Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-13, 22:08   #81
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

. Det er et eller annet som har skjedd de siste årene som har skapt et større skille mellom norske muslimer og andre nordmenn. Det har skjedd noe som gjør at folk flestTM syns vi må ta vare på kristen kulturarv selv om de ikke tror det minste på Gud, .

Ja, selvsagt har det skjedd noe. Slike ting som vi diskuterer nå har skjedd. Både Lucia og nissen har lange tradisjoner i norsk julefeiring, også i skolen, og jeg synes faktisk ikke det er så rart at folk reagerer. Nå er jeg likevel veldig langt fra å skrive ?"%! muslimer i kommentarfeltene i VG, for som regel er det humanistene og SV-ere med en totalt misforstått idé om hva integrering er, som står bak disse glupe forslagene. Det er disse menneskene som irriterer meg, ikke muslimer, eller andre religiøse minoriteter.
Det handler ofte, som du ganske riktig er inne på, ikke om hvorvidt man er kristen eller ikke. Jeg tror sånn passelig lite på Gud, men jeg vil likevel ha nissefester og Lucia, til og med i den offentlige skolen. Så lenge jeg ville deltatt i en religiøs høytidmarkering på skolen hvis ungene mine gikk på skole i Saudi-Arabia, synes jeg det blir merkelig å forvente mindre åpenhet fra folk med andre livssyn som har barna sine i norsk skole.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 22:14   #82
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, selvsagt har det skjedd noe. Slike ting som vi diskuterer nå har skjedd. Både Lucia og nissen har lange tradisjoner i norsk julefeiring, også i skolen, og jeg synes faktisk ikke det er så rart at folk reagerer. Nå er jeg likevel veldig langt fra å skrive ?"%! muslimer i kommentarfeltene i VG, for som regel er det humanistene og SV-ere med en totalt misforstått idé om hva integrering er, som står bak disse glupe forslagene. Det er disse menneskene som irriterer meg, ikke muslimer, eller andre religiøse minoriteter.
Det handler ofte, som du ganske riktig er inne på, ikke om hvorvidt man er kristen eller ikke. Jeg tror sånn passelig lite på Gud, men jeg vil likevel ha nissefester og Lucia, til og med i den offentlige skolen. Så lenge jeg ville deltatt i en religiøs høytidmarkering på skolen hvis ungene mine gikk på skole i Saudi-Arabia, synes jeg det blir merkelig å forvente mindre åpenhet fra folk med andre livssyn som har barna sine i norsk skole.

Nei. Som regel har det ikke skjedd. De fleste "sakene" er faktisk slike som denne. Det har faktisk ikke skjedd i det hele tatt, men noen har sagt noe, noen har misforstått, noen griper anledningen med begge hender og blåser det opp som om dette er, ikke bare fakta i dette enkelttilfellet (noe det ikke engang er), men også en tendens, noe som det stadig skjer mer og mer av, over hele landet. Folk reagerer selvsagt på dette, fordi de går rett på, uten å sette seg inn i fakta. Folk tror faktisk at skoler skal innføre utenlandske flagg i 17.mai-togene. Folk tror at skoler forbyr nisseluer og barnehager avlyser Luciafeiringer. At korset skal bort fra flagget, og at riksvåpenet skal fjernes/endres. Noen sprer denne dritten og disse usannhetene, eller blåser opp endringer som er innført av helt andre grunner, og vrir det til at det er på grunn av integrering.

Det er STYGT og farlig. Det ER mentaliteten som har endret seg. Som får folk til å dikte opp eller vri om på historier, for å få oss til å tro at alle endringer i samfunnet som vi ser på som negative skyldes tilpasning til innvandrere. Skummelt.

Sist redigert av My : 15-12-13 kl 22:19.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 22:17   #83
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Nei. Som regel har det ikke skjedd. De fleste "sakene" er faktisk slike som denne. Det har faktisk ikke skjedd i det hele tatt, men noen har sagt noe, noen har misforstått, noen griper anledningen med begge hender og blåser det opp som om dette er, ikke bare fakta i dette enkelttilfellet (noe det ikke engang er), men også en tendens, noe som det stadig skjer mer og mer av, over hele landet. Folk reagerer selvsagt på dette, fordi de går rett på, uten å sette seg inn i fakta. Folk tror faktisk at skoler skal innføre utenlandske flagg i 17.mai-togene. Folk tror at skoler forbyr nisseluer og barnehager avlyser Luciafeiringer. At korset skal bort fra flagget, og at riksvåpenet skal fjernes/endres. Noen sprer denne dritten og disse usannhetene, eller blåser opp endringer som er innført av helt andre grunner, og vrir det til at det er på grunn av integrering.

Det er STYGT og farlig.

Jepp. Her er et godt eksempel på hvor teit det kan bli.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 22:17   #84
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Og jeg vil spy av denne holdningen om at "de" tar fra oss alt. Korset, 17. mai, sang for maten i skolen og nå også lucia.

("de" = "våre nye landsmenn")

Det er vel heller humanetisk forbund som ønsker at alt det skal bort, enn innvandrere til Norge.

Gammel 15-12-13, 22:18   #85
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, Lille My, vi snakket litt forbi hverandre. Jeg er faktisk enig med det at vi er inne på noe Stygt og Farlig hvis slike småsaker alltid blir blåst opp og alle er med på å hive bensin på bålet.
Det å faktisk komme med slike forslag (selv om det ikke skjer så ofte og selv om det ikke trenger å gå rett til førstesiden i VG) synes jeg også det er...tja, om ikke stygt og farlig, så i alle fall et misforstått syn på hva integrering er.

Gammel 15-12-13, 22:18   #86
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Det er vel heller humanetisk forbund som ønsker at alt det skal bort, enn innvandrere til Norge.

Nåja, de fleste humanetikere ønsker ikke at alt skal bort. De ønsker bare at forkynnelse skal bort fra skole og barnehage. Nå får dere ikke gå helt bananas i blamingen deres heller, nå da.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 22:21   #87
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ja folk må snart innse hva fyret er for noe.

For øvrig tror jeg den beste måten å oppnå et samfunn med ekstremisme og radikalisering på er å leve i nøytralitetsillusjonen og tro at det å lage nye navn på fester er inkluderende.

Det er en del som ikke feirer bursdag. Skal man kalle det noe annet? Når muslimer feirer eid, skal man kalle det matfest? Hva er poenget?
For meg som ikke-katolikk er ikke Luciatradisjonen noe som jeg religiøst hører hjemme i, men lysfest?
Om ikke man kan formidle historie, kultur og gammel tradisjon inn i barnehage og skole får man heller kutte all feiring.
Nissefest er en i følge enkelte en skrekkelig tradisjon. Kutte ut? Kalle det"rødluefest"?

Skal vi lære å leve sammen tror jeg ikke det å sladde alle tradisjoner i det offentlige rom er noen god idé. Da tror jeg en del negative elementer vil forsterkes, evt vil behovet for friskoler øke og inkludering vil være en saga blott.

Jeg fikk ikke prikket deg. Så du får få det her:

Gammel 15-12-13, 22:22   #88
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, Lille My, vi snakket litt forbi hverandre. Jeg er faktisk enig med det at vi er inne på noe Stygt og Farlig hvis slike småsaker alltid blir blåst opp og alle er med på å hive bensin på bålet.
Det å faktisk komme med slike forslag (selv om det ikke skjer så ofte og selv om det ikke trenger å gå rett til førstesiden i VG) synes jeg også det er...tja, om ikke stygt og farlig, så i alle fall et misforstått syn på hva integrering er.

Denne saken her er jo et perfekt eksempel. Faktum er jo at ingen faktisk har kommet med et slikt forslag. Det er en oppdiktet sak, som får folk til å reagere på den misforståtte "integreringen", som ikke en gang finner sted. Det får folk til å diskutere i det vide og det brede en sak som ikke engang er aktuell, selv etter at man har fått opplyst at det bare er tøys. Det viser hvor skremmende sterke disse kreftene er.

Jo, det hadde kanskje vært et misforstått syn på integrering dersom det hadde skjedd. Men skal vi nå diskutere alt som hadde vært ille, dersom noen hadde foreslått det av hensyn til muslimene, og diskutere det som om det faktisk var en reell problemstilling, fordi tenk om det hadde vært det, og hva hadde vi da syntes? Hvorfor diskuterer vi ikke hva vi hadde syntes dersom en vestlending hadde foreslått at av hensyn til alle sør- og vestlendinger burde hele landet begynne med skarring, av hensyn til dem som skarrer og ikke greier å uttale R, og disse kan bli mobbet hvis de flytter til andre steder av landet? Eller hva vi hadde syntes dersom venstre krevde at man skulle ha nynorsk som eneste skriftspråk, noe de ikke gjør, men vi kan jo diskutere generelt hva vi hadde syntes om venstre, dersom de hadde kommet med et slikt forslag ... ?

Hvorfor skal vi bare diskutere ikke-eksisterende problemstillinger når det dreier seg om integrering?

Sist redigert av My : 15-12-13 kl 22:29.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 22:23   #89
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Jeg er humanetiker og vil beholde både flagget, 17. mai, jula og alt mulig. Det jeg ikke ønsker, er at skole og kirke skal gå hånd i hånd. (Men det blir en annen diskusjon.)

Gammel 15-12-13, 22:28   #90
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Denne saken her er jo et perfekt eksempel. En oppdiktet sak, som får folk til å reagere på den misforståtte "integreringen", som ikke en gang finner sted. Og diskutere i det vide og det brede en sak som ikke engang er aktuell, selv etter at man har fått opplyst at det bare er tøys. Det viser hvor skremmende sterke disse kreftene er.

Jeg er enig i denne dette, men det finnes jo eksempler på slike saker, selv om det ikke er mange av dem. Mitt poeng var bare at dersom/når slikt blir foreslått som en God Løsning, synes jeg det er misforstått integrering. Det som man ikke forventer at blir tilrettelagt for en selv når man bor (ikke turist, men bor) utenlands, men samtidig tenker at bør tilrettelegges for andre som bor i hjemlandet, er misforstått integrering. Synes jeg.

Og så er det jo ikke akkurat første gang på FP at tråden sporer av eller at man diskuterer halvveis fiktive problemstillinger. Jeg er altså ikke med på at tråden har hatt en spesielt skremmende utvikling.

Gammel 15-12-13, 22:30   #91
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, Rine. Nettopp sånt som du skriver her er det jeg tenker på. Glitrende eksempel på hvordan folk flest synser for tiden. Det er liksom ikke grenser for hvor mange som med den største selvfølgelighet ville innordnet seg i Saudi eller Oman eller Jemen.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 22:34   #92
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jeg er enig i denne dette, men det finnes jo eksempler på slike saker, selv om det ikke er mange av dem. Mitt poeng var bare at dersom/når slikt blir foreslått som en God Løsning, synes jeg det er misforstått integrering. Det som man ikke forventer at blir tilrettelagt for en selv når man bor (ikke turist, men bor) utenlands, men samtidig tenker at bør tilrettelegges for andre som bor i hjemlandet, er misforstått integrering. Synes jeg.

Og så er det jo ikke akkurat første gang på FP at tråden sporer av eller at man diskuterer halvveis fiktive problemstillinger. Jeg er altså ikke med på at tråden har hatt en spesielt skremmende utvikling.

Jeg synes ikke tråden har en skremmende utvikling, tråden overrasker meg ikke i det hele tatt, den er bare i tråd med resten av samfunnet. Men det er utviklingen der som skremmer meg.

Når man sier at det ikke er rart at folk reagerer når noen foreslår å endre våre tradisjoner, som om det faktisk har skjedd, ja da synes ikke jeg det er rart at folk reagerer. Det finnes kanskje eksempler, men problemet er at disse, når de dukker opp, blir pekt på som en tendens, noe som "skjer med landet vårt". Mens alle andre tullete vedtak man gjør i en enkelt barnehage blir sett på som, nettopp noe tullete som skjedde i en enkelt barnehage. Det er jo mye som er tullete dersom/når det blir foreslått, uten at folk går løs på en hel folkegruppe og tror at hele landet vårt er på vei i feil retning av den grunn.

Gammel 15-12-13, 22:38   #93
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Takk, Rine. Nettopp sånt som du skriver her er det jeg tenker på. Glitrende eksempel på hvordan folk flest synser for tiden. Det er liksom ikke grenser for hvor mange som med den største selvfølgelighet ville innordnet seg i Saudi eller Oman eller Jemen.

Hva er det du mener her? Tror du at jeg ikke ville innordnet meg med den største selvfølgelighet i Saudi eller Jemen?
Religion er ikke viktig for meg, derfor ville jeg sett på religionen i det landet jeg evt. ville bodd i som en kuriositet, ikke sette himmel og jord i bevegelse for å endre navn på festene slik at jeg/barna mine kunne være med. (Jada, jeg vet at dette ikke er særlig aktuelt i Norge.)

Gammel 15-12-13, 22:41   #94
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er det du mener her? Tror du at jeg ikke ville innordnet meg med den største selvfølgelighet i Saudi eller Jemen?
Religion er ikke viktig for meg, derfor ville jeg sett på religionen i det landet jeg evt. ville bodd i som en kuriositet, ikke sette himmel og jord i bevegelse for å endre navn på festene slik at jeg/barna mine kunne være med. (Jada, jeg vet at dette ikke er særlig aktuelt i Norge.)

Jeg mener at mange snakker på den måten. Underforstått at mennesker fra samfunn med høy andel muslimer ikke gjør det samme ift det norske samfunnet.

Gammel 15-12-13, 22:42   #95
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh. Har du bodd i Saudi, Oman eller Jemen? Eller et hvilket som helst annet land enn Norge? Man innordner seg. Det er bare å se feks kvinnelige korrespondenter i disse landene: de dekker til håret sitt. Respekt. Jeg har vennepar som bodde i Saudi et par år. Det var ikke mye frihet der, som kvinne. Vi bodde i USA. Jeg holdt på å krepere av ungene som hver dag tilba flagget ved skolestart. Jeg led meg gjennom kvalmende forestillinger på Veterans Day. Jeg lukket øynene for at milletæret var årstema det ene året, med alt i kamuflasjfarger etc. Og aksepterte at ungene ikke kunne spise med plastikkbestikk som inneholdt kniv på skolen. Eller ha med drikke i glassflaske. Osv. Osv osv. Og jeg var der midlertidig.

Man kan synes ting er idiotiske, men man må likevel innordne seg.

Gammel 15-12-13, 22:44   #96
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg mener at mange snakker på den måten. Underforstått at mennesker fra samfunn med høy andel muslimer ikke gjør det samme ift det norske samfunnet.

Aha-skjønner. Men jeg har jo allerede skrevet at jeg ikke har inntrykk av at det er muslimer som står bak slike forslag? Jeg prøvde bare å gi et eksempel på hvorfor jeg mente at slikt, i den grad det skjer, er misforstått integrering.

Milfrid:

Gammel 15-12-13, 22:48   #97
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Aha-skjønner. Men jeg har jo allerede skrevet at jeg ikke har inntrykk av at det er muslimer som står bak slike forslag? Jeg prøvde bare å gi et eksempel på hvorfor jeg mente at slikt, i den grad det skjer, er misforstått integrering.

Milfrid:

Jeg har inntrykk av at det er svært få som i det hele tatt kommer med slike forslag, men at de fleste er oppspinn i likhet med den i HI. Noen påstår at det skjer, og at når det skjer, så er det utelukkende på grunn av integrering. Og der det faktisk blir innført en endring, så har det, når man riktig undersøker, helt andre grunner.

De som får oss til å tro at denne "integreringspolitikken" pågår har en helt spesifikk agenda. Blant annet fyret.nu.

Gammel 15-12-13, 22:48   #98
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Og jeg ville aldri ha flyttet til et strengt muslimsk land, nettopp fordi jeg ville slitt med å innordne meg. Jeg så jo hvor mye jeg slet med USA, som er et vestlig land, men som likevel lå MILEVIS bak Norge mht likestilling. Og der jeg bodde var religion så utrolig styrende for alt. Jeg slet big time.

Jeg har virkelig ingen problemer med å forstå at det er vanskelig for folk som kommer til Norge å innordne seg norsk kultur heller.

Gammel 15-12-13, 23:08   #99
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Eh. Har du bodd i Saudi, Oman eller Jemen? Eller et hvilket som helst annet land enn Norge? Man innordner seg. Det er bare å se feks kvinnelige korrespondenter i disse landene: de dekker til håret sitt. Respekt. Jeg har vennepar som bodde i Saudi et par år. Det var ikke mye frihet der, som kvinne. Vi bodde i USA. Jeg holdt på å krepere av ungene som hver dag tilba flagget ved skolestart. Jeg led meg gjennom kvalmende forestillinger på Veterans Day. Jeg lukket øynene for at milletæret var årstema det ene året, med alt i kamuflasjfarger etc. Og aksepterte at ungene ikke kunne spise med plastikkbestikk som inneholdt kniv på skolen. Eller ha med drikke i glassflaske. Osv. Osv osv. Og jeg var der midlertidig.

Man kan synes ting er idiotiske, men man må likevel innordne seg.

Du misforsto innlegget mitt som du quotet.

Sist redigert av Røverdatter : 15-12-13 kl 23:16.
Gammel 15-12-13, 23:20   #100
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Du misforsto innlegget mitt som du quotet.

Ok, hva mente du egentlig da?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:09.