Sv: Tror du at plastikktre er mer miljøvennlig enn et ekte juletre?
Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.
Et ekte juletre, spesielt gran, forsurer jorda der det vokser slik at andre planter ikke kan vokse der på veldig, veldig mange år. Granplanting tar opp verdifull jord som kunne vært brukt til matproduksjon. Her i nord, hvor gran ikke hører hjemme naturlig, fortrenger den andre arter, og granplantefelt ute av kontroll har faktisk blitt et betydelig miljøproblem all den tid naturlige treslag som furu fortrenges, og også alle arter som vokser i denne type skog. Kortreiste juletre er i mine øyne som biolog og nordlending minst like ille som de danske edelgranene som blir fraktet 3000 kilometer for så å stå i ei stue å dø ferdig.
Jeg har plasttre. Samme tre, 11 året på rad, og med tanke på at gjenbruksverdien er såpass betydelig, er jeg ikke i tvil om at det er det beste alternativet lokalmiljømessig.
Men da bør det jo være et poeng å høste trærne her da?
Vi har et relativt stort granfelt i vår skog, og den går helt bananas. Vi bruker masse tid hver sommer på å fjerne nye skudd, felle trær og rydde trær som har falt ned eller/og er skadde og døde.
|