart, et barn inn i bildet vil kanskje sette et nytt perspektiv på tilværelsen hennes?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 15:56   #147
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Yngste har har til nå arvet mye klær, stort sett fra H&M, Lindex, Cubus osv. Det har holdt fint, er ikke særlig slitt og arves videre. Jeg er absolutt fornøyd med klærne derfra.

Gammel 25-11-13, 15:57   #148
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Dessverre er det IKKE sånn at dyrt er bra (som i bærekraftig og etisk), ref. siste tidens saker om Canada Goose jakker og angoraull :grøss:

Ja, det med Canada Goose og produksjonsmetodene er jo direkte tragikomisk, egentlig, slik flere har forsvart det hodeløse kjøpet av slike jakker med at det skulle være mer høyverdig og etisk riktig på noe vis å "kjøpe kvalitet".

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 15:58   #149
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg synes fotballfrue er skikkelig glossy. Jeg skulle gjerne ha hatt mental vilje og fysisk evne til å holde det så ryddig og trent så mye som henne.

Du kan jo starte med å si opp jobben din, så skal du se du får mer tid og overskudd.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 16:07   #150
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Du kan jo starte med å si opp jobben din, så skal du se du får mer tid og overskudd.

haha - jeg mangler displin og vilje - og nok også evne.

Gammel 25-11-13, 16:53   #151
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er og hvordan er buksene fra Kulør? Hilsen mamma til en som sliter bukser.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 16:57   #152
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er heldig mor til barn som er:
1: "Hæ?? Nye klær?? Hvorfor må jeg ha nye klær?? Er ikke denne joggebuksa helt fin?? Den har bare litt hull på knærne, men det gjør da ingenting??"
2: "Bare godt brukte, myke, komfortable klær i knallfarger, takk!" (Vi arver heldigvis en del til henne, og det er perfekt, for da får hun de ferdig "oppmyket". )
3: "Jippi! Knallgrønn! Yndlingsfargen min! Jippi! Turkis! Yndlingsfargen min! Jippi! Genser med striper! Yndlingsgenseren min! Jeg ELSKER deg, mamma!!!" (Jeg ser at han yngste der kan minne litt om en engelsk setter. )

Ingen har mast om noen gåsejakker, i hvert fall.

Gammel 25-11-13, 17:00   #153
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Engelsk setter!

(Eller boxer. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 17:28   #154
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min er også befriende fornuftig i klesveien, i motsetning til sin mor da hun var på samme alder. Jeg dro av meg lua bak nærmeste hushjørne, sminket meg på vei til skolen, og hadde jeg vært 9-10 i dag hadde garantert uggs og Canada goose stått høyt på ønskelista. Min bruker lue fra august og vil ha myke bukser, og en "sånn jakke jeg allerede har".

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 17:39   #155
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min Aspergerunge (12) hyler når hun må ha nye klær. Kun gammelt, for smått og utslitt duger. Det er faktisk et problem det også, tro det eller ei.

En mor på aspergerkurset sa at ungene hennes bare hadde én sort bukser. En type joggebukse. Disse hadde de til gjengjeld 10 hver av, og ja, de fikk kommentarer fra andre.

Gammel 25-11-13, 18:03   #156
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Status har i hvert fall veldig mye med pengene et plagg koster å gjøre, og faktisk mindre med merket etterhvert... Jeg bor i outlet-land, der Bergansjakker er billigere enn HM. Her har de fleste ungene fullt opp av Bergans, mens de drømmer om HM, Cubus og vero moda

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 18:04   #157
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hva er og hvordan er buksene fra Kulør? Hilsen mamma til en som sliter bukser.

Kulör er baggy bukser. De er litt mer kraftig i dongeri enn f.eks Cubus, men ikke så stive som f.eks dongeribuksene til HM

De er dyre når de ikke er på tilbud, men stylepit hadde de på tilbud i august. Det var da jeg oppdaget dem.

Gammel 25-11-13, 19:50   #158
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Tusen takk!

Gammel 25-11-13, 20:47   #159
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk fordommene mine mitt i fleisen da jeg så bildet av hun derre bloggerdamen.

Her i huset er det en salig blanding av nytt, arvet, dyrt og billig. Knotten har f.eks. jeans fra både Pepe, Lee og Levi's - men alt er type outlet/billigsalg. Jeg får helt vondt i sjelen bare ved tanken å bruke mye penger på klær som de sliter i stykker, eller vokser fra i full fart.
Jeg er egentlig alt for gniten til å bruke mye penger på klær bare for at det skal være et eller annet merke. Jeg hadde fått hjerteinfarkt bare ved tanken på å sende ungen i barnehagen i noe svinedyre greier, som de der luene med pelsdusk på. (Eksempel valgt enkelt og greit fordi vi har mistet 3 luer på 2 uker ...)
Om folk har lyst til å kjøpe akkurat det de vil til ungene fordi de kan, så må de gjerne gjøre det. Men om folk kjøper svinedyre greier for at alle skal se at de kan, så må du ikke komme her og fortelle meg at de som ikke har råd er misunnelig. Mest sannsynlig himler de med øynene over det eksponeringsbehovet til de med full lommebok.

Det er ikke alltid slik at høy pris = god kvalitet, Benetton koster dobbelt så mye som H&M uten at det er spesielt mye bedre kvalitet, f.eks. (Selv om det kanskje ikke er beste eksemplet.) Samtidig så sitter dressjakken fra Tiger veldig mye bedre på meg enn den fra H&M. Og det bør den jo, prisen tatt i betraktning. Samtidig har jeg ingen problemer med å ha en så dyr jakke til meg selv, ettersom jeg kommer til å bruke den i 10-15 år til. Ingen av ungene mine kommer til å bruke noe som helst så lenge. De har ingen som arver av dem heller, så det er null gevinst i å ta alt for hardt i.

(Som en fotnote er det verdt å merke seg at jeg kjøper lite til ungene fordi bestemødrene elsker å handle klær til dem. De handler mye på salg, og ene bor i Outlet-land. Det gjør at jeg kan ta litt hardere i, om jeg ønsker, de få gangene jeg kjøper noe. Knøtteliten har derfor Hunter-støvler, selv om det er unødvendig. Dog kjøpt på Obs! til samme pris som Viking ville kostet.)

Gammel 25-11-13, 23:40   #160
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hvor er outletland, egentlig?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:47.