|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Vil lage en liten støttemurHar en litt stygg avslutning på en skråning ved terrassen vår. har kunne jeg tenke meg å lage en liten støttemur, og slik bygge inn de steinene som er der nå. Fylle på med litt jord i bakkant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Unik
![]() Sv: Vil lage en liten støttemur
Sånne steiner man kan kjøpe på Maxbo? Sånne små mursteiner som kan stables. Finnes vel en del forskjellig, så mer enn det har jeg ikke tenkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Vil lage en liten støttemurSkal selve muren opp i leca også limer du på skiferpaneler?
![]() |
#5 |
Unik
![]() Sv: Vil lage en liten støttemurØøøhh... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Vil lage en liten støttemurGrunnen til at jeg spør er fordi jeg regner med at du ønsker en mur som står noen år.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vil lage en liten støttemurHva med en rullestein? Sist redigert av Pegasus : 05-03-18 kl 15:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Unik
![]() Sv: Vil lage en liten støttemurTusen takk for grundig svar Fløyel! SÅ vanskelig, altså... Jeg så for meg sand, stable mur og voila, jeg... *sutre* |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Vil lage en liten støttemur
Det er ikke vanskelig. Man må bare være litt nøye. Grunnarbeid er alltid viktig for å få ett godt resultat, men det glemmer ofte folk.
![]() |
#10 |
Unik
![]() Sv: Vil lage en liten støttemurJeg tenkte liksom sanden skulle være grunnarbeidet, hehe, og at jeg var superflink som hadde tenkt til å vatre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Vil lage en liten støttemurDette er jo i stor skala, men prinsippet er det samme: (Kilde: youtube.com)
![]() |
#12 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Vil lage en liten støttemurDet ser ganske bratt ut på bildet hos deg. Dersom du har tenkt til å grave deg bakover i skråningen nedenfra for å få plass til muren kan skråningen bli ustabil og du kan få sig. Dersom du tenker å bygge muren på samme sted som steinene står nå, og fylle opp bakenfor, så er det bedre, skråningen vil bli mer stabil. Men det er vanskelig å få en mur til å bli sterk nok til å stå imot jordtrykket, særlig i tider på året der jorda blir mettet av vann. Den må prosjekteres ordentlig av noen som har greie på det, som kan beregne stabiliteten i skråningen og dimensjonene som er nødvendige for å få muren til å holde massene på plass.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 10-12-13 kl 13:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Unik
![]() Sv: Vil lage en liten støttemurNei, jeg tenkte bare å kle inn de steinene som står der nå. ingen graving og ingen flytting av noe som helst. Kun dekke til steinene slik at det blir enkelre å fylle opp med jord oppå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Vil lage en liten støttemurHvis det ikke er snakk om graving eller fylling av masse så tror jeg ikke det skal være noe problem. Men det må være god drenering ja, slik at det ikke samler seg opp vann mellom steinene og muren.
![]() |
|
|