Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Erna Solbergs tale

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-14, 10:36   #21
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erna Solbergs tale

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Alle vet jo at Høyre ikke har klima/miljø særlig høyt oppe på prioriteringslista, og da er det kanskje greit å la være å late som?

I motsetning til forrige regjering, mener du?

Gammel 03-01-14, 10:38   #22
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nånå, Poly. Du har ikke glemt månelandingen?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 10:38   #23
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle andre har tydeligvis glemt den svindelsaken, så noen må minne om det!

Gammel 03-01-14, 11:09   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som er givende ved slike taler er å høre hva de snakker om og hva de ikke snakker om. Det vil vel være umulig å være statsleder, holde en slik tale og ikke gjøre noe som helst for psykiske syke/arbeidslivet?

Gammel 03-01-14, 11:16   #25
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes talen var uendelig navlebeskuende og var jo i hovedsak konsentrert om 2 temaer (utdanning og psykiatri) her til lands. Jeg savnet at hun sa noe om verden forøvrig med alle kriger og konflikter, fattigdomsproblemer, likestilling og klima/miljø.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 11:24   #26
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Nånå, Poly. Du har ikke glemt månelandingen?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Sukk. Poly, alt det der er tilbakevist for lenge siden! Nå må du gi deg med å mase om dette, se bare her: http://ca.news.yahoo.com/blogs/geekq...211040304.html

Gammel 03-01-14, 11:36   #27
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Gammel 03-01-14, 11:49   #28
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 11:57   #29
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg synes talen var uendelig navlebeskuende og var jo i hovedsak konsentrert om 2 temaer (utdanning og psykiatri) her til lands. Jeg savnet at hun sa noe om verden forøvrig med alle kriger og konflikter, fattigdomsproblemer, likestilling og klima/miljø.

Ja.

Hele greia minnet meg om tv-aksjonen og "hjelpe-våre-egne"-holdningen som råder. Jeg og jentene var bøssebærere, og det skuffet meg stort at pengene ikke ble brukt på veldedig formål, og kommentarene som "endelig noe vettugt, endelig gir vi til oss selv", var harde å svelge.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 13:20   #30
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I motsetning til forrige regjering, mener du?

Ja.

Og selvsagt tabbet de seg ut med månelandingen, men forrige regjering hadde likevel en bedre (at noe slikt faktisk eksisterte er vel pr.definisjon bedre?) miljøpolitikk enn denne. Personlig stemte jeg Venstre, fordi jeg ikke var/er fan av APs miljøpolitikk, (bl.a) men det (at jeg stemte borgerlig) betyr ikke at jeg gidder å legge to pinner i kors for å forsvare Høyre/Frp.

Sist redigert av rine : 03-01-14 kl 13:37.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 14:34   #31
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg synes festtaler generelt er lite givende, og har ikke hørt nyttårstalene de siste 5-6-7 årene, i hvert fall. Ikke har jeg sett dem diskutert noe særlig, heller.

Jeg hører ikke på nyttårstalene til politikerene. Burde jeg det?

Gammel 03-01-14, 14:36   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du tar jobben alvorlig, merker jeg.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 14:43   #33
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ikke jeg heller. Jeg trodde ikke så mange på min alder gjorde det. At det var mer for de gamle oldemødrene uten internett og tilgang til nyheter utenom NRK og TV2. Jeg føler absolutt ikke at nyttårstalene er et burde.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 14:52   #34
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Denne påstanden om at halve befolkningen sliter psykisk er svært urovekkende. Hvor er dette hentet fra? Ikke finner jeg bevis for det og om det skulle finnes belegg for denne påstanden må det føles som et hån mot de som virkelig sliter med psykisk dårlig helse. Så ufattelig tragisk om dette begrepet også skal utvaskes til å inkludere alle former for ymse plager folk sliter med.

Ellers lurer jeg må hvilke andre yrkesgrupper som ville funnet seg i å konsekvent bli omtalt av en statsminister som en drømme_something? Vi må sørge for at flere barn møter "drømmelæreren" sin fortsetter Erna med å si også nå som hun er SM. Jeg synes det er så idiotisk at jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.

Erna er ingen stor taler men hvilke norske politikere er det? Kan noen si en norsk politiker av nyere dato som snakker med oppriktig glød, entusiasme, store visjoner og ambisjoner? Som forklarer hvordan de store globale utfordringene også relateres til oss på nasjonalt plan?

Ellers er jeg enig i at klima selvfølgelig burde være et gitt tema selv om jeg personlig synes det som er mest relevant for Norge akkurat nå er at vi er del av et kontinent med svært dystre fremtidsutsikter. Vi lever og fortsetter å leve i en boble nesten helt uberørt av det som skjer rundt oss i Europa. Vi burde i det minste snakke mer om det og begynne å ta innover oss at festen her oppe på berget også kan bli berørt etterhvert.

Gammel 03-01-14, 14:57   #35
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Denne påstanden om at halve befolkningen sliter psykisk er svært urovekkende. Hvor er dette hentet fra?

Marie Simonsen var på jakt etter dette på Twitter i går, det er muligens hentet herfra: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...:6562:61:::0:0

Definisjonen er visst vid, men dette står det blant annet i omtalen av rapporten:

Sitat:

Omtrent halvparten av den voksne norske befolkningen vil rammes av en psykisk lidelse i løpet av livet, og ca. en tredjedel i løpet av et år. Forekomsten av psykiske lidelser i Norge er omtrent på nivå med det vi finner i andre vestlige land.

Gammel 03-01-14, 15:03   #36
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Og her er en nyere sak fra Folkehelseinstituttet, som omtaler de samme tallene: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...0:6271:4:::0:0

Gammel 03-01-14, 15:13   #37
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Takk for lenker Torsk. Jeg synes påstanden blir svært misvisende og feil når den inkluderer alle mennesker som får lett angst eller forbigående depresjon på et eller annet tidspunkt i livet. Dette er noe helt annet en folk som virkelig sliter og får livene sine ødelagt av psykisk sykdom.

Gammel 03-01-14, 15:20   #38
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Takk for lenker Torsk. Jeg synes påstanden blir svært misvisende og feil når den inkluderer alle mennesker som får lett angst eller forbigående depresjon på et eller annet tidspunkt i livet. Dette er noe helt annet en folk som virkelig sliter og får livene sine ødelagt av psykisk sykdom.

Hvilken påstand tenker du på? Jeg så ikke talen, men jeg leste den nettopp på nett, og Solberg bruker vendingen «rammes av psykiske helseproblemer»:

Sitat:

Andre er mer usikre på fremtiden. For noen kan det å finne en jobb å gå til være vanskelig nok. For enkelte som er i jobb, er det en kamp hver eneste dag for å mestre hverdagen.

Jeg tenker på de som rammes av psykiske helseproblemer. Halvparten av oss blir rammet i løpet av livet. Dette er en av våre store folkesykdommer.

Gammel 03-01-14, 15:41   #39
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Hvilken påstand tenker du på? Jeg så ikke talen, men jeg leste den nettopp på nett, og Solberg bruker vendingen «rammes av psykiske helseproblemer»:

Jeg tenker på påstanden om at halve befolkingen rammes av psykiske helseproblemer. Da mener jeg det er viktig å nyansere med at antakeligvis er det store flertallet av disse vanlige "kriser" vi alle opplever på forskjellige tidspunkt i livet. Som det stod i den ene artikkelen du lenket til så inkluderer jo dette anslaget alle de som får angst eller en forbigående depresjon og da kan man jo lett forstå at tallet blir såpass høyt.

Men å sidestille alle de som har disse plagene en kort periode i livet med alle de som virkelig sliter med dårlig psykisk helse synes jeg blir både misvisende i forhold til at dette "sykeliggjøres" mye mer en behov for og ikke minst fordi jeg synes begrepet blir utvasket og blir mindre farlig og alvorlig en det er. Folk som sliter med dårlig psykisk helse gjør det ofte gjennom et liv og det påvirker disse menneskene og de rundt på en ganske så mer omfattende måte en del andelen av befolkningen som opplever dette i en kort periode i livet.
Usj, dårlig forklart på en iPhone men poenget mitt er altså at jeg reagerer på påstanden om at halve befolkingen sliter psykisk uten at bilde nyanseres når det brukes på denne måten.

Gammel 03-01-14, 15:47   #40
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes du forklarer det godt, til og med på iPhone, Lisa. Jeg er enig med deg. Det er skummelt å bruke så store samlebetegnelser uten å nyansere.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:56.