Sv: Akademiker
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Er du forresten uenig i at et hovedfag er en "mer akademisk" utdannelse enn et profesjonsstudium som sivilingeniør, siviløkonom eller lege? Jeg spør fordi jeg jo godt vet at folk legger ulike ting i "akademisk".
Siviløkonomer regnes vel ikke som akademikere gjør de det da?
Jeg er i grunnen uenig i at et hovedfag er mer akademisk enn for eksempel sivilingeniør, lege eller jurist. Det er stor forskjell på en praktisk utdanning som treårig høgskoleingeniør og sivilingeniør for eksempel. Det er like stor forskjell på en sykepleierutdanning og et legestudium.
Begge de treårige høgskoleutdannelsene har en forholdsvis liten teoridel i forhold til hva man legger inn av praktisk læring, mens både sivilingeniør og legeutdanningene er i hovedsak teoretiske med innlagte praksis i ferier eller i etterkant av studiene.
Jeg regner lektorer som akademikere, men ikke lærere med treårig eller fireårig høgskole. Lærerne har en praktisk utdanning på linje med sykepleieren eller ingeniøren, som ikke krever fordypning i noen fag, mens lektorene har minimum mellomfag er det vel i to fag, samt pedagogisk utdannelse i tillegg.