Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Handlekurven din, har du noen prinsipper?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-13, 17:40   #41
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?

Ikke Rema nei, der handler vel jeg aller mest. Ukeshandle på Meny går ikke.
Frukt og grønt i løsvekt og helst lokalt. Økologiske egg, helst kortreist der også.
Er nok dessverre stor synder på kylling. Går bare/mest i Tine når det gjelder ost og melk tror jeg. EMV styrer jeg unna.

Gammel 26-11-13, 19:44   #42
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg har mange prinsipper, men ikke råd til å følge dem desverre ... Så det blir til at jeg velger etter pris stort sett.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 20:10   #43
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjører som oftest forbi Rema og videre til Eurospar som er veldig bra her. Kjøper mye lokalprodusert mat der. Men noe prinsipp er det ikke, bare bedre mat, synes jeg.
Nå er vi bare halvannen person i husholdningen, hadde jeg driftet en stor familie hadde jeg sannsynligvis måttet se litt mer på pris enn jeg gjør nå.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 20:12   #44
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har egentlig ingen prinsipper, men jeg prioriterer økologisk og norsk mat.

Gammel 26-11-13, 20:20   #45
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min første prioritet er at maten skal være trygg for oss to som er allergikere. Det betyr at jeg bruker rene råvarer der jeg også må kunne spore fòret dyret har spist, og evt genmanipulering.
Deretter kommer kortreist/fairtrade/økologisk som prioritet, litt ymse hva jeg får tak i på de trasige butikkene jeg har i nærheten.
Jeg har heldigvis en økologisk bonde jeg kjøper kylling fra, samt en småskalaprodusent av kjøtt og kjøttprodukter.
Når jeg kjøper grønnsaker prøver jeg å kjøpe etter sesong, og aller helst norske der det er mulig.
Fisk/skalldyr bruker vi ikke, og meierivarer bruker vi enten Tine eller små lokale produsenter.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 20:21   #46
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mest mulig økologisk, og jeg støtter aldri mat som er produsert på dyrelidelse siden jeg unngår alt animalsk. Økologiske egg er ikke så mye bedre for hanekyllingene enn konvensjonelle egg.
Synes det er bra at økotilbudet øker. Skulle ønske flere valgte økologisk slik at tilbudet ble enda bedre. Det er jo en opplevelse å gå og handle i endel andre land, selv i nabolandet Danmark. Økologisk overalt, og det er ofte billigere enn den vanlige maten.

Gammel 26-11-13, 20:27   #47
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Jeg kjøper mye fra Q-meieriene nettopp pga Kavlifondet og at selskapet er eid av en stiftelse:

Sitat:

Kavli Holding er selskapet som eier alle konsernets datterselskaper i Norge og utlandet. Selskapet ledes av konsernsjef Erik Volden, og har hovedkontor på Nesttun utenfor Bergen.

Mer enn halvparten av omsetningen kommer fra utlandet. Kavli Holding samarbeider med ledelsen i hvert enkelt land utvikle konsernet og hvert enkelt datterselskap, slik at Kavli opprettholder en sterk og lønnsom posisjon i alle de markeder konsernet er representert. Kavli Holding styrer forretningsutvikling, kvalitetsprosesser, innkjøp, it, finans og andre områder der det skapes synergieffekter på tvers av konsernet.

Kavli Holding er 100 prosent eid av O. Kavli og Knut Kavlis Almennyttige Fond, Kavlifondet. Fondet gir sitt overskudd til forskning, kultur og humanitære formål.

http://www.kavli.com/no/about-kavli-...r/default.aspx

http://kavlifondet.no/

Gammel 26-11-13, 20:29   #48
Callisto

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Ellers har jeg ikke så mange prinsipper men unngår EMV og prøver å kjøpe økologisk om mulig.

Gammel 26-11-13, 20:40   #49
Mamari
Med nebb og klør

Mamari sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Tenker pris - grønnsaker- frukt og gode,enkle råvarer. Kjøper svært sjelden Toro, aldri ferdigmat/pizza.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 20:41   #50
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Vi kjøper ikke Tine der vi kan unngå det (mannens prinsipp), eggene skal ha vært frittgånde og kyllingen likeså (i den grad man klarer å passe på det), frukten må ikke være fra Israel, mest mulig Norsk og minst mulig halvfabrikata.

Gammel 26-11-13, 21:05   #51
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig ikke. Jeg tenker først og fremst på helsefaktoren; altså fett, sukker, grovhetsgrad, kjøtt- og fiskeandel osv.

Så har jeg en del produsenter jeg liker, fordi jeg har en oppfatning om at de leverer kvalitet og helst er etiske. Det siste poenget synes jeg er ekstremt komplekst, fordi det er så mange faktorer. Jeg boikotter generelt ikke, av samme grunn, men jeg velger gjerne å bruke pengene mine på det jeg oppfatter som gode produsenter. Eksempler på det siste er Stange, Smedstuen, Den Blinde Ku osv.

Jeg prioriterer ikke økologisk på annet enn egg, og det er fordi jeg har fått for meg at dyrevelferden er bedre der.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 22:20   #52
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjøper stort sett samvirkeprodukter eller småskala på ost/melk/kjøtt. Jeg handler norske grønnsaker om jeg kan. Prøver å unngå for mye embalasje. Velger ofte økologisk. Når det gjelder egg kjøper jeg helst fra så frittgående som mulig med økologisk som prioritet to. Jeg kjøper ikke israelske varer.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 23:39   #53
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg greier ikke å se fordelen med økologiske grønnsaker fra fjernere strøk fremfor vanlige kortreiste.

Gammel 27-11-13, 00:01   #54
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Burhøns og Israel og pels.

Gammel 27-11-13, 00:14   #55
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Innebærer isralboikott bare dagligvarer eller også bildeler, diamanter, data og farmasi?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 01:23   #56
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg kjøper refill der jeg kan. Og prøver stort sett å unngå mye emballasje der jeg kan.

Gammel 27-11-13, 09:59   #57
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Ett prinsipp på pris. Jeg kjøper ikke nye smarte størrelser og former. Eksempel makrell i tomat, 170 grams på bunnhylla er mye billigere enn 110 grams pr kg. Vi spiser det uansett. Jeg kjøper ikke Seigmenn formet som nisser 50% dyrerer enn orginalen. Unntak er til pynt.

Gammel 27-11-13, 10:27   #58
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper ikke EMV. Ellers velger jeg norsk/kortreist og økologisk i den rekkefølgen. Glass fremfor hermetikk, alltid det groveste brødet på brødskalaen. Alltid økologiske egg, helst kortreist. Og jeg handler gjerne fra småskalaprodusenter og på bondens marked, om mulig. Jeg foretrekker dessuten Tine og Gilde, uten at jeg egentlig har tenkt over hvorfor. Jeg kjøper ikke scampi og prøver å holde meg oppdatert på hvilke produkter som er kjipest for dyrene. Det innebærer blant annet at jeg forsøker å få tak i kylling som er "ren" og har levd godt. Og at jeg spiser mye lam i lammesesongen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 13:59   #59
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg er en løgner ...
Smak og helse er viktig så jeg kjøpe gluten- og melkefritt, og så kjøper jeg ikke billig mat som ikke smaker godt. Økologiske egg kjøper jeg forresten og.

Gammel 27-11-13, 14:03   #60
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg greier ikke å se fordelen med økologiske grønnsaker fra fjernere strøk fremfor vanlige kortreiste.

Såvidt jeg har forståt det er kortreist bedre enn økologisk langveisfra. Og kortreist kan jo godt være økologisk selvom det ikke er sertifisert.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.