|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?Vi har for så vidt ikke dessert vi heller, ikke sånn rett etter middagen.
![]() |
#62 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?Riskrem med mandel i og Kos jordbærsaus. Blir alltid spist mye. Helt til oen finner mandelen og alle blir plutselig veldig mett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?
Skulle akkurat til å skrive dette. Er det ingen av dere som har tradisjon med mandelen i riskremen?? Eller kanskje dere har det en annen dag enn julaften? Her MÅ vi ha riskrem nettopp pga. dette formålet, og alle er jo forsåvidt mette, men vi spiser alle en klatt med riskrem kun for mandel-leken.
![]() |
#64 |
Tittel og tittel....
|
Vi har i prinsippet julegrøt på lille julaften, men i praksis blir det alltid noen dager før pga barn som har pappajul annet hvert år.
![]() |
#65 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?Tja, vi har på en måte tradisjon med mandel i grøten (i grøten som spises til julelunsj, ikke riskremen). Da vi var små var det den som fikk mandelen som delte ut gavene, og det var alltid stor stas (i allefall for barna). Marsipangris o.l. gave var det liksom ingen vits i, det manglet jo ikke på julesnop uansett.
![]() |
#66 |
Fortynnet
|
Ja, samme her. Vi pleier ofte å ha en pause imellom middag og dessert på julaften. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?Vi har risgrøt med mandel på julaften formiddag. Så ribbe/pinnekjøtt, og i teorien riskrem til dessert. :kvalm:
![]() |
#68 |
Aktiv
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?Vi, altså min familie, bruker å ha karamellpudding. Den tradisjonen kommer jeg til å fortsette når vi begynner å feire jul hjemme hos oss selv. I år skal vi feire hos søsteren min, så det blir karamellpudding i år også. Mannens familie bruker ikke å ha dessert. Det har hendt at de har hatt en iskake stående på lur, men den har ikke blitt satt fram, fordi "alle er så mette".
![]() |
#69 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?Vi har pleid å ha mandel i riskremen, men det er jo ikke noe i veien for å ha mandel i andre desserter.
![]() |
#70 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
i karamellpuddingen, mener du? |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?Den oppskriften på Trines matblogg ser ganske riktig ut, ja. (Jeg bruker forresten mandelmelk når jeg koker grøten, men det er fordi jeg ikke tåler melk så godt). |
![]() |
![]() |
#74 |
koko
|
![]() Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?Vi har multekrem. Av en eller annen grunn, mest trolig pga unger som ikke vil spise multer, har vi riskrem også. I år blir det heggebærsaus til hørte jeg rykter om. Det er aller best.
![]() |
#75 |
maler
|
![]() Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?Vi har pære med krem. Alltid vært sånn. Anbefales ikke. Hermetisk pære er godt, men da med is og varm sjokoladesaus. Riskrem på julaften er litt i overkant synes jeg, ungene har jo ofte fått risgrøt til lunsj. Riskremen kommer 1. juledag. Egentlig orker vi ikke dessert på julaften.
![]() |
#76 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?Vi har riskrem med bringebærsaus. Den sausen er vedlig frisk og god, men det er mektig.
![]() |
#77 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?Riskrem
![]() |
#78 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?Vokst opp med moltekrem, så det har vi tatt med oss videre. Mannen har alltid hatt riskrem, men jeg synes heller ikke det er noe höjdare...
![]() |
![]() |
#79 |
er her
|
![]() Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?Mandelen har vi i julegrøten til lunsj, pinnekjøtt til middag og tradisjon tro riskrem til dessert, men den kommer ikke før utpå kvelden og da sammen med julekaker og frukt. Lurte litt på om jeg skulle lage en iskake istedet, for den kan jo lages god tid i forveien.
![]() |
#80 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva skal du ha til dessert på julaften?Vi har også grøt på formiddagen.
![]() |
|
|