Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Likestilt jul?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-13, 16:34   #41
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilt jul?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 16:41   #42
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bor alene med ungene (annenhver uke), så jeg gjør alt (ok, julaftendesserten er utdelegert til eksen, hun skal feire med oss). Men kjønnstypisk nok skriver jeg så godt som ikke julekort, og julebaksten begrenser seg til pepperkaker og julemenn. Har alltid gjort mye av julegaveordnings og organiseringen av sosialt samvær.

Gammel 17-12-13, 16:41   #43
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør baking og matlaging (både fordi jeg faktisk liker og kan det, og mannen verken kan eller liker slikt), resten tar vi litt sånn som det faller seg og hvem som har ledig tid.
I år er jeg noe satt ut av spill pga en operasjon og mannen må antakeligvis jobbe veldig mye frem mot jul, så vi legger opp til en lavterskeljul i heimen. God mat og vin er i grunnen det viktigste, så får resten bli som det blir.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 16:55   #44
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør nok mest, men vi gjør ikke særlig mye, altså. Vi har en pepperkakebakebonanza, som jeg orger. Vi har et pinnekjøttlag, der jeg lager maten og kjøper inn, men han er så klart fullt med på det praktiske.

Når det gjelder gaver, så har han egentlig bare meg og barna. Han har ikke søsken og ikke foreldre i live, og jeg synes ikke det er rettferdig at han skal kjøpe til min søsters barn, akkurat. Han kjøper fantastiske gaver til meg, da, det skal han ha.

Julekort og voldsom julepynting driver vi ikke med. Juletre og -pynting gjør vi sammen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 17:02   #45
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg har regien, men han har eneansvar for vasking og julemiddagen. Baking og rydding deler vi på. Gaver også. Også delegerer jeg hva det måtte være og sitter ofte igjen med det som er gøy.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 17:20   #46
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Også delegerer jeg hva det måtte være og sitter ofte igjen med det som er gøy.

Det er det fine med å ha regien.

Gammel 17-12-13, 17:23   #47
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat nolomannen: "Eg er glad du tar så mykje av ansvaret for jula. Eg går utifrå at det er for at eg skal få ekstra god tid til å planlegga den perfekte gåva til deg. "

Gammel 17-12-13, 17:24   #48
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av indie, her.

Det vanlige argumentet vil jo da være "du må legge lista lavere". Men hvem er det som skal få definere lista? Mannen eller kvinnen eller begge to? Og hva hvis det innebærer å kutte ut julekort, julepynt, adventskalender, julestrømpe, julegaver (før julaften morgen), kaker, husvask, nissebesøk og annet hvis man lar mannen legge lista og organisere jula? Er ikke (et utvalg av) disse tradisjonene til glede for hele familien, ikke bare kvinnen?

Vet dere hva? Det blir faktisk jul uten julekort, julekaker, nisser, strømper, sølvpuss, fotokalender, og det meste av alt det som dere ramser opp. Helt sant.

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg bor alene med ungene (annenhver uke), så jeg gjør alt (ok, julaftendesserten er utdelegert til eksen, hun skal feire med oss). Men kjønnstypisk nok skriver jeg så godt som ikke julekort, og julebaksten begrenser seg til pepperkaker og julemenn. Har alltid gjort mye av julegaveordnings og organiseringen av sosialt samvær.

Jeg er som torsk. Skriver ikke julekort, baker pepperkaker (av kjøpedeig) og risboller. Blir jul hos meg også.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 17:24   #49
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg overlater så klart julemiddagen til min far. Noen tradisjoner må man jo ha.

- No. 4 -
Gammel 17-12-13, 17:25   #50
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Mannen er julemennesket av oss, han liker å bake småkaker, pakke inn småpakker til kalender, bestille julekort++ . Julegaver handler vi litt hver, men jeg stresser mer med tanke på hva vi skal gi folk. Han er veldig happy-go-lucky der. Han rydder mest, jeg vasker mest.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 17:26   #51
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Vet dere hva? Det blir faktisk jul uten julekort, julekaker, nisser, strømper, sølvpuss, fotokalender, og det meste av alt det som dere ramser opp. Helt sant.

Jeg er som torsk. Skriver ikke julekort, baker pepperkaker (av kjøpedeig) og risboller. Blir jul hos meg også.

Ikke bare det, for noen av oss blir det en LANGT hyggeligere jul også!

(Enn hvordan det hadde blitt hvis vi hadde lagt listen der, altså. Ikke nødvendigvis hyggeligere enn de som har glede av gjøre alt sånt. :klok av skade: )

- No. 4 -
Gammel 17-12-13, 17:30   #52
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjenner meg ikke igjen. Vi er ikke 100% likestilte, men vi er hverken mer eller mindre likestilte i julen enn ellers.

Gammel 17-12-13, 17:33   #53
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er nok ikke så veldig likestilte i juleforberedelsene, nei. Men i år har ihvertfall mann og sønn laget fotojulekort helt uten meg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 17:33   #54
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De årene jeg delte hus med en mann eller to (ikke samtidig da ) så var det menn som hadde vært ute en desembernatt før. De kom ikke direkte fra mammas jul, men var vant til å ordne sin egen - og jeg tok såvisst ikke fra dem jobben bare fordi.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 17:40   #55
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Klok -ea-.

Jeg organiserer nesten alt. Og det har plaget meg i år, mest av ideologiske årsaker egentlig. Nå kan jeg i alle fall trøste meg med felles skjebne. Så takk til trådstarter!

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 17:54   #56
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner meg, dessverre, litt igjen. Vi er likestilte ellers, begge lager like mye mat, begge handler, begge har full jobb, begge stiller omtrent like mye opp på foreldremøter og fotballkamper, men i jula er det brått jeg som gjør mest. Jeg kjøper nesten alle presangene, bortsett fra min egen og elektroniske duppedingser som bestilles på nett, jeg lager julekortene (det liker jeg å gjøre) og jeg baker med ungene. Bakingen kunne mannen gjerne fått overtatt, men han kan rett og slett ikke bake. (Lage middag? Ja. Bake? Nei. ) Nå har vi en ganske laid back jul, og legger lista lavt for hva som må gjøres, derfor er det ikke slik at jeg løper som en gal kvelden før kvelden mens han ligger på sofaen og slapper av. Jeg kommanderer litt om hva som skal støvsuges og hvor og så gjør mannen det mens jeg vasker litt.
Sist vi feiret jul hjemme hos oss selv, var det faktisk han som laget middagen.
Kanskje vi er ganske julelikestilte likevel?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 20:35   #57
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, han lager all maten, kjøper gaver til meg og sin familie og tar all vaskingen og ryddingen. Jeg gjør alle "juletingene", som baking, de fleste julegaver, julekalendere og pynting. Totalt sett bruker jeg nok litt mer tid, men jeg har også de morsomste oppgavene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 20:39   #58
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden det stort sett er mine tradisjoner vi har i vår familie, så er det jeg som har eller tar hovedansvaret ja. Men mannen dras med i mye underveis. Så selv om jeg organiserer, så tar han stor del av jobben. Han har sin egen julekortliste for øvrig og han skriver mange kort og i år har han ordnet en god del av julegavene også. Litt ut fra eget hode og en del fra ønskelister. Det er deilig å skyve en del over på ham kjenner jeg. Det skal jeg gjøre mer av til neste år.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 20:43   #59
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi er definitivt ikke likestilte i juleforberedelser. Jeg gjør 95%, men lista er lav så det går greit likevel.

Sist redigert av oslo78 : 17-12-13 kl 21:01.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 20:49   #60
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er temmelig likestilte når det gjelder juleforberedelser. Vi legger ikke lista høyt og ingen av oss er pynte eller shoppingmennesker.

Fram til nå har begge handlet julegaver. Jeg har pakket dem inn. Han har tatt fram julepynt. Jeg har funnet fram det ungene har trengt til Lucia og nissefester. Han har laget pepperkaker og karameller. Jeg har laget fruktkaker og kolakaker.

Risgrøten på julaften er det mannen som lager. Middagen, som er veldig lettlaget (pinnekjøtt) lager jeg. Vasking og rydding deler vi på stort sett.

Jeg har forsøkt å finne ut om det er skjevfordeling her, men jeg tror ikke det. Det eneste må være at jeg har mer oppfinnsomhet enn ham når vi handler gaver, men han gjør mer dagligvarehandel med variert julemat enn det jeg gjør.

Kalendere, julekort og sånn orker vi ikke styre med.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:30.