Sv: Fortell meg om mørketiden!
Jeg er født og oppvokst i Nordland. Vi har mørketid fra midten av november til begynnelsen av februar (mørketiden varer litt lenger i hjembyen min pga fjellene). Jeg ble ikke nevneverdig påvirket av det da, men etter å ha bodd hele mitt voksne liv på østlandet kjenner jeg at jeg ikke hadde likt mørketid nå. Jeg tenkte nok ikke så mye over det da jeg bodde der, mens jeg nå er glad for å slippe.
Hvor mørkt det er? Vel, det er jo natt rett og slett. Dagen begynner veldig sent og natten veldig tidlig. Det er i grunnen ikke noe positivt med mørketid. Midnattsolen er fin da, men etter min mening er det likevel ikke verdt mørketiden. Men jeg synes generelt vinter og mørke er ganske trist, selv her hvor vi tross alt har sol også på vinteren.
Jeg vet ikke om det er vanlig andre steder i Nord-Norge, men i vår by får (fikk? Vet ikke hvordan det er nå når de fleste går på SFO) barna solfri etter lunsj den første dagen solen kommer tilbake. Da går barneskolebarna i soltog gjennom sentrum og synger solsanger og vifter med solplakater.