Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Likestilt jul?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-13, 13:25   #1
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Likestilt jul?

Kom over denne interessante artikkelen:

http://www.forskning.no/artikler/2013/desember/375825

Sitat:

Men bortsett fra juletreet og en og annen julemiddag, er det kvinnene som ordner til jul.

‒ Det er her jeg finner den største kjønnsforskjellen mellom parene jeg har forsket på, konstaterer Smeby, som er stipendiat ved NTNU.

‒ Julekortene, julebaksten, julegavene, pyntingen, adventskalenderen og organiseringen av det sosiale samværet – samlet sett så inneholder disse juleforberedelsene et betydelig arbeid. Det er kulturforvaltning som kvinnene gjør, som gjør livet til familien rikere.

Dette stemmer veldig med hvordan vi har det, dessverre. Selv om vi fremstår som et likestilt par, med moderne holdninger til likestilling - om man kan si det på den måten.

Hvordan er fordelingen hjemme hos dere?

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 13:27   #2
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilt jul?

Sånn som det der.

Gammel 17-12-13, 13:28   #3
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sånn som det der, bare at jeg også fikser juletre og julemiddag. Skal det bli jul i heimen, er det altså jeg som må sørge for det. Mannen er ikke så "begeistret" for eller opptatt av julen i seg selv, han liker å se barna glade og kjøper gjerne gaver, men bryr seg katta for egen del. Ikke kan han kokkelere stort mer enn kjøtt og passende tilbehør heller samt sjokoladekake hvis han gidder, så alt av bakst etc. er det jeg som står for uansett tid på året. Så joda, jeg vasker og pynter og setter opp lys både inne og ute, fikser med juletre og hva har du. Julemiddagen er også mitt ansvar, så tar han seg heller av et par av de mer hverdaglige middagene i romjulen.
Men jeg koser meg med det jeg altså, også får jeg det akkurat som jeg vil! Allikevel hadde det jo selvsagt vært koselig om han var hakket mer interessert, det skal jeg ikke nekte for. Men det er ikke noe jeg lar meg plage av i større grad, it is what it is. Og han er virkelig flink med pakker, jeg lever fint med det.

Gammel 17-12-13, 13:28   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg står for det meste. Julekortene, julebaksten, kalenderene, pyntingen, invitasjoner, planlegging av meny osv. Men rent praktisk, på selve juledagene er det nok mannen min som gjør mest. At jeg gjør mest i forkant faller seg ganske naturlig all den tid jeg er hjemmeværende og har bedre anledning. I tillegg koser jeg meg jo med det, så det er helt greit. Hva som er viktig for oss som familie i forbindelse med julen vil jeg uansett si vi er to om å ha lagt grunnlaget for.

Gammel 17-12-13, 13:34   #5
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hva som er viktig for oss som familie i forbindelse med julen vil jeg uansett si vi er to om å ha lagt grunnlaget for.

Godt sagt. Sånn er det jo i bunn og grunn her også - begge er opptatt av å gi barna en fin juletid, at det er fokus på familie og hyggelige ting vi kan gjøre sammen.

Gammel 17-12-13, 13:34   #6
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Det er stort sett sånn her også, bortsett fra enkelte ting (han skaffer juletre, vi deler på julevask, pyntingen gjør vi sammen hele familien, og hvilke tradisjoner vi skaper med familien har vi bestemt sammen). Men jeg liker å skrive julekort, pakke inn julegaver, lage julekalender og bake julekaker og har ikke det minste ønske om å være likestilt på dette området.

Gammel 17-12-13, 13:35   #7
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

For meg virker det som kjønnsroller tilspisser seg noe voldsomt til jul. Også her inne på Foreldreportalen blandt de som til vanlig er veldig opptatt av at ALT deles på av arbeid i hjemmet.

Det er liksom ikke måte på planlegging, shopping, baking, matplanlegging og styr. Jeg blir sliten bare av å lese noen ganger kjenner jeg.

Og jada, jeg vet "kvinner" sikkert synes dette er veldig "hyggelig" å stresse med slike ting og at mannen bytter dekk 1 time i året og måker snø men alt i alt tror jeg fordelingen på forberedelser til jul ikke er så mye annerledes en det var på 70 tallet. Jeg tipper mamma stod for 90% av forberedelsene til jul mens pappa stod for resten. Noen ganger lurer på om det er slik fordeling er i dag også.

Gammel 17-12-13, 13:37   #8
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vel, svært mykje stemmer på oss. Med eitt unntak; mannen er absolutt involvert i presangar, og i særleg grad til sin eigen familie. Han skriv også julekort, sjølv om det er eg som bestiller dei. Eg har all mat, eg har også pakkekalender, så godt som all organisering, ansvar for det sosiale, all matlaging etc.

Vi er i full jobb begge to.

Gammel 17-12-13, 13:40   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg som både er mest opptatt av og også flinkest til det som har med "stemning" å gjøre, + matlaging. Mannen setter veldig pris på det, men vet ikke helt hvilken ende han skal begynne i for å få det til. Han stiller seg derfor til disposisjon for alt av små og store oppgaver, ber om lister, og gir tydelig uttrykk for at han er glad for det jeg gjør.

Ved å få over mange "doer"-jobber på ham (sjekke at det er lys i alle staker, for eksempel, og bytte ut, sørge for ved og peisfyring, vaske og støvsuge, bære opp og ned ymse saker, henge ting opp, ta ting ned...) frigjør jeg tid til at jeg selv gjør ting som jeg enten vil sikre kontroll på (bakst, pynt) eller har glede av.

Sånn alt i alt fungerer det ganske fint.

Gammel 17-12-13, 13:40   #10
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Mannen har fikset adventskalendere, de fleste julegavene, står for maten og er med på husvasken. Pynting, julekort og kaker har så langt i år vært mitt enevelde, men han bidrar der også etterhvert, om det er noe han vil ha med.

Gammel 17-12-13, 13:41   #11
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gjør det meste som innkjøp av julegaver, mat, juletre osv. Rydding, julevask, pynting er faktisk mannen med på. Men på julaften er det jeg som står for det aller meste. Skulle nok ønske han tok litt mer ansvar på innkjøpsfronten, men så lenge han hjelper til med husarbeidet er jeg veldig glad.

Gammel 17-12-13, 13:41   #12
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Julekorta og pyntinga er det eg som tar ansvar for. Det er også eg som har laga fotokalender til bestemødrene, men alt det andre deler vi på. Begge hatar å vaske, så der er vi nøye på at det blir nøyaktig 50/50. Ingen av oss er villige til å ta på oss ein ekstra prosent der! Han har fiksa julekalender til ungane (kjøpekalender frå Lego) og kjøpt ca halvparten av presangane. Det er også han som tar ansvar for å avtale sosialt samvær med hans side av familien. Eg tar ansvar for mi side av familien.
Julebaksten har vi vel hoppa galant over. Har kun laga pepperkaker med deig frå IKEA. Den var det eg som kjøpte inn, men vi bakte i fellesskap. Og så skal han lime sammen eit pepperkakehus frå Rema 1000 og la ungane pynte det.

Gammel 17-12-13, 13:43   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør nok mest, som jeg gjør med mat og slikt ellers, men det er ikke så skjevt hos oss som det der.

Vi har laget adventskalender og plukket ut julekortbilde sammen, vi fordeler julegaveinnkjøpet ganske jevnt (hver kjøper/ordner til sin familie og de vennene som er "mest sine", og så blir vi i fellesskap enige om gaver til Poden og til felles venner). Jeg skriver flere julekort, men det er fordi jeg har flere venner jeg har lyst til å sende julekort til. Det er jeg som baker og lager konfekt, men vi feirer ikke hjemme hos oss selv, så det er en mindre [viktig] jobb enn det ellers ville blitt (og det er uansett svært lystbetont og gjøres bare i den grad jeg faktisk vil). Pynting er mitt bord, i den grad det pyntes - jeg tar med Poden på juletrehandel, og så pynter vi to treet sammen. (Men det er mannen som har kjøpt juletrefot og stjerne. Det er i det hele tatt ofte han som drar og kjøper ting vi eller jeg har funnet ut at skal kjøpes.) Rydding og slikt er fellesansvar. Fotokalender er det noen ganger jeg som lager, andre ganger er det et fellesprosjekt.

Gammel 17-12-13, 13:43   #14
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Ja, sånn er det, sukk. Men det praktiske arbeidet, å rydde og styre på, det er han flink til.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 13:47   #15
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I år har jeg testet det ut, og det viser helt klart at om jeg ikke gjør noe eller legger planer, så blir ingenting gjort. Men mannen har selvsagt nerver til å etterspørre julebakst, gavelister og andre saker likevel.

Gammel 17-12-13, 13:50   #16
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

I år har det virkelig føltes som et ork. Men jeg gjør det likevel, for jeg vil veldig gjerne at ungene skal ha gode minner og tradisjoner. Men jeg har dempet det litt, har ikke slitt meg ut.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 13:51   #17
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er ganske likestilte tror jeg. Jeg tar nok styringen på de tingene som er veldig viktig for meg. Som kalender og pynting for eksempel, men mannen har ansvar for treet og pepperkakene, gavene deler vi omtrent fifty-fifty og rengjøring likeså.

Vi stresser sjelden til jul da, så da blir det ingen belastning om det skulle havne litt ekstra på en av oss. Dessuten så har vi jo elleveåringen vi kan lempe en del arbeid på. Hun pakker gaver og finner alle adressene til julekorta og lager julekort med lillesøsteren sin og sånn.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 13:52   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, jeg er ikke spesielt hemmet av beslutningsvegring, så jeg er nok den pådrivende kraften, men vi gjør stort sett det samme. Bortsett fra innpakking av gaver, det er det jeg som kan.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 13:54   #19
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg koser meg med en del av forberedelsene til jul, så det er ikke som om at det er noe stort offer å gjøre det meste selv, men jeg syns det er synd at når ganske mange av juletradisjonene/forberedelsene også er viktig for resten av familien, at ingen av dem er pådrivere for at det skal skje.

Gammel 17-12-13, 13:55   #20
indie

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

I år har jeg testet det ut, og det viser helt klart at om jeg ikke gjør noe eller legger planer, så blir ingenting gjort. Men mannen har selvsagt nerver til å etterspørre julebakst, gavelister og andre saker likevel.

Ja, nettopp.

En ting er hvem som faktisk gjør hva, men alle tingene skal jo planlegges og det må tas initiativ og oppgaver må fordeles. For meg er det hun kaller for det tredje skift en stor jobb, som jeg kunne ønske jeg kunne ha delt i større grad.

Jeg også liker å skrive julekort, pakke inn gaver, bake kaker osv., men selv om jeg fordeler vekk en god del av juleoppgavene sitter jeg igjen med mindre tid til å gjøre mine oppgaver fordi jeg også har organiseringsoppgaven.

Det vanlige argumentet vil jo da være "du må legge lista lavere". Men hvem er det som skal få definere lista? Mannen eller kvinnen eller begge to? Og hva hvis det innebærer å kutte ut julekort, julepynt, adventskalender, julestrømpe, julegaver (før julaften morgen), kaker, husvask, nissebesøk og annet hvis man lar mannen legge lista og organisere jula? Er ikke (et utvalg av) disse tradisjonene til glede for hele familien, ikke bare kvinnen?

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:39.