Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Årets solkrem...

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-07, 19:38   #1
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Årets solkrem...

Jeg skjønner at det nærmer seg tiden for solkreminnsmøring av store og små, og lurer på om noen her har fått med seg hva som er årets best-i-test-politisk-korrekte solkrem.

Fant bare fjorårets test fra Grønn Hverdag - er det testet noen i år, tro?

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 19:42   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets solkrem...

Jeg hadde denne i fjor. Den var ikke særlig bra på kroppen, dvs at den "farget" av når de ble våt. Babyline har vært vinneren lenge. Tipper det blir den i år.

Gammel 11-05-07, 19:44   #3
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Babyline tapte i foreldre og barn. Fordi det er for dårlig UVA beskyttelse...eller var det UVB....

Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 20:09   #4
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Årets solkrem...

Sverger til Lavera vi, ikke den på Sitrons bilde, men denne;

Uten parfyme, fargestoffer og slikt. Du kan spise den liksom.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 22:19   #5
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Akkurat kjøpt Babyline fordi jeg trodde den var best.
Men den er ganske tyktflytende og litt vanskelig å smøre.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 22:39   #6
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For atopikere og andre med følsom hud er ihvertfall A-derma sin barnesolkrem super. Faktor 25 med kun fysiske filtre og dermatologisk testet. Jeg er veldig glad i de andre A-derma produktene, og stoler på at de lager god nok solkrem selv om jeg ikke har sett den blitt testet i norske magasiner.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 22:56   #7
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

For atopikere og andre med følsom hud er ihvertfall A-derma sin barnesolkrem super. Faktor 25 med kun fysiske filtre og dermatologisk testet. Jeg er veldig glad i de andre A-derma produktene, og stoler på at de lager god nok solkrem selv om jeg ikke har sett den blitt testet i norske magasiner.

Gammel 11-05-07, 23:07   #8
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Babyline gjorde det dårlig fordi den ikke hadde så god beskyttelse som den skulle ha. Men hvis man smører jevnlig, noe man uansett bør, er det ikke et stort problem om den reelt sett har faktor 20 istedenfor 25 altså. Vi har brukt den på Kypros i strålende vær nå i 1 uke og S ble ikke brent i det hele tatt. Gikk veldig greit. Men den er ikke veldig god å smøre, det må sies. Fysisk filter er aldri det.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 23:08   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Årets solkrem...

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Sverger til Lavera vi, ikke den på Sitrons bilde, men denne;

Uten parfyme, fargestoffer og slikt. Du kan spise den liksom.

Denne bruker vi også. Siden den baserer seg på fysisk mineralfilter lønner det seg å riste den før bruk. Mineralene kan lett falle ned til bunnen. Vi bruker også A-derma sin.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 23:11   #10
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Babyline gjorde det dårlig fordi den ikke hadde så god beskyttelse som den skulle ha. Men hvis man smører jevnlig, noe man uansett bør, er det ikke et stort problem om den reelt sett har faktor 20 istedenfor 25 altså. Vi har brukt den på Kypros i strålende vær nå i 1 uke og S ble ikke brent i det hele tatt. Gikk veldig greit. Men den er ikke veldig god å smøre, det må sies. Fysisk filter er aldri det.

Vi brukte den i fjor, og den gjorde "misjonen" sin. Men det var mye jobb å få smurt den ut!

Gammel 11-05-07, 23:15   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er det. Mannen tok en teknikk ved å kle S helt naken og bare gni utover hele ham i store mengder. Det funket, men den finsmøringen jeg prøvde meg på var mye vanskeligere. Vi kjøpte en Nivea der nede, og nå skal vi bruke opp den, i barnehagen har vi en Cosmica. Innrømmer at jeg syntes dette var viktigere første året når han var 3 måneder enn nå når han er over 2 og i tillegg ikke tilbringer hele sommeren i Syden.
Jeg kjøpte forresten Dr Hausch på helsekost første året. Aldri mer. Den lukter verre enn verst og er nærmest umulig å smøre ut. Den gjorde det kjempebra i test det året, men dårlig året etter. Det er ikke så lett å vite.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 23:18   #12
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

I F&B vant Garnier Ambre solairie Kids Spray. En solkrem med kjemisk (og fysisk) filter og som inneholder både parfyme og fargestoffer.

F&B testet i år kun beskyttelsesevnen, i motsetning til fjorårets test som gikk på innholdsstoffer.

Står en liten notis om at fjorårets best i test var Babyline (nå Dermakid?), Aucerin, Lavera og Dr. Hauschka.

Vi går for Babyline også i år. Passer på å smøre ofte heller enn å bruke en solkrem med kjemisk filter.

Gammel 11-05-07, 23:22   #13
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har kjøpt Babyline. Vi brukte den i fjor, og Snuppa ble ikke solbrent da. Det er noe herk å smøre ut, menmen.

Hvor store må barn være før det greit å bruke "voksensolkrem", f.eks Cliniderm?

Gammel 11-05-07, 23:28   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

F&B testet i år kun beskyttelsesevnen, i motsetning til fjorårets test som gikk på innholdsstoffer.

Jeg skjønner ikke at de ikke kan teste begge deler!

Jeg tåler ikke solkrem med parfyme selv, får skikkelig soleksem hvis jeg bruker det og skjønner hvertfall ikke hvorfor de må stappe barnekremer fulle av det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 23:52   #15
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hovedargumentet (i fjorårets solkremtest fra Grønn Hverdag) for å kjøpe Babylines produkter, herunder solkrem, er at de inneholder minst skadelige stoffer for miljø og mennesker. Kosmetiske egenskaper, fotostabilitet og effekt på UVB (solbrenthet og hudkreft) og UVA (soleksem, rynker og hudkreft) beskyttelse, er ikke tatt i betraktning.

Etter det store fokuset på parabener, som for mange har vært de absolutt viktigste stoffene å unngå, er det flere produsenter som konserverer solkrem (og annen kosmetikk) med andre konserveringsmidler. Det betyr igjen, at vi som forbrukere har mulighet til å velge solkremer som er letter å smøre ut enn "sinksalven" fra Babyline.

Det er et poeng at helt små barn helst ikke skal ha kjemiske filtre, man vet ikke nok om hvordan barn skiller ut kjemikaliene de påføres via huden (små mengder, men allikevel...) Større, mer aktive barn, kan ha nytte av et kjemisk filter fordi det sitter lenger i huden og slites ikke så raskt av som det fysiske filtre gjør (solkremer med fysiske filtre må påsmøres ofte!).

Det er greit å anta at en solkrem som skal holde faktor 25, sikkert hvertfall holder en god faktor 20. Allikevel sier det nok om produsentens seriøsitet for meg, og jeg vet søren meg ikke om jeg hadde stolt på denne produsenten hvis det handlet om solbeskyttelse for mine barn.

På bl.a. apotekene finnes det flere alternativer både med og uten parabener, med fysiske og/eller kjemiske filtre og med faktor fra 8 til 60. I år er det kommet egne solkremer til ansikt med fet/kombinasjonshud, og det er kommet en egen, lett spray for menn (f.30), som har et maskulint utsende og en maskulin lukt. Husk at fysiske filtre kan vær for "tette" for enkelte hudtyper, også sensitiv!

Jeg synes Vichy Spray til barn (kombifilter, faktor 30) er den absolutt beste og drøyeste solkremen jeg noensinne har brukt.

Gammel 12-05-07, 00:24   #16
Nynne
Erfaren

Nynne sin avatar

Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Synes det er vanskelig med disse kremene. Ene året skal man ikke bruke ditt og andre året ikke datt. Har også hørt at man ikke bør bruke høyere solfaktor enn 15 da alt over er kreftfremkallende og når jeg leser slikt blir jeg helt forvirret.
Datteren min er veldig lys i huden og blir veldig lett solbrent. I syden i fjor brukte jeg Babyline solfaktor 22 og den virket veldig bra. Skulle bare mangle så vanskelig som den er å smøre ut!
Tror kanskje jeg skal prøve Vichy Spray til barn som Billa over her anbefaler.

Gammel 12-05-07, 01:39   #17
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Babyline var like god på å beskytte mot UVB som de andre solkremene. Så faktoren holder den som lovet. UVB er strålene som gjør deg brun eller brent. Det var UVA som den ikke holdt beskyttelsen like godt på 3 timer etter smøring. Dette er stråler som aldrer huden bl.a.

Det går aldri tre timer mellom smøringer så for oss er det ikke noe problem at den ikke holder så lenge. Dessuten er det ikke store områder som smøres. Storesøster har alltid klær på, enten vanlige klær eller solfaktorklær, når hun er i solen. Kun bar hud som smøres.

Vi brukte Eucerin Junior Micropigment i fjor og var veldig fornøyd med den. Har kjøpt Babyline i år, fordi den var på tilbud. Kommer til å bruke begge disse merkene framover regner jeg med. Blir nok enda en god stund før vi kjøper solkrem med kjemisk filter.

Gammel 12-05-07, 08:29   #18
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Vi kommer til å bruke Babyline. Som sagt over her skal man smøre jevnlig.

Gammel 12-05-07, 10:12   #19
Corona
Superaktiv

Corona sin avatar

Corona er litt kulCorona er litt kulCorona er litt kul
Standard

Jeg kjøpte Dr.Hauchcka i fjor, pga at den ble bra i test (rett bak Babyline). I år var den på bunn, nettopp pga kriteriene for testen som nevnt over her; at den er bra pga at den har lite allergifremkallende stoffer, men dårlig pga at den beskytter dårligere enn f eks Ambre Solaire.

Fatter heller ikke hvorfor de ikke kan teste på BEGGE DELER samtidig!

Har nå kjøpt Ambre Solaire og, men kommer til å ha med begge to til syden ja.

Corona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-07, 10:48   #20
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg fortrekker en krem som ikke inneholder noe farlig, og som er med fysisk filter.
Da smører vi heller oftere, fremfor å bruke krem med ymse skummelt i. Bl.a. kjemisk filter og parfyme.

Dr.Hauschka lukter rosebed. Skikkelig også. Parfyme?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.