|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering
Ja, selvsagt har det skjedd noe. Slike ting som vi diskuterer nå har skjedd. Både Lucia og nissen har lange tradisjoner i norsk julefeiring, også i skolen, og jeg synes faktisk ikke det er så rart at folk reagerer. Nå er jeg likevel veldig langt fra å skrive ?"%! muslimer i kommentarfeltene i VG, for som regel er det humanistene og SV-ere med en totalt misforstått idé om hva integrering er, som står bak disse glupe forslagene. Det er disse menneskene som irriterer meg, ikke muslimer, eller andre religiøse minoriteter. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Nei. Som regel har det ikke skjedd. De fleste "sakene" er faktisk slike som denne. Det har faktisk ikke skjedd i det hele tatt, men noen har sagt noe, noen har misforstått, noen griper anledningen med begge hender og blåser det opp som om dette er, ikke bare fakta i dette enkelttilfellet (noe det ikke engang er), men også en tendens, noe som det stadig skjer mer og mer av, over hele landet. Folk reagerer selvsagt på dette, fordi de går rett på, uten å sette seg inn i fakta. Folk tror faktisk at skoler skal innføre utenlandske flagg i 17.mai-togene. Folk tror at skoler forbyr nisseluer og barnehager avlyser Luciafeiringer. At korset skal bort fra flagget, og at riksvåpenet skal fjernes/endres. Noen sprer denne dritten og disse usannhetene, eller blåser opp endringer som er innført av helt andre grunner, og vrir det til at det er på grunn av integrering.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-12-13 kl 22:19. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jepp. Her er et godt eksempel på hvor teit det kan bli.
|
|
|
|
#84 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
|
|
|
|
#85 |
|
Halloen!
Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringOK, Lille My, vi snakket litt forbi hverandre. Jeg er faktisk enig med det at vi er inne på noe Stygt og Farlig hvis slike småsaker alltid blir blåst opp og alle er med på å hive bensin på bålet. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Glamorøs
|
Nåja, de fleste humanetikere ønsker ikke at alt skal bort. De ønsker bare at forkynnelse skal bort fra skole og barnehage. Nå får dere ikke gå helt bananas i blamingen deres heller, nå da.
|
|
|
#87 |
|
Shake it out!
|
Jeg fikk ikke prikket deg. Så du får få det her:
|
|
|
#88 |
|
Semiaktiv
Denne saken her er jo et perfekt eksempel. Faktum er jo at ingen faktisk har kommet med et slikt forslag. Det er en oppdiktet sak, som får folk til å reagere på den misforståtte "integreringen", som ikke en gang finner sted. Det får folk til å diskutere i det vide og det brede en sak som ikke engang er aktuell, selv etter at man har fått opplyst at det bare er tøys. Det viser hvor skremmende sterke disse kreftene er.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-12-13 kl 22:29. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
koko
|
Jeg er humanetiker og vil beholde både flagget, 17. mai, jula og alt mulig. Det jeg ikke ønsker, er at skole og kirke skal gå hånd i hånd. (Men det blir en annen diskusjon.)
|
|
|
#90 |
|
Halloen!
Jeg er enig i denne dette, men det finnes jo eksempler på slike saker, selv om det ikke er mange av dem. Mitt poeng var bare at dersom/når slikt blir foreslått som en God Løsning, synes jeg det er misforstått integrering. Det som man ikke forventer at blir tilrettelagt for en selv når man bor (ikke turist, men bor) utenlands, men samtidig tenker at bør tilrettelegges for andre som bor i hjemlandet, er misforstått integrering. Synes jeg. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Borte
|
Takk, Rine. Nettopp sånt som du skriver her er det jeg tenker på. Glitrende eksempel på hvordan folk flest synser for tiden. Det er liksom ikke grenser for hvor mange som med den største selvfølgelighet ville innordnet seg i Saudi eller Oman eller Jemen.
|
|
|
#92 |
|
Semiaktiv
Jeg synes ikke tråden har en skremmende utvikling, tråden overrasker meg ikke i det hele tatt, den er bare i tråd med resten av samfunnet. Men det er utviklingen der som skremmer meg.
|
|
|
#93 |
|
Halloen!
Hva er det du mener her? Tror du at jeg ikke ville innordnet meg med den største selvfølgelighet i Saudi eller Jemen? |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Borte
|
Jeg mener at mange snakker på den måten. Underforstått at mennesker fra samfunn med høy andel muslimer ikke gjør det samme ift det norske samfunnet.
|
|
|
#95 |
|
Shake it out!
|
Eh. Har du bodd i Saudi, Oman eller Jemen? Eller et hvilket som helst annet land enn Norge? Man innordner seg. Det er bare å se feks kvinnelige korrespondenter i disse landene: de dekker til håret sitt. Respekt. Jeg har vennepar som bodde i Saudi et par år. Det var ikke mye frihet der, som kvinne. Vi bodde i USA. Jeg holdt på å krepere av ungene som hver dag tilba flagget ved skolestart. Jeg led meg gjennom kvalmende forestillinger på Veterans Day. Jeg lukket øynene for at milletæret var årstema det ene året, med alt i kamuflasjfarger etc. Og aksepterte at ungene ikke kunne spise med plastikkbestikk som inneholdt kniv på skolen. Eller ha med drikke i glassflaske. Osv. Osv osv. Og jeg var der midlertidig.
|
|
|
#96 |
|
Halloen!
Aha-skjønner. Men jeg har jo allerede skrevet at jeg ikke har inntrykk av at det er muslimer som står bak slike forslag? Jeg prøvde bare å gi et eksempel på hvorfor jeg mente at slikt, i den grad det skjer, er misforstått integrering. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Semiaktiv
Jeg har inntrykk av at det er svært få som i det hele tatt kommer med slike forslag, men at de fleste er oppspinn i likhet med den i HI. Noen påstår at det skjer, og at når det skjer, så er det utelukkende på grunn av integrering. Og der det faktisk blir innført en endring, så har det, når man riktig undersøker, helt andre grunner.
|
|
|
#98 |
|
Shake it out!
|
Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringOg jeg ville aldri ha flyttet til et strengt muslimsk land, nettopp fordi jeg ville slitt med å innordne meg. Jeg så jo hvor mye jeg slet med USA, som er et vestlig land, men som likevel lå MILEVIS bak Norge mht likestilling. Og der jeg bodde var religion så utrolig styrende for alt. Jeg slet big time.
|
|
|
#99 |
|
Borte
|
Du misforsto innlegget mitt som du quotet.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 15-12-13 kl 23:16. |
|
|
|
![]() |
|
|