Sv: Hvordan velge valp?
Opprinnelig lagt inn av Bille, her.
Dette er sikkert veldig raseavhengig og personlighetsavhengig, men min kollega var oppe med vofsen kl. 5 hele det første året, da måtte hun ut og da var det morgen. I tillegg til at de var oppe og ute på do en gang til i starten. Hun hevdet hardnakket det var mer slitsomt med valp enn med baby, men lurer på om hun har fortrengt babytiden litt da, altså. Uansett, jeg har vel inntrykk av at det er ganske mye jobb i starten.
Jeg synes som nevnt det var mer slitsomt med valp. Og jeg hadde valpen først og ungene etterpå, så jeg har ikke bare fortrengt det, heller. Min valp brukte altså lang tid på å klare å holde seg åtte timer i strekk, og det var bare de første ukene han tissa uten å si fra innendørs. Babyer kan man mate i halvsøvne, man kan ha bleier på nattbordet, man trenger ikke kle på seg og spurte ut med dem, og bare de ikke har vondt, så lar de seg gjerne trøste. Valpen min ville ha selskap, ellers gråt han, og om han fikk selskap tygde han på deg, for han klødde sånn i tennene. (Han ødela aldri noe annet.) Da han var litt større valp gikk vi minimum fem korte turer med ham om dagen, i tillegg til lufting på plenen. Jeg har hatt to hunder før ham, og husker ikke dem som like krevende, men man veit jo ikke helt hva man får.
Min hund er voksen nå og er alt annet enn krevende. Men hunder skal luftes og trenes og koses med og stelles, og jeg synes det virker som om hunder flest får mindre enn de burde hatt, av både mosjon og hjernetrim og stell. Det inkluderer min. Understimulerte hunder er ikke pent å se på - ikke er det gøy for bikkja og ikke for naboene. Eierene later til å ha det greit med det... Jeg sier ikke at alle er dårlige hundeeiere, men man skal strekke seg en del for å gi bikkja et godt liv. Bare å la en hund være hjemme aleine 8-9 timer hver dag er egentlig ganske drøyt.
Min er for mye aleine. Han går for korte turer, for sjelden. Han får for lite mental trening. Vi er langt fra de dårligste hundeeierene jeg veit om.
Derfor er det ikke bare tøys, det jeg sa først om hund på batteri. Man bør tenke seg veldig godt om.