Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-13, 11:33   #10
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tenker imidlertid at det kan være litt misforstått integrering at man ikke skal gjøre noe som ingen av elevene/barna kan finne på å søke fritak fra. Det er en del av en integreringsprosess det å manøvrere seg i nytt land med nye tradisjoner også, og av og til kan det kanskje bety at man takker nei. Det må være greit uten at alle andre skal føle at de må tilrettelegge hele tiden. Jeg hadde følt meg litt beklemt dersom jeg ba om fritak fra et muslimsk rituale og de sluttet med hele opplegget på grunn av oss.

Jeg syns dette er et viktig poeng.
Jeg bodde i Saudi-Arabia omtrent hele min barndom og har stått på 'den andre siden'. SA er et land som kjører hardt på sine tradisjoner og sin religion, og det falt oss aldri inn at tradisjoner og sånt skulle endres for vår del. (Det falt nok ingen inn å vurdere å gjøre det for oss heller. )
Vi bodde i et land hvor det var forbudt å bære kors, det var forbudt å spise offentlig under Ramadan og straffen for å bryte det var langt verre enn en offentlig reprimande. Men det var liksom aldri noen issue, det var jo bare sånn det var og vi levde helt fint med det selv om vi ikke fastet selv.

Det betyr ikke at jeg er motstander av integrering, tvert i mot. Jeg syns bare at det å endre for mye på egne tradisjoner blir litt misforstått, og dessuten er det noe som fort kan føre til polarisering. Det blir jo allerede brukt for alt det er verdt av mennesker som har en stor dose fremmedfrykt.

Her vi bor er det en stor andel muslimske innvandrere, og det feires Lucia og de er i kirken før jul. Det er dog valgfritt og barna som ikke blir med får gjøre noe annet hyggelig. Her i området feirer en god del av muslimene jul (i tillegg til eid) og deltar på lik linje mens andre ikke gjør det. I klassen til yngste er det flere jenter som ikke går i bursdager til gutter f.eks bare fordi de er gutter (de får ikke lov). Det respekterer vi, men satt på spissen vurderer vi jo ikke jente- og gutteklasser av den grunn.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:53.